Amundsen Verschil tussen de Amundsen MIB (O3) en de Amundsen+

AndreM

Forumguru
Vanmorgen mijn O3 naar de autodokter gebracht vanwege motor problemen :laugh: en kreeg ik voor 2 dagen een Superb mee.

In deze Superb, van 1,5 jaar oud, zit een Amundsen+ navi ingebouwd.
Na het starten van de auto ff snel de telefoon gekoppeld (wel zo veilig rijden) en ging ik het adres in de navi invoeren.
Wow dacht ik......:sterretjes:.......wat is dit............ gaat dat snel en waarom kan dat niet, anno 2014/2015, zo snel met de Amundsen MIB in de Octavia 3???
Omdat dit fenomeen vaak langs komt, waarbij sommige zelfs zitten te wachten op een update, er ook grapjes over gemaakt worden (over opvoeren enzo), weet ik wel dat er een verschil in zit, maar niet precies waarom.
Dus heb ik de autodokter gebeld en mijn bevindingen voorgelegd.

De uitleg was kort maar krachtig! :lezen:
Omdat de Amundsen alle kaartmateriaal van de SD kaart afleest, moet er veel data verwerkt worden door de processor.
De Amundsen+ heeft minder functies die instelbaar zijn, o.a. ook GEEN knop waar "CAR" op staat (die alle info van de auto weergeeft), wat de Amundsen MIB juist weer wel heeft.
Door al die extra functies en data verwerking van de kaarten duurt dus de Amundsen MIB verwerkingstijd langer dan de Amundsen+.
Blijkbaar is de processor waarmee de Amundsen MIB is uitgevoerd een verouderd type en zoals al eerder gezegd niet meer van deze tijd.

Een oplossing hiervoor is er niet (ook geen opvoer setje) en gaat er niet komen ook............:thinking:
We zullen het hiermee moeten doen! :jaja:
 

Bakkertje

Forumguru
In de nieuwe generatie MQB auto's (de Superb 3 en de nieuwe Passat) komt ook een nieuwe MIB (MIB II) die wel gewoon snel is. Overigens zit de traagheid in het kastje in je handschoenenkastje en die zou je in theorie wellicht uit kunnen wisselen. Het scherm zelf heeft nagenoeg geen logica.

Het verhaal over SD kaart vs geheugen is volgens mij onzin. Dat is inderdaad het verschil tussen de Amundsen en Amundsen+ (De RNS310 vs de RNS315). Alle MIB systemen werken vanaf geheugen voor zover ik weet.
 

Bakkertje

Forumguru
Ben nu wel heel benieuwd hoe het met mijn bestelde MIB gen2 zit..?
Heb wel gelezen dat de CPU in de nieuwe generatie 2,5x sneller is dan de "oude"..

@AndreM Wellicht dat een snellere SD kaart gaat helpen om de boel wat vlotter te maken?
 

Joske

Forumguru
Wellicht dat een snellere SD kaart
dat idee had ik ook, maar dan moet VAG of Skoda of hoe je het ook wilt noemen dit aanbieden (kosteloos vind ik dan) aan hun klanten. Aangezien ze hun originele SD kaart moeten gebruiken om te kunnen updaten en om het systeem te kunnen gebruiken.

weet niet wat de huidige specs zijn van de SD kaart? iemand een foto van de desbetreffende kaart uit de mib amundsen?

@vw125 mss? ;)
 

Joske

Forumguru
Ik heb trouwens net "ontdekt" dat er ook een "B" in omloop gekomen is van het kaartje

dus 5E0 051 236a heeft @vw125 bijvoorbeeld maar je hebt nu ook de 5E0 051 236B.

Weet wel niet wat de mogelijke verschillen zijn, dat is niet zomaar te vinden blijkbaar :lezen:
 

Bakkertje

Forumguru
Ik denk dat de laatste letter aangeeft aan welke kaarten erop staan, europa, etc..

Navigation SD cards
for Amundsen+ navigation system
(5E0 051 236C – Europe;
5E0 051 236D – world without
Europe); in case of loss, empty SD card
can be ordered (5E0 051 236)
 

Darkside

Forumguru
@Bakkertje volgens mij krijg jij geen MiB gen2. Die moet nog uitkomen. Stond laatst een artiekel (meen autoweek) dat dat Mib 2 iets van 10"kreeg en ondersteuning voor android auto.

Jouw navi is gewoon nog Mib I. Maar dan geen 5,8" maar 6,5" en volgens mij ook snellere processor.
 

Bakkertje

Forumguru
@Darkside de dealer gaf aan dat in de Passat als eerste de gen 2 MIB komt. Wellicht doelen ze daarmee inderdaad op het grotere scherm en de snellere CPU etc. dat weet ik niet.
 

Darkside

Forumguru
ben toch wel benieuwd. Volgens mij is het gewoon het zelfde systeem als in de polo.
De vernieuwde versie van het oude discover media systeem.
Anyway maakt niets uit. Het 5,8" systeem is en blijft gewoon traag.
 

Bakkertje

Forumguru
En dat heb je mooi goed, die 5.8 versie is echt een drama.
Als ik zo'n systeem zou hebben dan zou ik wel willen proberen om de kaart op een snelle SD kaart te zetten en dan te kijken of het wat vlotter gaat. Volgens onderstaande info kun je een willekeurige SD kaart van 32 GB gebruiken:
http://updateportal.skoda-auto.com/
 
Bovenaan Onderaan