Vergelijk Amundsen+ en Columbus

andrehj

Forumguru
Omdat ik recent mijn Amundsen+ heb vervangen door een Columbus (met DAB), leek het me wel aardig om hier even mijn bevindingen te posten, zodat een ieder die misschien ooit overweegt om hetzelfde te doen een weloverwogen keuze kan maken. Mij valt de Columbus op een aantal vlakken namelijk nogal tegen, en dan heb ik nog de meest recente uitvoering, met SSD.

Let op: het gaat hier om de generatie zoals die in de Superb 2, de Octavia 2, de Yeti, en de Fabia 2 zit. Dus niet de MIB generatie die in de huidige MQB-auto's wordt verkocht.

Voordelen Amundsen+:
  • Aux aansluiting aan de voorzijde (zit bij een Columbus alleen achterop)
  • Start sneller op, na het instappen kun je direct je bestemming ingeven (bij een Columbus moet je eerst een paar minuten wachten...).
  • Navigatie reageert veel sneller
  • Touchscreen reageert veel sneller
  • Bediening is eenvoudiger.
  • Scrollen door lijsten gaat beter door gebruik te maken van de middelste draai-druk knop.
  • Minder diefstalgevoelig
  • Qwerty toetsenbord
  • Display is grafisch mooier.

Voordelen Columbus:
  • Iets groter scherm (6.5 vs 5.5")
  • Veel uitgebreidere mogelijkheden op het gebied van navigatie.
  • Betere telefoonondersteuning (voorkeuzenummers etc).
Mijn conclusie is dat als je de extra mogelijkheden van de uitgebreidere navigatie niet nodig hebt, dat je dan beter af bent met de Amundsen+.

Mocht je naar aanleiding van deze post nog een mooie Amundsen+ zoeken: Hier is er eentje te koop. :D
 
Laatst bewerkt:

duiveltje

Forumguru
ok.. heb er ook een tijdje aan zitten denken om Columbus erin te laten zetten, als ik dit zo lees dan heeft het weinig nut.. alleen jammer dat de kaarten voor mn adm+ zo duur zijn en met een jaar weer verouderd zijn...
 

EdK

Forumguru
en met een jaar weer verouderd zijn...
Tsja maar dat geld natuurlijk voor elk systeem.
Maar de firma Waypoint te Notter ( een begrip op GPS gebied ) adviseert om om de twee jaar te updaten !
Eerder updaten is zonde van het geld voor die paar extra wijzigingen in het wegennet.
 

EdK

Forumguru
150 euro voor een update vind ik behoorlijk prijzig
Noem ik nog steeds afzetten !
Als ik bij mijn Zenec kijk is dat een stuk goedkoper.....
En na een update staan de recente geopende / aangepaste wegen er wel op en dat schijnt bij de VAG updates nog wel eens niet zo te zijn als ik de verhalen hier wel eens lees....
 

duiveltje

Forumguru
dom bezig... sommigen zijn niet dusdanig topografisch onderlegd dat ze plaatsen kunnen bereiken zonder navigatie, daarnaast als er een compleet nieuwe wijk wordt aangelegd welke niet op je nav staat dan is dat toch wel zeer vervelend... dus dom vind ik een beetje kortzichtig...

omleiding... je moet sowieso ten alle tijden borden lezen anders kun je net zo goed je ogen dichtdoen tijdens het rijden en alleen je oren open zetten (het overige verkeer daargelaten) maar dan krijg je ga hier rechts en plons even apeldoorn bellen.
 

duiveltje

Forumguru
de politie rijdt nog op speenvarkens rond denk ik...

nav is makkelijk :) en daarnaast moet je ten alle tijden je verstand gebruiken
 

EdK

Forumguru
ach en anders zit er altijd wel iemand met een smartfeun in de wagen met googlemaps er op en dan ben je alsnog snel op de lokatie
 

Skoda-MAN

Forumguru
Je blijft zelf opletten, en als je bestemming volgens de borden anders aangegeven wordt dan dat je navi doet, welke instructie volg je dan?
Tsja dat is soms twijfelachtig,
Ik ben ook nog al eens eigenwijs ten opzichte van mijn navigatie en van de week dacht ik je kan me wat met je "sla nu rechtsaf" tot ik net op tijd in de gaten had dat ze me om de dikke file op de A2 ging leiden.
Hierdoor was ik toch keurig op tijd bij mijn afspraak.
 

cortrans

Forumguru
ach en anders zit er altijd wel iemand met een smartfeun in de wagen met googlemaps er op en dan ben je alsnog snel op de lokatie
Ben ik met jou eens, maar wees eerlijk, daar heb je niet zo'n dure optie voor in je auto gekozen toch???
 

LNY01

Nieuw lid
Wat een onzin dat kaarten per definitie achterhaald zijn.
TomTom heeft nu "near real time kaarten" en worden continue en doorlopend ge-update. En ook nog eens gratis.
Door het verzamelen van gegevens van probes (o.a. tomtom's, iphones) zien ze automatisch dat er ergens een weg is en wordt deze direct en automatisch aan de basiskaarten toegevoegd.

De kwaliteit van de TomTom kaarten en de navigatie zijn zo veel beter dat ik nu walg van de navigatie van mijn amundsen. Van de TMC van de Amundsen wordt ik helemaal knettergek. Dus heb nu een Brodit houder met een TomTom Go6000. De live traffic functie heeft me al tientallen uren filefrustratie bespaard.

Als ik dan lees dat mensen vrijwillig geld uitgeven aan een belachelijk dire kaartupdate voor de columbusnof amundsen snap ik daar niks van
 

cortrans

Forumguru
Tja, ik kan mij ook wel vinden in de argumentatie van LNY01. Ik ben ook een echte "Tomtom" fan, en ben ook niet echt te vrede over het kaart materiaal van de Amundsen in mijn FII. Versie V4 omdat ik updaten te duur vindt
 

EdK

Forumguru
daar heb je niet zo'n dure optie voor in je auto gekozen toch???
Klopt helemaal !!
Maar toen ik me Yeti ging aanschaffen kon ik voor een kleine meerprijs de Admundsun of Columbus erin krijgen.
En doordat ik me een beetje had ingelezen ( ook hier op fora ) wist ik dat die updates van VAG schofterig duur waren.
Dus heb ik de Swing maar gewoon genomen en ben ik me verder gaan orienteren en ben ik uiteindelijk bij Zenec uitgekomen.
Die ook perfect past, eigenlijk alle functies heeft als de orginele maar met de kaartupdates prijzen hanteert die acceptabel zijn.
En enkele keren dat ik met Zenec contact heb gehad per mail , werden de vragen snel beantwoord en niet afgekapt of geheel geen reactie.
 

Canon-Eye

Forumguru
Elke update van kaartmateriaal is per definitie al verouderd wanneer 'ie uitkomt!
Dat kan niet anders omdat de wijzigingen eerst moeten worden doorgegeven, en dan (als het goed is/gaat)nog worden gecontroleerd
Maar het maakt nogal verschil met welke frequentie de kaartupdates uitkomen: om de 2 jaar of zo (zoals voor die VAG-systemen) of om de 3 maanden zoals bv. bij de TTommetjes. Laatstgenoemde zijn ook nog een stuk goedkoper trouwens, zo heb ik op enig moment anderhalf jaar updates (6 stuks) gekocht voor zo'n 75(!) Euro.

Daarnaast kun je daar ook nog zo ongeveer wekelijks een gratis update voor de satellietposities downloaden, waardoor het systeem steeds weer snel blijft herkennen waar het zich precies bevindt. Ook de zg. geostationaire satellieten blijven nl. toch niet altijd exact op dezelfde positie t.o.v. de aarde staan, waardoor het bij het opstarten soms even kan duren om de satellietsignalen te vinden.

Toch wat anders dan zo'n systeem waar je eerst al 1100 of meer euries voor hebt betaald en dan om de 2 jaar nog eens 139 euro achteraan mag gooien vor een update.
Ik noem dat zakkenrollerij... Overigens schijnen ze inmiddels ook wel op gratis updates te zijn overgestapt, net als TT trouwens, maar de aanschafprijs van die apparaten vind ik nog steeds onbeschoft hoog.
 

andrehj

Forumguru
Nee, ik heb nu een Columbus waar DAB in geïntegreerd zit. Dat kan trouwens ook met een Amundsen, die kun je ook kopen met geïntegreerde DAB.
 

cortrans

Forumguru
Maar het maakt nogal verschil met welke frequentie de kaartupdates uitkomen: om de 2 jaar of zo (zoals voor die VAG-systemen) of om de 3 maanden zoals bv. bij de TTommetjes. Laatstgenoemde zijn ook nog een stuk goedkoper trouwens, zo heb ik op enig moment anderhalf jaar updates (6 stuks) gekocht voor zo'n 75(!) Euro.

Daarnaast kun je daar ook nog zo ongeveer wekelijks een gratis update voor de satellietposities downloaden, waardoor het systeem steeds weer snel blijft herkennen waar het zich precies bevindt. Ook de zg. geostationaire satellieten blijven nl. toch niet altijd exact op dezelfde positie t.o.v. de aarde staan, waardoor het bij het opstarten soms even kan duren om de satellietsignalen te vinden.

Toch wat anders dan zo'n systeem waar je eerst al 1100 of meer euries voor hebt betaald en dan om de 2 jaar nog eens 139 euro achteraan mag gooien vor een update.
Ik noem dat zakkenrollerij... Overigens schijnen ze inmiddels ook wel op gratis updates te zijn overgestapt, net als TT trouwens, maar de aanschafprijs van die apparaten vind ik nog steeds onbeschoft hoog.
Nou, die gratis updates is dan weer alleen voor de nieuwste systemen, en niet voor bijvoorbeeld de Amundsen van 2010 in mijn Fabia II. Deze oudere systemen moeten nog gewoon heel diep in de buidel duiken voor een update.
Ze hopen zeker dat we die inruilen voor een nieuwe.......:banghead::wavecry::wavecry:
 

hemi24

Forumguru
Qua schermweergave (tijdens navigeren) vindt ik de Columbus toch een stuk méér premium dan de Amundsen+
 
Bovenaan Onderaan