Vering kraakt bij koud + vochtig weer

Hallo allemaal!

Op een dag als vandaag waarbij het in de ochtend zo'n 5 graden is en het een natte nacht is geweest kraakt en piept met name de voorvering behoorlijk als ik over een drempel rijdt.

Dit is alleen als de auto net is gestart. Na een paar kilometer is het geluid weg.

Wie heeft hier nog meer last van? Wat is hier tegen te doen?
 

EdK

Forumguru
Ach als ik smorgens wakker word dan heb ik er ook last van.
Maar na een koffie dan word het ook weer minder.
In jouw geval zou ik zeggen spuit de rubbers ff in met wat WD40 , doet de dealer ook als je hem daar brengt....
 
Ik heb zelf even de moeite genomen om de voorwielen er even af te halen, om wat makkelijker bij de scharnierpunten van de draagarmen te komen.
Nadat ik de rubbers van de draagarmen had ingespoten met WD40 geen last meer gehad van gekraak en gesquiezz !!
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Moest vandaag toch een grote beurt dus meteen door de garage laten doen. Die hebben alle rubbers los gehad en er 'speciaal' vet op gesmeerd. Zou hiermee redelijk permanent opgelost moeten zijn. Voor nu in ieder geval doodse stilte... heerlijk!
 

Tees

Donateur
De ophangrubbers los hebben lijkt me zeer onwaarschijnlijk, dat is een behoorlijke klus. Maar ze zullen t vast ingespoten hebben, ik wil je niet teleurstellen, maar het gaat op termijn wel weer terugkomen. Maar eens per jaar inspuiten helpt een hoop!
 

nakharry

Forumguru
Heb ik al jaren (13 jaar) op de Fabia II en insmeren is een lapmiddel dus het komt gegarandeerd weer terug. Er schijnen andere draagarmrubbers op de markt te zijn van een andere compound waar ik goede verhalen over gehoord heb, maar ik heb mij er bij neergelegd bij dit "producteigenschap".. Als de zon gaat schijnen ben je er weer een half jaar van verlost:deuk:
 
Helaas moet ik Martijn ook teleurstellen en ga ik Tees gelijk geven.
Het is veel werk om de rubbers uit draagarmen te halen, in de meeste gevallen moeten die eruit geperst worden.
En als dit toch word gedaan worden zij altijd vervangen.
Want de kosten van de rubbers is het niet, de meeste onkosten zitten in het de en montage werk.
 
Kleine correctie! De rubbers zijn er niet uit geweest. Ik had het verkeerd begrepen. Hij heeft de armen los gehad.
Met name bij de stabilisator kan ik het witte vet zien zitten. Bij de onderste draagarmrubbers zie ik niet echt wat.

Heeft er iemand een technische tekening waarop ik makkelijk kan zien welke rubbers ik moet bijhouden?
WD40 het beste?

Als jullie ze inspuiten, kun je er dan weer een seizoen tegen?
 

Fmoon

Forumguru
Inderdaad wel de juiste gebruiken, anders worden je rubbers slechter (met een gewone wd40) bovenstaande link is perfect voor rubbers.

Stab stang rubbers hebben ze wellicht losgehaald. Je kan deze ook vervangen voor een paar knappe nieuw rubbers. Powerflex is top.
 

EdK

Forumguru
Ja zelf heb ik geen last van gekraak hoor......
Althans is me nog nooit opgevallen, maar kan ook zijn dat me radio wat harder staat waardoor ik het niet hoor...
 
Bovenaan Onderaan