Vering kraakt bij koud + vochtig weer

Tees

Donateur
Wat betreft die Citigos en Ups: die raken ook behoorlijk vaak die zwart plastic lip onderaan de bumper bij het afrijden van een hobbel. Klinkt overigens wel iets anders dan het kraken van de deaagarmrubbers, maar t lijkt er wel op. En je kan het makkelijk zien als je even die lip bekijkt, die is vaak behoorlijk geschaafd.
 
Zijn er nog ervaringsdeskundigen die kunnen vertellen hoe lang het kraken uit blijft na inspuiten met WD40?
Morgen gaat ie terug naar de garage trouwens. Hij kraakt weer wat. Niet meer zo erg als eerst maar nog steeds wel.
 

Tees

Donateur
Hangt af van hoe ver t heen is...ik ben begonnen met eens per jaar inspuiten, en ik moet nu zeker elk half jaar inspuiten. Die rubbers slijten toch langzaam steeds verder, wat het probleem langzamerhand erger maakt (tot het punt dat vervangen onvermijdelijk is, en dan gaat de wagen misschien wel weg :pardon:)
 

Huibert

Forumguru
Stabilisatorstang rubbers inspuiten werkt bij mij erg slecht, wat wel helpt is om deze los te halen en te voorzien van een goede klets kogellagervet. Is even werk maar dan ben je er langdurig, lees enkele jaren, vanaf.
 
Punt is dat ze dat gedaan hebben. Volgens mij met lithium vet. Nu hoor ik nog steeds gekraak maar het is wel minder en klinkt iets anders. Kan het zijn dat de kraak nu nog zit in de draagarm rubbers? Kraken die vaak tegelijk?
 

Tees

Donateur
Volgens mij komt het gekraak meestal juist voort uit de draagarmrubbers en niet de stabilisatorstangen. Die (4 stuks, nml voorste en achterste en links en rechts) inspuiten met een of ander spuitvet zou moeten helpen.
 

Huibert

Forumguru
Heb het bij de huidige fabia gehad onder garantie, ze hadden eerst alleen de draagarmrubbers ingevet en helaas zonder resultaat. Op mijn aandringen de stabilisatorrubbers en toen wel resultaat. Deze zijn toen vervangen en dat heeft ongeveer twee jaar gewerkt, gaan binnenkort weer los om te smeren want is nu wel heel vervelend geworden.
 

Eltjo

Forumguru
Op van alles wordt bezuinigd. De rubbers in de S2 armen zijn vv gaten. In de Passat's was dat volledig vol met rubber en heb daar nooit gekraak gehad.
Mijn auto heeft dus ook last van gekraak, vooral met koud/droog weer. En ja, dat komt terug na inspuiten/vetten.
Gebruik ook geen kogellagervet, dat maakt het sommige rubber week.
 

SteGo

Donateur
Ik heb vandaag de draagarmrubbers en stabilisatorstangrubbers ingesprayd met de spray die @EdK adviseerde.
Daarna even een stukje door m'n drempelrijke woonomgeving gereden, ik merkte niet direct veel verschil. Daarna opnieuw en iets rijkelijker gesprayd (wil uitstekend met dat tuitje!) en nog een rondje gemaakt met aansluitend een stukje racebaan net buiten m'n woonwijk.
(Als AutoWeek het mag, mag ik het ook! :D)

Toen ik de bebouwde kom weer binnenkwam en over de drempel kwam leek het gekraak een stuk minder. Maar het kan ook zijn dat dat komt doordat ik een stuk had gereden, want dan wordt het meestal al iets minder. Maandagochtend de proef op de som, dan is alles 's ochtends vroeg lekker koud als ik naar m'n werk ga, eens zien of hij dan ook nog steeds veel minder kraakt. :jaja:
 

Tees

Donateur
Ik heb de laatste keer zelf PTFE spuitvet gebruikt, en dat hielp direct. Besefte me achteraf dat ik niet alle kanten gedaan had (4 rubbers van de draagarmen en dan beide kanten per rubber), en daarom is t vrij snel teruggekomen deze keer. Ga m binnenkort weer op de brug zetten om een trekhaak te monteren, dan ga ik t even rustig doen (vorige keer was gehaast vlak voor sluitingstijd van m'n garagecluppie)
 
Bovenaan Onderaan