Verlagingsset te laag bij zware belasting

CDK

Forumguru
@Bastiaan1977, ik kan me er werkelijk niets bij voorstellen...
Ben je er zeker van dat de juiste veren er onder zitten én niet geheel onbelangrijk...., rijd je misschien niet iets te hard over drempels heen?
Bij mij in de straat ligt geen drempel maar een berg, daar klappert bijna iedereen met z'n voorkant op de straat, ik heb met m'n verlaagde Superb daar nog nooit ongewenste contacten gehad....
Ik ben er wel vrij zeker van dat je met de gewone veren nog meer last gehad zou hebben.
 

Bastiaan1977

Senior Member
@Corne de kluijver zie mijn post #33 daar zie je de veren, dit zijn verlagingsveren. Wat het rijden betreft weet ik dat mijn auto laag is en dat de bodemplaat van de auto makkelijker en obstakel (drempel) raakt. Hard rijd ik dus niet over een drempel eerder te zacht . Is de drempel echter iets te hoog en ik rijd er recht overheen dan schaaft de bodemplaat over de drempel.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Door de lange wielbasis van de Superb moet je nooit geheel recht over drempels rijden, enigszins schuin komen aanrijden volstaat al. Een slagschip met een zee aan binnenruimte heeft in jouw geval ook een nadeel blijkbaar.
 

guitar_billy

Senior Member
hallo @Bastiaan1977, vervelend dat je probleem nog niet is opgelost. Ik heb niet alle berichten doorgelezen, maar onder de foto van je veren in post #33 staat ook een foto van een hele gare eindstop van je schokbreker.

Zijn je schokbrekers nog wel ok?


Ik zat met mij Octavia ook overal aan de grond en heb toen de schokbrekers rondom moeten vervangen. Dan kun je wel stugge verlagingsveren hebben (heb ik ook) maar dan stuiter je overal overheen.

Ik merkte er op de normale gladde Nederlands weg niets van dat ze versleten waren, alleen maar door het gedrag op de drempels en het achter in de eindstops ketsen met volle belading op de buitenlandse snelwegen (diepe richels).

Onnodig te vermelden dat de auto nu weer als op rails rijdt. Kan overal weer normaal overheen en kom nergens meer aan de grond.
 

CDK

Forumguru
Toch raar dat die eindstoppen naar z'n grootje zijn dan toch? :pieker:
@Monteurtje, zie jij dat vaker dat de bumpstops kapot zijn en de dempers zelf nog tiptop in orde zijn?
 

guitar_billy

Senior Member
tsja, die van mij deinde ook niet na als ik de auto voor of achter indrukte... lekte ook niet... mijn eindstops waren wel ook helemaal verpulvert.


Toch is het volgens mij allemaal niet zo moeilijk. Een veer moet sterk/stug genoeg zijn voor het gewicht en de belading van de auto. Een schokbreker moet goed genoeg zijn om de veerbeweging te kunnen dempen.

Meer zit er gewoon niet aan. Als daar iets niet goed is dan veert je auto te diep in, raak je met de bodem de grond en kets je je eindstoppen weer naar z'n gaartje...


Zowel de veren als de schokbrekers zijn al geadviseerd hier op het forum maar blijkbaar "ok" bevonden door de garage. Wat stelt je garage dan nu voor om je van het probleem te verhelpen?


p.s. lees nu pas dat je er al bijna een jaar mee bezig bent. :)
 

micky

Forumguru
een demper houdt het diep/te diep inveren niet tegen, maar voorkomt alleen het deinen, dus bij nieuwe dempers kunnen de bumpstops best verrot zijn, te wild rijgedrag over grote oneffenheden kan dit wel veroorzaken, zeker met een (te)zware belading, heel vaak gaan mensen gewoon veel te snel over drempels ed.
Zijn de bumpstops vervangen bij verlagen duur kortere? zijn de veren wel in goede toestand (fabrieksfout?) enz. enz.
 

guitar_billy

Senior Member
@micky, maar natuurlijk houdt een demper het diep inveren wel tegen; wat denk je dan dat een demper/schokbreker doet? energie uit de veer-beweging halen zodat de veerweg minder en minder en minder wordt.

hopelijk komt @Bastiaan1977 er nog verder mee, ik ga morgen weer genieten van mijn Eibach Pro met Bilstein B12. :D
 

micky

Forumguru
@guitar_billy ik zie dat heel anders, hij houdt hem echt niet tegen, hij remt hem af en dat is heel wat anders, gooi 200kg in de kofferbak en de auto zakt net zo ver naar beneden als er wel of geen dempers gemonteerd zijn ;)

ik snap wel wat jij bedoelt hoor, maar dat gaat hier naar mijn bescheiden mening niet op, ander voorbeeld, ram je met 40km/h over een drempel, met of zonder demper, in beide gevallen veert je auto (ongeveer) net zo ver in, het gewicht van de cabine is gewoon te veel voor een demper om hier diep inveren te voorkomen
 

guitar_billy

Senior Member
hallo @micky, ik ben het gewoon met je eens. En volgens mij hebben we het allemaal ongeveer over het zelfde, misschien iets anders geformuleerd of gedachtenkronkelt.

Ik heb mijn ervaring gedeeld, net als anderen. Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen en of @Bastiaan1977 een tevreden oplossing kan vinden voor zijn toch wel mooie Superb.
 

Tafkah

Forumguru
Door de lange wielbasis van de Superb moet je nooit geheel recht over drempels rijden, enigszins schuin komen aanrijden volstaat al. Een slagschip met een zee aan binnenruimte heeft in jouw geval ook een nadeel blijkbaar.

Tja, ik woon in een smalle straat met verkeersdrempel in het midden. Die is door de beperkte ruimte slecht 'schuin' aan te rijden. Gezin in de auto, en nog een beetje gewicht achterin is gegarandeerd 'schuurgeluid'.

Overigens, bijna iedere drempel schuurt er tegenwoordig ook iets aan de voorkant. Ik vermoed de 'stripjes' die voor de wielen iets naar beneden steken. Had daar in het begin geen last van, maar nu een hele 16.000km later is het zelden te voorkomen..
 

Bastiaan1977

Senior Member
Hallo allemaal, de vakantie komt er weer aan en het probleem is nog niet opgelost. Wil nu de verlagingsveren achter laten vervangen door de standaard veren.

Weet iemand hoeveel cm dit gaat schelen in de hoogte en zal dit mijn probleem bij zware belading oplossen?

Op de veer staat 42/08?? Zie post #33 voor de foto's

Hoor graag jullie mening.
 

Antera

Donateur
je auto zal achter zijn 2 a 3 cm omhoog gaan en dus erg gedoken gaan staan. houd dan wel rekening met een vreemd weg gedrag want de auto is achter compleet anders afgeveerd dan aan de voorzijde. Dit KAN een vreemd weg gedrag veroorzaken
 
Bovenaan Onderaan