Verlaging (eibach) van invloed op Xenon hoogte regeling (AFS)

Bakkertje

Forumguru
Voor de hoogteregeling an sich maakt het niets uit. Ik denk wel dat de basis afstelling opnieuw gedaan moet worden als je je auto verlaagd.
 

Bakkertje

Forumguru
@Noord26 en @ertromp Jullie zijn wel heel stellig dat het niets uitmaakt. Kunnen jullie dat ook toelichten? Ik kan me heel goed voorstellen dat de AFS er niets van merkt. Maar voor mijn gevoel veranderd de stand van de lampen ten opzichte van de rest van de wereld, toch?
 

Michelv.

Forumguru
De auto gaat gelijkmatig omlaag met bv een 3cm verlaging, dus blijf het lichtbeeld hetzelfde is mijn gedachte.
Het is wat anders als ie achter lager of hoger gaat dan de voorkant dan zou er wel opnieuw afgesteld moeten worden
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Noord26

Forumguru
Eibach is een vaste verlaging voor en achter (van 30mm). Zelfs de dealer veranderd niets aan je lamp-afstelling als je Eibach door ze laat monteren.

;)

Het wordt anders wanneer je gaat schroeven en voor-achter anders in gaat stellen idd!
 
Laatst bewerkt:

Rick

Senior Member
De automatische niveauregeling zorgt er toch juist voor dat ongeacht de stand van de auto (45 graden skischanshellingen afrijden daar gelaten) de verlichting niet te hoog schijnt? Oftewel met eibach/zonder eibach/zwaar beladen/opgeschroefde voor óf achter-as, maakt niet uit, de niveauregeling zorgt dat de verlichting niet te hoog schijnt. Zal in mijn ogen simpelweg op basis van het waterpas principe werken. Kan er compleet naast zitten, maar lijkt mij logisch.
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
@Rick De automatische niveau regeling zorgt ervoor dat zodra de auto achter (of voor uiteraard) meer in veert dan de andere as, de hoogte van de lichtbundel gecorrigeerd wordt. Op een helling doet het verder niets, tenzij je de kofferbak vol gooit met spullen.

Als je de auto voor en achter evenveel verlaagd zal het inderdaad niet veel uitmaken..
 

Rick

Senior Member
Maar stel dat je om wat voor reden dan ook de achterkant lager maakt dan de voorkant dan ziet de auto dat niet anders dan dat je auto gewoon zwaar beladen is. Dus geen probleem lijkt mij. Met een sterke helling zal de auto dit idd niet meer compenseren nee, eens.

Dit er niet veel meer toe maar ben wel eens benieuwd hoe het systeem precies werkt.
 

MaRco2

Forumguru
Goede vraag, zat ik pas ook aan te denken.

Maar juist die hoogteregeling kan teveel corrigeren, de achterkant gaat omlaag (en de hoogteregelaar corrigeert het met het omlaag zetten van de koplampinstelling) als het ware door zware belasting.

Dat de voorkant lager is, lijkt me dan niet uit te maken (dan staat hij juist horizontaler en dit in combinatie met het lager gecorrigeerde licht, zou hij dichterbij de auto moeten schijnen?) en zal het lichtbeeld toch minder ver weg schijnen?
 

Antera

Donateur
Idd niks afstellen de koplampen gaan iets hoger schijnen bij verlagen. Maar dit moet ook omdat de koplampen anders ineens veel minder ver schijnen als je hem verlaagt. Als je te ver gaat merk jet het snel. Dan gaat je Boardcomputer wel miepen
 

Tom RS

Forumguru
Ik moet mij aansluiten bij Antera. Ik heb gisteren mijn Rs opgehaald na verlaging en de dealer beweert dat hij niets heeft bijgesteld aan de lichten. Het rare is dat de auto nu duidelijk lager hangt vooraan dan achteraan (je ziet het gewoon als je hem in profiel bekijkt en de metingen voor en na bevestigen dat ook) en dat de lichten naar mijn gevoel zelfs verder schijnen. Je zou dan toch denken dat het lichtbeeld korterbij op de weg komt, maar dat is dus niet. Moet haast wel dat de hoogteregeling van de Xenons dit aanpast.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

fastpeter

Forumguru
@Antera kun jij me bellen want na het verlagen van gisteren staan mijn lampen dus echt veel te laag, moet groot licht aanzetten om het zelfde licht beeld te hebben als voor de verlaging.
Auto schijnt nu 2 meter voor zich ? In de normale stand met groot licht verblind ik niemand

Auto is achter fors gezak en daardoor wordt de achteras schakelaar denk ik te ver ingeduwd waardoor de lampen omlaag bij gesteld worden .
Elke keer als je de auto start met xenon aan calibreet het systeem zich maar hij blijft laag of komt omdat de neus gezakt is of zelfs beide bij elkaar.
Kortom kun jij dat bijstellen met vag com
 

Jee13

Forumguru
Je kan zelf ook makkelijk lampen iets hoger schroeven

Ga voor een muur staan en zoek de juiste stelschroef, schroef beide lampen hoger en rij dan nog even voor zekerheid lamgs iemand met een een lampenafstelapparaat of lichtbeeld goed staat
 

Antera

Donateur
Inderdaad kan je dat niet beter doen dan eventueel de lampen wat hoger te laten stellen. Normaal zou de Sensor en de computer dit automatisch bij regelen omdat hij denkt dat er belading is. Dat kan goed de reden zijn dat hij iets minder verschijnt. Even opnieuw op hoogte laten stellen en dan is het probleem opgelost. Kan niet zover ik weet los gecalibreerd worden. Alleen in basis zetten en dan op hoogte laten stellen
 
Bovenaan Onderaan