Verlaging (eibach) van invloed op Xenon hoogte regeling (AFS)

fastpeter

Forumguru
@Antera en de rest ;) , Klopt inmiddels opgelost door eerst te controleren of alles goed zat (sensor voor en achter) , auto uitgelezen, geen storing op de xenon.
- Stel motors staan niet bij te regelen dus daarna met de middelste instel schroef op de lampunit beide lampen evenredig afgesteld daarna alles weer perfect !!

Nu snel het verlaging topic gaan aanvullen met de info na de verlaging door Anetra afgelopen zaterdag !!
 

El Fuego

Senior Member
Bericht van de dealer gehad. Monteur was bezig met monteren van Eibach-set en kwam er toen achter dat verlagen in combinatie met Xenon AFS volgens systeem (Pon?) niet mogelijk was. Montage vervolgens stilgelegd. Zou problemen geven met automatische hoogteregeling of sensoren zouden losgekoppeld moeten worden. Op basis van berichten op dit forum aangegeven dat hij de veren er gewoon onder moet monteren en niet aan de sensoren moet komen. Ben benieuwd. Ga auto zo ophalen.
 

micky

Forumguru
Bericht van de dealer gehad. Monteur was bezig met monteren van Eibach-set en kwam er toen achter dat verlagen in combinatie met Xenon AFS volgens systeem (Pon?) niet mogelijk was. Montage vervolgens stilgelegd. Zou problemen geven met automatische hoogteregeling of sensoren zouden losgekoppeld moeten worden. Op basis van berichten op dit forum aangegeven dat hij de veren er gewoon onder moet monteren en niet aan de sensoren moet komen. Ben benieuwd. Ga auto zo ophalen.

Tjonge wat een blunderdealer zeg!!?? dat geloof je toch niet, veel plezier met ophalen!
 

Fucky

Senior Member
Mijn koplampen(gewoon zonder Xenon / AFS) moesten wel degelijk opnieuw afgesteld worden nadat Antera de Eibachs had gemonteerd!
Beide zijden twee rondjes met de inbus en alles was weer OK!
Die Eibachs zorgen nog steeds voor veel rijplezier, ook met caravan / boottrailer er achter!
 

Antera

Donateur
Wat een onzin weer. De auto is prima te verlagen met AFS. Dit geeft gen problemen of fouten op het systeem aangezien de sensoren nog steeds binnen de marge's blijven eventueel moeten de koplampen nog iets omhoog gesteld worden maar op zich valt dit ook wel mee aangezien de auto denkt dat die beladen is en de koplampen als op de juiste hoogte gezet heeft
 

Tafkah

Forumguru
Grappig dit topic. Ik heb standaard Skoda verstevigingsveren (geen Eibachs neem ik aan). Veren zijn bij aflevering al geplaatst, dus ik heb niet zonder die veren gereden.

Verlichting was initieel dramatisch (veeeeeel te laag) omdat die eikels bij het plaatsen van de veren de sensor van de achteras hebben afgebroken (of het steuntje).

Later dit bij een andere dealer laten fixen. Echter, ik vind zelf nog steeds dat de verlichting te laag staat. Misschien toch nog even laten checken/afstellen (AFS/Xenon)...
 

Jannes

Lid
Als ik alle berichten lees, heb ik een ander idee van de werking bij verlaging en de afstelling van de lampen.
Als je verlaagd gaat de achteras toch verder omhoog dus korter bij de bodem.
Zelfde als meer gewicht er in doen lijkt mij.
Dus gaan de lampen naar beneden, omdat de sensor aan de starre achteras is bevestigd die dit meet.
En zouden de lampen dus te hoog schijnen, en regelt de sensor die dus korter is geworden de lampen naar beneden.
En omdat je voor ook verlaagd, gaan ze nog verder naar beneden door deze aanpassing.
Dus ik zou denken dat je de sensor af zou moeten stellen, en de lampen een nieuw neutraal punt moet geven.
En dat ze dan omhoog zouden moeten.
Dit is puur gedachte, verwant aan de werking waarvan ik denk dat het zo werkt.
Of zit er er naast ?
 

guitar_billy

Senior Member
@Jannes, er zit een sensor op de achteras maar ook op de vooras.
Dus als de auto horizontaal zakt, verandert de hoek niet en blijven de lampen in dezelfde hoek schijnen als voor de verlaging.

Echter, een "horizontale" verlaging van 35 - 40mm zal een korter schijnende bundel tot gevolg hebben. Gemiddeld schijnt een koplamp vanuit 60cm hoog van de grond, dus 4cm lager bij de grond is 6% lager, dan zal de lichtbundel bij gelijkblijvende (drie)hoek ook 6% korter weg schijnen. Stel dat was 50m ver, dan is dat nu 47m na verlaging.

Volgens mij zijn er al meerdere draadjes van op het forum.
 

Tafkah

Forumguru
@guitar_billy Mooie berekening, maar mij allemaal te moeilijk. Laat hem wel controleren door de dealer..

Bij mij zijn er alleen verstevigingsveren bij geplaatst aan de achterkant, met een bijkomend effect dat hij achter ietsje hoger zou kunnen komen te staan.
Als de AfS dat niet automatisch bijregelt (auto staat hoger, dus 'negatieve belading'), zouden de lampen dus iets teveel naar beneden schijnen...
 

guitar_billy

Senior Member
@Tafkah het is gewoon driehoek-wiskunde hoor :-)
Maar je schrijft dat bij jou de sensor(steun) achter was afgebroken. Dan is de vraag of ze na reparatie wel de lampen opnieuw hebben afgesteld want als die sensor(steun) niet precies op dezelfde plek zit werkt de regeling wel maar heb je ook een afwijking (offset).

Dus gewoon even laten controleren / afstellen. Is geen groot werk.
 

Darkside

Forumguru
In mijn boekje staat wel dat ik moet oppassen met verlagen ivm Front Assist en de radar voor ACC.
Omdat die na verlaging bijgesteld zouden moeten worden voor een optimale werking.
Over de xenon zie ik geem melding staan
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Klaasje

Forumguru
Moet je dat dan ook bijstellen als je met volle verpakking en caravan rijdt. Dan zakt auto ook behoorlijk, dus lijkt me raar dat dan ACC zou moeten worden gesteld
 

Darkside

Forumguru
Maar dan merkt de auto misschien dat hij beladen is en stelt hij ACC iets bij.
Als je de auto verlaagt blijft ie evenzwaar zeg maar.
Ik heb werkelijk geen flauw idee hoor. Stond alleen in de handleiding.
Misschien om er voor te zorgen dat mensen naar de dealer gaan ipv vakmensen als antara??
 

Antera

Donateur
Klopt idd de auto denkt dat de auto beladen is en ziet dat aan de sensoren op de voor en achteras en met die combi zou hij de lampen net zo zetten als ze altijd hebben gestaan. Al
In mijn boekje staat wel dat ik moet oppassen met verlagen ivm Front Assist en de radar voor ACC.
Omdat die na verlaging bijgesteld zouden moeten worden voor een optimale werking.
Over de xenon zie ik geem melding staan


Klopt heb ik ook gelezen maar heb tot op heden nog geen enkel auto met deze opties met een klacht terug zien komen. Dus de verlaging van 30mm valt binnen de geldende marge
 

JeSko

Forumguru
Hier Superb 2 met Xenon met AFS, 7.25 cm gezakt met schroefset, moest niets bijgesteld worden. Bij Crauwels gaven ze eerst aan dat de lampen na het monteren van de schroefset op keuringshoogte, wel opnieuw moesten afgesteld worden, dit is niet gebeurd omdat ik wist dat de lampen zelfregelend waren, en zich aanpassen aan de belading. Ben dus goedgekeurd op hogere hoogte met de lampen onaangeroerd, achteraf toen de auto helemaal naar beneden werd geschroefd is er ook niets veranderd aan de koplampen hun afstelling, en ik heb niet de indruk dat ik nu minder zie, of minder ver zie. En er zijn al zeker geen foutmeldingen.
 
Bovenaan Onderaan