Vergelijkende test Passat - Superb2: 0-1

LenK

Forumguru
"Erstes Kräftemessen der Common-Rail-Diesel"

Ja en dan een 170pk DSG (Skoda) tegenover een 140pk manual (VW) zetten, dat is een lekker objectieve krachtmeting.
 

Hetzer

Forumguru
de passat is duurder, dus bij skoda heb je meer vermogen voor zelfde geld.

En van de passat zie je er al genoeg rijden, dus dan zou ik net als deze test voor deze prachtige S-2 gaan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

Bijlagen

  • 122050_450.jpg
    122050_450.jpg
    19,8 KB · Weergaven: 79

Ron

Lid
Ondanks dat ik vorige week mij Skoda heb ingeruild voor een Mazda6 blijf ik het merk een warm hart toedragen. En toch denk ik dat de S2 het niet gaat maken. Ik ben er van overtuigd dat het een geweldig goede auto zal zijn. Maar ik vind hem van achteren gewoon echt niet mooi. En ik vrees dat ik niet de enige zal zijn. Zeker in dit segment is uiterlijk verdomd belangrijk. Laten we hopen dat ik geen gelijk krijg.
 

LenK

Forumguru
De vormgeving van alle nieuwe Skoda's werkt tegen.

Roomster heb ik genoeg over gezegd, maar mijn eerste inschatting is helaas keihard bewaarheid: geen enkel verkoopsucces door zijn uiterlijk

Fabia II: mijn vrouw rijdt er met plezier in en de F2 rijdt inderdaad ook prima, maar het uiterlijk is geen nekkendraaier. Gisteren stond de F2 naast een Suzuki Swift (waarvan de F2 toch niet te ontkennen een rip-off is). Dan zie je dat die Suzuki toch duidelijk een meer geslaagder uiterlijk heeft. En daarom verkoopt ie 2x zo goed als de F2

Superb II: zelfde verhaal. Zijn uiterlijk zal verkoop tegenwerken. En een grote Skoda is zowieso een moeilijke verkoop (zoals meer merken tobben met hun grote modellen). Verkoop zal wel beter gaan dan bij de S1 maar dat is ook maar een kleine uitdaging.
 
maar toch slagen ze er weer niet in om hem stiller te maken. als je een luxe bak wil maken moet hij m.i. toch wel stil zijn. Waarom moet Skoda weer net op dat punt onderdoen voor Volkswagen? Je zou nog gaan geloven dat het Skoda verboden wordt een stillere auto te maken dan Audi of VW....

'Der Passat ist schlichtweg das leisere Auto'

Zonde, laat dat nu net ook het punt zijn waarin ik me stoor bij de O2.
 

higgy

Forumguru
Je zou zelf wat kunnen doen met bitumen matten aan de binnenzijde vd motorkap...ik begin er echter niet aan.
 
motorgeluid is één ding, bandengeluid is er echter ook nog.
Bij de O2 komt het geluid van de banden toch wel erg sterk door, zeker op de slechte Belgische snelwegen.
In de test vermelde ook het afrolgeluid, niet het motorgeluid, als ik me niet vergis.
 

higgy

Forumguru
Uiteraard scheelt bitumen! Niet voor niets gebruiken de die-hard audiofreaks het allemaal.

Afrolgeluiden banden zijn inderdaad erg van invloed op de totale herrie. De Conti's die ik er nu onder heb maken behoorlijk herrie, maar de wegligging compenseert die herrie weer. De stilste band onder de O2 die ik ken is de Michelin.

Lelijk of niet, da's subjectief. Ik vind de nieuwe S2 indrukwekkend en mooi!
Ben ook erg benieuwd naar def. plaatjes van de S2 combi. En naar de literinhoud van de achterbak van de combi met de achterbank omhoog. Boven de 600 liter, gok ik.
 

Klama

Nieuw lid
De S2 zal een geweldige auto zijn met veel ruimte en value for money. Ik vind m alleen zo lelijk !!

Ik snap alleen niet: Heb je, behalve Higgy naar ik begrijp, de auto al in werkelijkheid gezien? :confused: Vanaf foto's kan een auto heel anders overkomen dan wanneer je er "live" bijstaat.

Ik denk dus dat het verstandig is om onze mening over wel of niet mooi voor ons te houden totdat we de S2 in werkelijkheid gezien hebben. (of nog beter, tot we ermee gereden hebben.... Zit de echte schoonheid niet vaak van binnen??? :winkie: )
 

bat

Lid
De O2 zal rumoeriger zijn van binnen dan een gelijkgemotoriseerde en uitgevoerde passat, maar eigenlijk gaat die vergelijking al een beetje scheef. Dat wordt vanzelfsprekend deels door Skoda zelf veroorzaakt door de O2 stiekem een beetje te positioneren in de buurt van de Passat, maar het daadwerkelijke vergelijk zou je moeten doen met een gelijk gemotoriseerde en uitgevoerde Golf. Bij de 1.9 TDi met vijfbak wint de Skoda het in dat geval van de Golf, weet ik uit ervaring.

Bij de Superb zou ik het wel een tegenvaller vinden als ie rumoeriger is dan de Passat, maar bij deze test is de motorisering niet gelijk en is het de vraag of de banden bijvoorbeeld ook gelijk zijn. Die twee dingen hebben al zoveel invloed op het interieurgeluid.

En over wat mooi is en niet mooi: smaken verschillen, maar vooral (zoals hiervoor ook al gezegd) de werkelijheid kan erg afwijken van het plaatje. De laatste tijd valt het me op dat veel nieuwe auto's op de foto's niet echt uit de verf komen en er in het echt veel beter (of in ieder geval: harmonieuzer) uit zien.
 
Ik vind het eerlijk gezegd maar een rare test. De S2 is 1.500 euro duurder en zwaarder gemotoriseerd. Bij de puntentoekenningen zie je dat het merendeel van de winstpunten is toe te schrijven aan de verschillende motorisering. Bovendien heeft die S2 een DSG bak.

Als ik een 170 pk Passat met deze 140 pk Passat vergelijk weet ik ook wel wie er wint.

Als ik deze 170 pk S2 naast mijn 140 pk S1 zet weet ik ook wel wie er wint.

Hooguit kun je beargumenteren dat prijs/kwaliteit prima voor elkaar is bij Skoda danwel slecht bij VW en/of allebei, maar daar hoeft niemand hier een test voor te lezen, toch?
 
Bovenaan Onderaan