Vergelijkende test in Autoweek

higgy

Forumguru
En dan is er vast iemand met wat webspace niet te beroerd om die even op z'n site te zetten en hier een linkje te plaatsen /forum/images/graemlins/smile.gif
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Higgy,
hallo, ik ben een nieuw lid en zal einde mei waarschijnlijk kunnen beschikken over mijn eerste Skoda: een Octavia Combi 19TDI. Ik heb dus nog geen ervaring met dit beestje, maar de paar testritten die ik heb gereden laten het beste vermoeden.
Ik ben geweldig benieuwd naar die vergelijkende test tussen die Octavia en die Audi Avant. Kan ik die ergens inkijken?

[/ QUOTE ]
Die betreffende Autoweek is al uit de schappen. Wellicht on-line op www.autoweek.nl ?

[/ QUOTE ]

<font color="blue"> </font> Uche Uche /forum/images/graemlins/grin.gif
 

Exciter

Administrator
En de audi freaks maar zeggen, dat de auto's met vier ringen sneller zijn:

/forum/images/graemlins/grin.gif /forum/images/graemlins/grin.gif /forum/images/graemlins/grin.gif
 

Bijlagen

  • 2174-testaudiskoda.JPG
    2174-testaudiskoda.JPG
    16,6 KB · Weergaven: 82

rene

Nieuw lid
Bedankt gijoe666 voor dit artikel.
Het is me een hart onder de riem: voor mezelf nog eens een bevestiging dat ik een goede keuze heb gemaakt.
Niet evident om tegen de vooroordelen op te boksen. Telkens ik iemand vertel dat ik voor een Skoda gekozen heb, zie ik die blikken vol ongeloof. Zo van, hoe heb je daar in hemelsnaam kunnen voor kiezen.
Eerlijk gezegd, ik begrijp die reacties wel: ik heb zelf ook zo gereageerd toen een collega me vertelde dat ie voor de Combi had gekozen. Ik ben dan alles gaan lezen over Octavia en ja, eenmaal dat je die tests doorgenomen hebt dan weet je het wel.
Alleen hebben diegenen die afwijzend reageren die tests nog niet doorgenomen. Tegen dat scepticisme zullen we moeten blijven opboksen waarschijnlijk.
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
link dood? :(

[/ QUOTE ]

Server is nogal aan het bokken de laatste tijd /forum/images/graemlins/mad.gif
Maar wordt aan gewerkt! En anders is het misschien wat handiger om deze PDF op de webspace van Skodaforum.nl te zetten. /forum/images/graemlins/wink.gif
 

Karstieman

Forumguru
Zou er veel verschil zijn in het overhellen en bochtengedrag russen de combi en de hatchback ?
Ik heb namelijk alleen testgereden in de combi en vond het eigenlijk wel meevallen.
 

Arjen

Actief lid
Ik heb in beide gereden en het verschil in bochtgedrag is voorzover ik kon waarnemen niet groot. Klein dus.

Dat heeft voornamelijk te maken met het feit dat de combi niet veel meer gewicht op de achteras heeft dan de hatchback.

Bij het ontwerp van de O2 hebben beide types dezelfde lange overstekende kont. Je zou kunnen zeggen dat de hatchback een soort ingedeukte combi is aan de achterkant. /forum/images/graemlins/smile.gif

De gewichtsverdeling is sterk bepalend voor het bochtengedrag (even los van de vering, demping en banden).

Het overhellen is puur afhanklijk van de vering en dat valt erg mee. Een passat, avensis of 307 hellen veel meer over dan de skoda.
 
Ik vind het overhellen ook wel meevallen. Ik heb niet het idee dat de auto bij redelijk doorrijden de neiging heeft in een scherpe bocht te gaan overhellen.

In de test geven ze ook al aan dat het verschil alleen maar merkbaar is bij hogere snelheden en (zeer) snel genomen bochten. Maar goed, dat is mijns inziens niet het doel van een degelijke Combi.

Toch weer een aantal subjectieve meningen in de test. Audi is per definitie mooier omdat het een Audi is en ook het dashboard is mooier omdat die van de Skoda te donker zou zijn. Toch een kwestie van smaak. Ik heb lichte bekleding dus ook het dahsboard is meerkleurig. Dus het hangt gewoon van de geteste auto af. Zo mooi vind ik het interieur van de Audi nu ook weer niet en de koplampen spreken me ook niet aan. Qua comfort en ruimte legt de Audi het gewoon af en als hij dan ook nog eens langzamer en veel duurder is dan kan dat 'mogelijke voordeel' qua uiterlijk mij niet echt bekoren. Maar goed, Audi is een goed merk en ik ben ook blij geweest met de Audi die ik vroeger heb gereden maar met de Skoda ben ik toch weer blijer.
 

Karstieman

Forumguru
Ik vind de 10.000 euro verschil eigenlijk al genoeg reden om direct de Skoda te kiezen ! /forum/images/graemlins/smile.gif
 
10.000€ verschil is nog zwak uitgedrukt! Ze vergelijken een Skoda Elegance versie tegen een naakte Audi.
Dus met enkele extra's erbij is het verschil alleen maar groter!
Heeft iemand een idee waarom er binnen de VAG zo een grote verschillen zij qua extra's?
Metaalkleur bij Skoda 350 €, VW + 500 €, Audi + 800 €.(Belgische prijzen!)
Zijn dit nu werkelijk verschillende verfpotten of gaat men er gewoon vanuit dat de gemiddelde Audi-koper dit vlotter ophoest dan die van VW en Skoda?
 
Metalic lak voor een Audi is in Nederland 1334 euro!!! en voor een Skoda helaas 555 euro. Volgens mij heeft dat met de BPM te maken.
 
Voor wat staat die "BPM" eigenlijk ??
Ik heb gezien dat dit blijkbaar bij de prijs van de auto komt , en toch wel aanzienlijk is??!!
 
Bovenaan Onderaan