Verlagingsset te laag bij zware belasting

Bastiaan1977

Senior Member
Hallo, mijn Superb2 was verlaagd toen ik hem gekocht had. Ziet er super uit dat wel, maar praktisch is het niet echt met 3 kids.

Zodra de auto beladen is (denk aan vakantie) dan zakt hij zo diep door de veren dat er bijna geen veerweg meer is. Wie o wie weet hier een goede oplossing voor zodat het optisch nog steeds mooi is. Ik weet natuurlijk wel dat als ik de originele veren er weer onderzet dat alles opgelost is, maar dat wil ik natuurlijk niet.

Zijn hulpveren een optie of evt. klossen tussen de veren??

Hoor graag.

Bastiaan1977

Senior Member
Een niet standaard Skoda set. Merk weet ik niet, het zat eronder toen ik hem kocht. Ik weet het aantal centimeters verlaging ook niet..... Kan ik dit evt ergens vinden op de veren of moet er eens foto's van maken?

lawewing

Forumguru
De meeste verlagingsveren werken volgens mij progressief, dus zouden ze met zwaardere belasting minder moeten inveren dan de originele veren. Misschien zijn je schokdempers (achter) aan het spreekwoordelijke einde van hun Latijn?

Bastiaan1977

Senior Member
Ik heb deze vraag ook al voor gelegd aan de garage en het enige wat zij constateerden was dat de rubber/schuim blokken die op de veren zitten gebroken en verpulverd zijn (waarschijnlijk door het diepe inveren van de auto)

Hulpveren hebben volgens de garage niet veel zin omdat deze gemaakt zijn voor standaard veren.

CDK

Forumguru
klinkt niet goed, hoeveel jaar / km zitten de veren en dempers er onder? als de dempers al een wat kilometers gedaan hebben en er is daarna pas verlaagd, kan het best zijn dat je dempers overleden zijn, na 15 tot max 20k km moet je indien je gaat verlagen namelijk veren én dempers vervangen......

ertromp

Forumguru
Maak maar eens een foto van de veren en het liefst van een eventuele code die je op de veer kunt zien. Daaraan is wellicht te herleiden welk fabrikaat het is.

stijnheidi

Senior Member
je kunt ook even meten hoe laag je auto nu is. Standaard is ie volgens mij 39 cm van de naaf tot spatbordrand. Bij mijn Eibach verlaging is ie ongeveer 36 cm dus 3 cm verlaagd. Daarnaast is het inderdaad handig te weten wat er nu onder zit.
Je kunt van MAD hulpluchtvering krijgen. Die kun je indien nodig 'oppompen' waardoor de auto minder zakt. Het voordeel van deze luchtbalgen is dat je auto in tegenstelling tot andere hulpvering niet hoger wordt.
oh ja als je nog dempers zoekt van het standaard onderstel die heb ik ook nog. Ik heb bij het verlagen meteen nieuwe dempers erbij laten zetten.

Rosinfield

† In Memoriam
Ik krijg een associatie met een dame die op stiletto hakken de marathon of een flinke cross wil gaan lopen:laugh:

micky

Forumguru
Hallo, mijn Superb2 was verlaagd toen ik hem gekocht had. Ziet er super uit dat wel, maar praktisch is het niet echt met 3 kids.

Zodra de auto beladen is (denk aan vakantie) dan zakt hij zo diep door de veren dat er bijna geen veerweg meer is.

Dit is nu juist de reden waarom ik voor (Eibach) verlaging kies, veel idealer met een gezin met kinderen en een caravan aan de haak, dit doe ik al langer, de laatste was een A4 avant uit 2009 (huidige lease heeft tot afgelopen week nooit een caravan getrokken want ik reed er niet privé mee tot dit jaar, maar had wel een fabrieks- sportonderstel) mijn ervaring is: minder snel en diep doorveren (basis stand van de kont is uiteraard lager dan standaard), veel strakkere wegligging, ook zonder caravan, maar gewoon met een volle belading en een mooi balans met de caravan.
Wel oordeel ik alleen over Eibach, want dat koop ik altijd, gewoon omdat het super bevalt en ook na 170.000km nog super strak rijdt.

lawewing

Forumguru
klinkt niet goed, hoeveel jaar / km zitten de veren en dempers er onder? als de dempers al een wat kilometers gedaan hebben en er is daarna pas verlaagd, kan het best zijn dat je dempers overleden zijn, na 15 tot max 20k km moet je indien je gaat verlagen namelijk veren én dempers vervangen......

@Corné de Kluijver: die regel is mij niet bekend. Een dergelijk advies heb ik ook niet van mijn garage (dealer) gehoord toen ze de auto verlaagden. Evenmin heb ik dit teruggelezen in de documentatie bij de Eibach veren. Op de website van Eibach kan ik hierover ook niets terugvinden.

Bovendien, wat zijn "wat" kilometers? Mijn O2 is verlaagd bij 115dkm op de teller, met nog de originele dempers (voor zover mij bekend). Inmiddels staat de teller op 170dkm en geen centje pijn. De dempers functioneren nog steeds prima. Met mijn vorige auto (Volvo V50) ook geen negatieve ervaring gehad met verlagen met originele dempers (bij een kilometerstand van 200dkm).

Ik wil wel aannemen dat de bestaande schokdempers "wat" sneller zullen slijten als gevolg van de verlaging, omdat ze iets meer te verduren krijgen.

CDK

Forumguru
@lawewing, toch is het wel degelijk een issue. Je hebt echt een veel groter risico op lekkende dempers, omdat na verlaging de dempers op een ander vlak belast worden, @Antera kan dit misschien wel bevestigen?? Volgens mij monteert hij zelfs geen verlagingsveren op oudere dempers... Ik denk dat je geluk gehad hebt als het bij jou pas bij 115k km gedaan is op oude dempers. Persoonlijk zou ik het nooit doen, of bij een nieuwe auto of compleet vervangen!

lawewing

Forumguru
@Corné de Kluijver: Thx !Ik ga het nog eens checken bij mijn garage, want ik heb zeker geen zin in lekkende dempers. Nogmaals, tot nu toe merk ik verder niets in het weggedrag van de O2 (behalve dan dat deze sinds de verlaging 'superstrak' is haha).

En ik ben ook wel benieuwd naar de input van Antera, dé forum-deskundige op dit vlak volgens mij (zonder hem op een voetstuk te willen plaatsen uiteraard :-))

• Leuk
Waarderingen: CDK

Miez1

Forumguru
Om een vraag van de TS te beantwoorden; een schroefset kan hierbij verschil maken en deze kun je desgewenst bij exreme belading wat hoger (laten) schroeven.

Off-topic; ik heb nog een gloednieuw greenline onderstel liggen (veren en dempers), deze is 1,5 cm lager dan standaard, ik weet niet of het past maar is voor een sympathiek prijsje te verkrijgen.

Alles gute !

Miez

Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Schroefset is een optie idd, in mijn optiek de betere variant van verlagen, voor je vakantie indien gewenst ff het krikje er onder en draaien naar gewenste hoogte ;)

Bastiaan1977

Senior Member
Dank allen voor de vele reacties. Ik zal dit weekend eens kijken welke veren eronder zitten en hoe laag de auto nu is. Hoop daarna een goed en gericht advies te krijgen van de deskundigen onder ons.

henriz

Forumguru
@RogerS
Die goudgele rand onder de voorgril vind ik wel mooi. :jaja:

En gewoon uit nieuwsgierigheid: rijdt airride het zelfde als de oude Citroen-vering op olie (beetje deinend)?

Bovenaan Onderaan