Verrassend Skoda: ABT Tuning SuperB 1.8 TSI DSG7

ByeByePeugeot

Actief lid
Allen,

Hedenavond werd er een bericht in de mailbox gedropt waar ik erg blij van werd.

==========================
Vanaf zaterdag 9 april ontvangt u bij ons 10 dagen lang 10 tot 20% korting op ABT Motortuning! Hiermee wordt het krachtiger maken van uw Škoda nu wel heel aantrekkelijk.

Škoda Superb 1.8 TSI
van 118 kW naar 154 kW
31% meer vermogen
nu van € 1.499,- voor € 1.199,-
==========================
In de datasheet van ABT is duidelijk te lezen dat de ABT Power New Generation tuning bestemd is voor een Transmission: Automatic...

Zaterdag maar even langs Versluis om de mogelijkheden te bespreken.
:super::super::super::super::super:
 

MarcoO2

Forumguru
Ik kreeg 'm ook in mijn mailbox inderdaad. Daar zullen veel mensen blij van worden, al is het zelfs met die korting nog een hoop geld!
 

Michel

Forumguru
Ik denk dat ik ook maar eens langs moet gaan, zeker dat in een ander draadje is aangegeven dat je ook ROZ95 kunt tanken zonder dat de motor "bokkig" gaat rijden.

Bij een vorige, soortgelijke actie heb ik de "tuningsgeschiktheid" van mijn Octavia laten controleren. Ik kon hem toen inderdaad laten tunen, maar heb dit toen niet gedaan, omdat in de voorwaarden staat dat je na tuning in het vervolg ROZ98 moet gaan gebruiken, als je je rechten op aanspraak van de (motor)garantie niet wilt verliezen. Ik heb er om die reden ook vanaf gezien, ook al lijkt het mij moeilijk te controleren door PON of je nu wel of geen ROZ98 hebt gebruikt. Ik wilde in ieder geval het risico niet nemen, dus let even op de voorwaarden die men stelt!
 

Falcon

Donateur
Hoe gaat een leasemaatschappij daar trouwens mee om. Want vaak zijn de duurdere brandstoffen geblokkeerd op de tankpas. Aan andere kant who cares, want het is dan toch allemaal al goedgekeurd :)
 

canth

Actief lid
Ik heb precies hetzelfde bericht gekregen (in het bezit van een Octavia 1.8tsi/dsg), maar ik verwacht dat als je de dealer belt je toch te horen gaat krijgen dat dit alleen voor auto's zonder DSG geldt.
De markteting afdeling van deze club weet wel wat voor motor er in je bolide zit (alle bezitters van een turbo motor zijn gemaild), maar ze weten je versnellingsbak niet.
Ben benieuwd wat je dealer je gaat vertellen als je hem opbelt.

Cornelis
 

ByeByePeugeot

Actief lid
@MarcoO2, ik vind het nogal meevallen. JD tuned de auto voor 890 euro tegenover 1199 euro inclusief behoudt garantie.
Voor 309 euro meer heb je dus je garantie en geen administratief gezeik. Tuurlijk 1200 euro is niet niks maar als je de vergelijking maakt valt het reuze mee.

@Michel, er is duidelijk te lezen dat er gewoon Ron95 getankt kan worden echter met een performance decrease als resultaat. Er staat dus niet in de datasheet dat het niet kan/mag.

@Canth, De dealer heeft zojuist in een mail aangegeven dat het niet kan maar dat spreekt de datasheet tegen. Hier wordt in vermeld dat het voor de automatische transmissie is en naar mijn idee is er op de 1.8 TSI maar 1 transmissiebak mogelijke, jawel de DSG7. Er is ook te lezen dat ze hem tunen naar JD waarde 210PK maar weer 10Nm minder dan JD (310Nm Abt tegenover 320Nm JD) . Als het een DSG6 bak was geweest zouden de Nm-tjes vele malen hoger uitvallen. Het betreft hier dus echt tuning voor de DSG7.

Verder kan ik mij voorstellen dat de dealer nog niet op de hoogte is, de nederlanse site van ABT is nog niet opgefrist met de nieuwe data die op de duitse site wel beschikbaar is.
Geen idee of er gekeken wordt beyond the link die VerrassendSkoda heeft gestuurd, is niet zo handig want via die link zie je dus enkel het oude model SuperB.

We gaan op onderzoek uit, het is dus volgens ABT, JD, Hartog, etc, etc, mogelijk, nu de dealers nog met de neus in dezelfde richting krijgen.
 

canth

Actief lid
Ik zie inderdaad bij de Superb staan dat het om de automaat gaat. Bij de specificatie voor de Octavia staat echter alleen 'manual, 6 gang schaltgetriebe'.
Ik blijf deze thread met aandacht volgen..
 

ByeByePeugeot

Actief lid
Komt zeker goed. Ik heb PON al gemaild en ga zo een berichtje typen richting Abt. Vervelende alleen is dat ik geen idee heb welke ECU ik in de SuperB heb zitten.
Het zal de laatste nieuwe zijn gezien het feit dat de auto is gemaakt in 2011. Ook nog even uitzoeken dus...
 

Michel

Forumguru
In de datasheet staat inderdaad dat je Ron95 mag tanken. De brief met voorwaarden, die je bij het aanbrengen van de tuning dient te ondertekenen, heb ik destijds bij mijn dealer in kunnen zien en daarin staat wel degelijk dat je na tuning Ron98 dient te tanken om te voorkomen dat je je rechten op garantie verliest.
 

ByeByePeugeot

Actief lid
Kijk, de voorwaarden.. Die heb ik zo 1,2,3 niet op de site kunnen vinden. Uiteraard niet onverstandig om door te spitten.
Toch eens even zoeken...

Ik heb trouwens meerdere lijnen openstaan met leveranciers op het moment, als ik meer weet zal ik de reacties in deze thread knallen.
 

RogerS

Forumguru
@ByeByePeugeot: Alvast bedankt voor de moeite (dan hoef ik dat niet ook te doen). Van ook een voormalige Peugeot rijder...
 

ByeByePeugeot

Actief lid
Even een tussenstand.

Dealer X zegt dat het niet mogelijk is.
Dealer Y zegt dat de 1.8 TSI DSG7 niet uitgesloten is, geeft ook een alternatief in de vorm van JD tuning met behoud van garantie.
ABT zegt dat het mogelijk is echter hebben ze het computernummer (regelapparaatnummer en softwarestand) nodig om te bepalen of het echt kan.
PON heeft aangegeven dat ik bij mijn dealer moet zijn, maar na een mailtje terug vroegen ze mij om Kenteken, Chassisnummer etc.

Het is dus nog even afwachten totdat er een definitief antwoord gaat komen. Het zou dus heel goed mogelijk zijn dat 2010 modellen wel getuned kunnen worden en 2011 modellen nog niet.
Zo begrijp ik het een beetje...

Ik houd de geïnteresseerden op de hoogte :)
 

ByeByePeugeot

Actief lid
Er is uitsluitsel. Het heeft mij aardig wat mails en een goed gesprek met de dealer gekost maar het resultaat mag er zijn.
Het blijkt dat er 2 type motorregelapparaten te zijn waarvoor het tunen mogelijk is. Voor mijn SuperB is er een mogelijkheid maar die is schrikbarend duur.
De actieprijs geldt dus niet voor alle S2's. Kort gezegd kost de tuning voor mij exclusief korting 1499 euro + 700 euro (kabelboom, houder en EAC).
Totaal komt dus op 2199 euro waarvan 10% korting mag worden afgetrokken, een vette no-go voor mij. Als je het mij vraagt is de aanbieding van VerrassendSkoda dus misleidend!

De dealer is vervolgens verder gaan bellen met als resultaat dat Beek Auto Racing te Den Haag in beeld is gekomen.
Deze club tuned ook de 1.8 TSI DSG en biedt daarbij ook Motor en DSG bak garantie tegen betaling. Ik heb Race Eend gevraagd om naar de rollerbank grafiek te kijken en het eindoordeel te vellen. Beek biedt namelijk 203pk / 325Nm. Voor prijzen is het verstandig om even contact op te nemen met Versluis.

Bourguignon biedt ook tuning, door JD, inclusief fabrieksgarantie via Target Automotive. het bedrag wat hiervoor gevraagd wordt is 1145 euro. Dit is een zeer schappelijke prijs!
Mijn pijlen zijn dus nu gericht op Bourguignon/TA en Beek Auto Racing.

Verder wil ik nu even van de gelegenheid gebruik maken om de volgende mensen te danken voor alle info en tijd die men erin heeft gestoken en er nog in gaat steken:
Barry en Theo (Skoda Versluis), Henk (Bourguignon), Jack (PON), Jeroen (Abt), Ghisbert (Beek Auto Racing) en last but not least the almighty RaceEend (JD/SkodaForum)
 

Sand3r

Senior Member
Wat zijn de kosten bij Beek Autoracing? En zou je die grafiek hier kunnen plaatsen van Beek?
Hartog Tuning is er ook nog voor de 1.8(en andere) TSI, kosten iets van 600 euro geloof ik.
 

___JC___

Forumguru
Zo, ingewikkeld verhaal. Maaruh, deze garantie waar over gesproken wordt lijkt me niet voldoende voor leasemaatschappijen toch? Die willen dat je de importeursgarantie behoud namelijk.
 

RogerS

Forumguru
@ByeByePeugeot: Bedankt voor het uitzoeken! Na je verhaal gelezen te hebben laat ik het maar zitten.
 

ByeByePeugeot

Actief lid
@Sand3r, het beste is om even te bellen met de dealer of Beek Auto Racing. Naar alle waarschijnlijkheid zal je rekening moeten houden met 700 - 1000 euro excl. 125 euro p/j voor de overname garantie.

@JC, Dat zou kunnen maar is niet de insteek van mijn zoektocht en daarbij niet van toepassing op mijn auto. Jouw toevoeging is zeker handig voor de mensen met een full operational leasebak.
Het is daarom raadzaam om zeker even aan te kloppen bij de leasemaatschappij om een en ander te verifiëren.
 
Vervelend hè, zo'n leasewagen...

Ik zou zelf mijn wagen 4 dagen kwijt zijn omdat de ecu moet worden opgestuurd. Feest gaat dus niet door.
De kosten voor een 1.4 TSI waren echter "maar" 959 euro, viel me niet tegen.
 
Bovenaan Onderaan