Verhogen naar origineel

SkoDre

Nieuw lid
Ik ben bezig met de aankoop van een Octavia iV RS PHEV.
Ik heb een goede aanbieding gekregen voor een verlaagde auto met 19" velgen en 225/40/R19 banden.
Ik heb geen verstand van verlagen maar heb wel gemerkt dat ik extra voorzichtig moet zijn met stoepen/drempels etc.
Dit gaat voor mij een dagelijkse ergernis zijn en daarom zou ik terug willen verhogen naar origineel.
Origineel heeft de Octavia 18" velgen met 225/45/R18 banden. Een simpele rekensom op basis van velgdiameter en wanghoogte laat al een verlaging zien van 3.75cm. Hier zijn dus waarschijnlijk ook verlaagde veren aan toegevoegd (zie foto).
Kan ik simpelweg weer veren van de originele hoogte laten monteren om wat bodemvrijheid terug te krijgen?
Graag zou ik wat advies krijgen op dit forum.
 

Bijlagen

  • Octavia verlaagd.png
    Octavia verlaagd.png
    445,2 KB · Weergaven: 89

Canon-Eye

Donateur
"Waarschijnlijk" verlaagde veren toegevoegd?
Dat zou mij niet goed genoeg zijn - ik zou dat zeker willen weten alvorens kosten te gaan maken, dus eerst (laten) controleren.
Wie weet zit er wel een schroefset onder - dan kun je 'm gewoon omhoog laten zetten...
 

Rallye

Forumguru
Bij een sterk verlaagde auto kun je inderdaad problemen hebben met drempels. Met grote velgen (en dus weinig band) moet je opletten met stoeprandjes. De RS iV is staat echter standaard hoger dan andere Octavia’s, zeker als de normale RS. Het lijkt erop dat jouw auto gewoon net zo hoog staat als een gewone RS. Dan zouden drempels geen probleem moeten zijn (ik heb drie RS’en gehad). De grote velgen kan wel een probleem zijn, maar dat kun je voor zijn door voorzichtig te zijn en eventueel banden met velgbescherming te kopen.
 

SkoDre

Nieuw lid
Tanx, neem dit mee in mijn overwegingen.
Ik zal ook nog eens een tweede proefrit gaan maken. Kan geen kwaad denk ik. Er komt veel op je af als je in een compleet andere auto stapt dan je gewend bent.
 

Arjan1985

Forumguru
Lekker proefrijden en drempels nemen. Gave bak hoor. Hoor je hem aanlopen als je een drempel neemt. Of ben je extra voorzichtig vanwege het idee dat die lager is.
Ik bied me aan met je te ruilen van evt verlagingsveren en velgen voor de mijne ;)
 

SkoDre

Nieuw lid
Juist. Extra voorzichtig en onwennig. Voor een station met een beetje pit uitgekomen bij de Octavia. En voor de styling bij de RS.
Ik ben dus itt sommigen op dit forum geen hardcore RS-rijder en heb geen ervaring met verlagen.
Vandaar dus mijn vraag op dit forum, en de kans op ruil wordt steeds kleiner ;)
 

EdK

Forumguru
Zou toch eens kijken of er geen schroefveren onder zitten !!
Zo ja dan kun je die zelf of laten terugdraaien naar een voor jou acceptabele hoogte.
Zijn het toch geen schroefveren, tsja dan zit er niets anders op dan naar orgineel te gaan zoeken
 

SkoDre

Nieuw lid
Oeps, te snel gerekend.
Wanghoogte is in mm niet in cm!
Dus dat wordt met 19inch vs 18inch 12.5mm-5mm=12mm verhoging!
Mooi, dan klopt dat plaatje ook weer
 

jesse_s93

Forumguru
De Octavia kent grofweg (origineel) drie hoogtes: normaal, het sportonderstel (-1,5cm) en het slecht wegdek pakket (+1,5cm). Als ik jouw auto zo zie dan is die inderdaad verlaagd. Een Octavia IV heeft standaard de normale rij hoogte, de RS heeft normaal standaard het sportonderstel, maar dat geldt niet voor de IV.

Mocht je het niet willen en de dealer zou moeilijk doen, zou je ook een interesse peiling kunnen doen op het forum of iemand ze wilt ruilen. Dan kunnen jullie samen naar @Antera en zijn jullie allebei blij :)
 

Canon-Eye

Donateur
Wanghoogte is in mm niet in cm!
Op de band staat de wanghoogte niet in mm aangegeven maar als percentage van de breedte (die wel in mm is vermeld).
Zie hier.
Het rekenen zou ik - zeker 's avonds laat - overlaten aan bv. deze calculator, dan krijg je direct het totale hoogteverschil in mm te zien. De helft van dat hoogteverschil is je feitelijke verhoging of verlaging. Dit alles met verwaarlozing van eventuele verschillen in profieldiepte door slijtage...
 

hemi24

Forumguru
reken is blijkbaar een hele kunst…

de velg is een inch groter en de wang is 5% van 225mm lager, dus per saldo maakt het net niks uit..!

+ 25,4 / 2 - 225 / 20 = 12,7 - 11,25 = 1,45

oftewel op de 225/50R19 staat de wagen (theoretisch) 1,45mm hoger dan op de 225/55R18

een paar keer met spinnende bandjes optrekken en het verschil is weg!
 
Als je bij de rijmodus kijkt in het menu, met de mode knop dus, staat er links bovenin in het midden rijmodes met dcc of staat dcc niet vermeld? Als de auto dcc heeft (volgens mij standaard op de rs iv…?) dan lijkt het mij niet dat er andere dempers onder zitten maar dat men alleen andere veren geplaatst heeft..
 
Laatst bewerkt:

SkoDre

Nieuw lid
Ik zal dat bij een volgende proefrit eens checken. In de online advertentie staat bij de opties wel sportonderstel vermeld maar niet DCC.
Ik vermoed dat DCC een extra optie is...
 

SkoDre

Nieuw lid
Tja, uiterlijk is natuurlijk een persoonlijk iets. Verlagen kan er mooi uitzien, maar iedereen moet voor zichzelf uitmaken waar hij de balans legt tussen comfort en strakke wegligging. Maar een RS op hoge poten zetten lijkt mij idd niet de goeie weg, dus dan moet ik op een gegeven moment gewoon beslissen of dit iets voor mij is ...
 
Bovenaan Onderaan