Verbruik TSI vs Diesel

Nando

Nieuw lid
Ik heb mijn Superb nu 1 maand (2.0D 140 pk met DSG) en gemiddeld heb ik een verbruik van 7,2 liter (zelf gemeten, niet via BC).
Ik hoop dat dit nog daalt want nu sta ik elke +/- 680 km aan de pomp.
6,5 liter/100km lijkt mij redelijker, of moet ik nog wat wachten tot ie volledig "ingereden" is ?
Heeft hier iemand ervaring met dezelfde motor ?
 

philipken

Nieuw lid
Nu met mijn 1.9TDI met 7000km op de teller een gemiddeld verbruik van 5.8 liter/100km.

Gemiddelde op de weg ongeveer 5.6, in bebouwde kom met het nodige aanschuiven in de file's 6.1 liter/1OOkm.

Terwijl het gebruik tijdens de eerste Km's toch een halve liter meer was.

Alles bij een vlotte rijstijl, maar wel de rekening houdende met de nodige tips, meegekregen tijdens de gratis aangeboden cursus eco-driving na aanschaf van de Superb hier in België.

Tot op heden nog geen spijt gekregen van de keuze voor de 1.9 TDI. Eerst getwijfeld tussen een 2.0 tdi en de 1.9 tdi maar na eerst een proefrit gedaan te hebben met beide motoren toch bewust gekozen voor de 1.9 Tdi.

Het gaat hier niet om de Greenline variant, maar om een gewone 1.9tdi in de uitvoering ambiente.

Ik ben ervan overtuigd dat er met de greenline versie makkelijk nog een halve tot één liter kan bespraad worden. Dit omdat deze versie voorzien is van een aangepaste versnellingsbak met langer 4de en 5de versnelling.

Vooral die 5de versnelling is een schoonheidsfoutje bij de gewone 1.9Tdi. Deze versnelling is te kort om goed te zijn. De motor maat teveel toeren bij 130km/h.
 

octofreak

Actief lid
Heb nu 6000 km mijn SuperB 170pk (zonder DSG) en heb al die tijd een gem. verbruik van 1 op 15.8 met uitschieters naar ritten tot 1 op 17, maar kennelijk dus ook wat lager :grin:. Heb een sportieve rijstijl...:super:
 

maf

Lid
Heb nu 6000 km mijn SuperB 170pk (zonder DSG) en heb al die tijd een gem. verbruik van 1 op 15.8 met uitschieters naar ritten tot 1 op 17, maar kennelijk dus ook wat lager :grin:. Heb een sportieve rijstijl...:super:

Daar rijd je dan ook 170 PK voor!!
 
Goed, de leasebedragen zijn binnen. Ik kan zonder problemen een 1.4TSI Ambition BL of een 1.8TSI Ambition nemen. Ik heb even met een O2 1.8TSI gereden en vond dat een verschikkelijk nerveuze auto. Heerlijk stil, maar irritant nerveus aan het gas.

Omdat er diverse 1.8 rijders zijn wil ik graag weten of dit in de S2 ook zo is. Ik ben een diesel rijder, een rustige rijder, op de snelweg graag behoorlijk vlot. In de zomer komt er een sleurhut achter van 1300kg. Is jullie advies dan een 'kale' 1.8 of een 'volle' 1.4?
 

TL@

Forumguru
Ik heb mijn Superb nu 1 maand (2.0D 140 pk met DSG) en gemiddeld heb ik een verbruik van 7,2 liter (zelf gemeten, niet via BC).
Ik hoop dat dit nog daalt want nu sta ik elke +/- 680 km aan de pomp.
6,5 liter/100km lijkt mij redelijker, of moet ik nog wat wachten tot ie volledig "ingereden" is ?
Heeft hier iemand ervaring met dezelfde motor ?

Ik verwacht niet dat het nog veel gaat zakken, mijn O2 met 1.9TDI en DSG zit ook rond de 7l/100km, alle 700km naar de pomp (hij heeft bijna 30.000km gelopen)

@mothergoose: Persoonlijk zou ik nooit een kale auto kopen (ben je namelijk heel erg snel beu) dus ik zou de 1.4 nemen (eventueel met chip)
 

Rolle

Senior Member
Ik verwacht niet dat het nog veel gaat zakken, mijn O2 met 1.9TDI en DSG zit ook rond de 7l/100km, alle 700km naar de pomp (hij heeft bijna 30.000km gelopen)

Ik rij ook met de 1.9TDI (wel manueel geschakeld en heb zelfs een DPF) en ik rij toch makkelijk 800 of zelfs 900 en nog wat met een bak, als ik dan ga tanken gaat er wel een dikke 50l in.
Tank wel bij T***l
 

TL@

Forumguru
Met mijn handgeschakelde zat ik ook maar iets boven de 6l/100km, kwam ik ook 800 en meer km toe met een volle tank.

Als ik ga tanken, gaat er wel altijd minstens 54liter in, soms nog meer (dan geeft de Maxidot aan dat ik nog 10km kan rijden en soms staat hij al meer dan 10km op 0, ik pers er het laatste druppeltje uit :D)

Ik tank altijd V-power (company policy, ze betalen evenveel of je V-power tankt of gewone Shell diesel, dus willen ze die V-power, mij maakt het niet uit)
 

___JC___

Forumguru
Ik verwacht niet dat het nog veel gaat zakken, mijn O2 met 1.9TDI en DSG zit ook rond de 7l/100km, alle 700km naar de pomp (hij heeft bijna 30.000km gelopen)

Dat is toch een bizar hoog verbruik voor een 1.9TDI? Mn broer heeft er ook een en die haalt op de snelweg met gemak 5 liter per 100 km. Of is het effect van DSG zo erg?
 
Ik heb even met een O2 1.8TSI gereden en vond dat een verschikkelijk nerveuze auto. Heerlijk stil, maar irritant nerveus aan het gas.

Ik heb proef gereden in de 1.8 TSI S2 en moet zeggen dat het een heerlijke super relaxte motor is. Altijd voldoende kracht en dat maakt hem nou juist niet nerveus. Kan me niet voortstellen dat het karakter zo verandert in de O2, maar ik heb daar niet in gereden dus kan er net over oordelen.

Ga vanmiddag mijn S2 ophalen en zal na het weekend nog even mijn hernieuwde ervaringen delen.
 

Captain Hook

Forumguru
Nee, maar het effect van een zware rechtervoet wel.
Idd, alle labels en truuks van fabrikanten ten spijt, de bestuurder is voor het grootste deel diegene die het uiteindelijke verbruik (en dus vervuiling) bepaalt. :D

Mijn ervaring over de laatste 6.000km met m'n O2 2.0 TDI: Ik tank om de 1.050-1.100km en dan gaat er 48-50 liter (goedkoopste) diesel in. :super:
 
Gisteren bij de impoteur een proefrit gemaakt in de 1.4 en het als een hele fijne auto ervaren. Echt bijster snel is ie niet, maar wat mij betreft goed vergelijkbaar met een 1.9, maar dan zonder de diesel roffel. Het verbruik lag met zowel snelweg als binnenwegen, rustig rijden als planken op 7.7l/100km als gemiddelde.

Op de RAI een tijdje in de S2 1.4 Ambition BL gezeten en besloten dat dat hem gaat worden. Als de 1.4 met de caravan toch te weinig blijkt te zijn kan er altijd nog gechipt worden. De proefrit gisteren was in een Comfrot uitvering. Wat een beetje aankleding voor je gevoel al niet kan doen. De comfort zou ik niet willen hebben, de BL daarintegen is geweldig.

Op naar de dealer voor een officiele offerte en dan kijken wat de leasemaatschappij er van maakt. 8-10 Weken levertijd, dan zou ik half juli moeten kunnen rijden, 2 weken voor de vakantie :)
 

rkschumer

Nieuw lid
Het kan ook sneller gaan...mijn auto wordt in week 20 geleverd en is besteld in week 15...

Succes met wachten!
 

leander

Nieuw lid
Ik rijd nu 1 weekend rond in een superb met 1.9 tdi motor.
Wat mij opvalt is dat deze (buiten dat hij voldoende vermogen heeft om lekker met het verkeer mee te komen) ook erg zuinig is.
Ik had deze motor ook in mijn Seat Leon liggen en daar verbruikte ik gemiddel zo'n 6L/100Km. Indien ik erg rustig reed op de snelweg kon ik waarden halen van maximaal 5.7L/100Km. 120 rijden in 5e versnelling was al een verbruik van 5.9L/Km.

Nu met mijn Superb die toch ruim 200 kilo zwaarder is en waarvan ik verwachtte dat de motor heel wat harder moet werken en dus meer zal verbruiken, werd ik hierdoor erg verrast. Tijdens een ritje vanochtend in de spits van brabant naar den haag de volgende gemiddelde waarde: 4.7L/100KM.
120 rijden in 5e versnelling: 4.2L/100KM

En dan betreft het hier ook nog eens de normale ambition uitvoering.

Erg opvallend dat zo'n grote auto meer dan 1L per 100km zuiniger is dan in een kleinere, lichtere auto.
 

TL@

Forumguru
Nee, maar het effect van een zware rechtervoet wel.

Tja, ik had in mijn vorige O2 een even zware voet en die had toch voldoende met een liter minder per 100km.

Ik denk dat de motor gewoon een beetje plat is voor mij (lees veel te traag) want in de Golf IV (TDI130) was mijn verbruik ook veel lager (makkelijk onder de 6l/100km, als ik er echt op lette zelfs onder de 5l/100km)

Ik gebruik nu dus heel vaak de kickdown om te versnellen, anders duurt het te lang, terwijl ik met de handbak zeker niet altijd terug schakelde.

Als ik heel voorzichtig ben en er altijd op let, dan kan ik gemiddelde wel onder de 6l/100km krijgen, maar niet veel eronder.

Het verbruik hangt ook sterk af van welke weg ik naar het werk neem. Ik kan de E19 nemen (wat ik enkel tijdens vakanties doe wegens de file) of de A12 (met twee rood-licht kruispunten en beton ipv asfalt)

Als ik de E19 neem dan kom ik rond de 6l/100km (als ik mij aan de snelheidslimiet hou, anders iets meer).
Neem ik de A12 dan kom ik steevast boven de 7l/100km uit, rijstijl is identiek. Die 2 verkeerslichten kunnen toch niet zo'n verschil geven (totale afstand is een kleine 60km)
Moet dus aan het wegdek liggen of het iets nerveuzere karakter van de A12.
raar in ieder geval.

(ik let bijna nooit op het verbruik, ook niet als ik zelf moet betalen trouwens)
 
Bovenaan Onderaan