Verbruik TSI vs Diesel

Hallo allemaal,

Volgende week is het dan eindelijk zover, ik kan een andere auto gaan bestellen. Op www.benzineofdiesel.nl kun je zien dat de TSI het makkelijk wint van een TDI bij 48/30000. Nu rij ik er 50000 per jaar en zelfs dan komt de 1.4 TSI nog goed uit. Omdat het een dubbeltje op zijn kant is, ben ik op zoek naar ervaringen over het verbruik van de TSI motoren. In de diverse brochures staat voldoende natuurlijk, maar die gegevens zijn iets te gekleurd.

Wie rijdt er een 1.4 of 1.8 TSI en kan mij de werkelijk gemiddelde verbruikscijfers geven?

THX, Jurgen

PS: het wordt in principe een S2 1.4TSI ambition BL of een O2 1.8TSI elegance BL station.
 
Nu rij ik er 50000 per jaar en zelfs dan komt de 1.4 TSI nog goed uit.

:crazy: ??? Als ik de site bekijk en een 1.4 tsi tegen een 1.9 diesel zet (beide S2 ambition BL) dan is de diesel toch echt voordeliger als je +50.000 rijd :) ... of interpreteer ik hier iets verkeerd ?
 
Mijn 1.8Tsi zit volgens de Minidot bij doorlopend gem. verbruik (standje 2) op ongeveer 8,2l/100km. Meestal rijdt ik 25km woonwerk. Het meest op de snelweg.

Maar ik ben ook wel eens over de A2 van Eindhoven naar Hoofddorp gereden, met de verkeersstroom mee, en kwam toen op 6,2l/100km.

In Duitsland met 200 en plus op de teller is het een ander verhaal Maar van Stuttgart naar huis heb ik vorige week 9,2l/100km gereden. Da's dan hele stukken 160 en vanaf de splitising A61/A1 naar Venlo meestentijds tegen de 200.

Dus je ziet dat het redelijk wat uitmaakt wat de stand van het gas is. Ik denk dat als ik in Nederland langere stukken zou rijden ik op ongeveer 7,5l/100km moet uitkomen.
 
:crazy: ??? Als ik de site bekijk en een 1.4 tsi tegen een 1.9 diesel zet (beide S2 ambition BL) dan is de diesel toch echt voordeliger als je +50.000 rijd :) ... of interpreteer ik hier iets verkeerd ?

Klopt als een bus, maar om voor iedereen een gelijke aanbieding te kunnen maken (ik ben een uitschieter qua km) wordt de leaseprijs afgesloten op 48/30000. En dan gaat het wel op...
 

MarcoO2

Forumguru
Ik heb nu ongeveer 25000 km gereden met mijn 1.8 TSI en heb overall een gemiddelde van 1:10,5. Da's een behoorlijk hoog verbruik, maar dat is wellicht (deels) te verklaren door het feit dat ik grotendeels filekilometers en heel veel stadsverkeer rijd.

En wellicht ook een beetje door de stand van 't gaspedaal... :winkie:
 
S

superbII

Met mijn TDI zit ik nu na 3000Km (in 2,5 week al!!) op 6,0L/100km

Dat is dus over de hele (eerste) 3000Km.

Ik heb zelfs ritjes gehad van 4,9L/100km!!!

ALs je dus bewust op verbruik gaat letten kun je dus zelfs gem. tussen de 5 en 5,5 uitkomen :489:

Nu is het natuurlijk de vraag of je iemand vindt die een 1.4 heeft en zijn eerste 3000km kan vergelijken :smirk:
 

Michel

Forumguru
Momenteel heb ik over de eerste 2500 km een verbruik (volgens de boardcomputer) van 7,5 l/100 km gehaald. Dit is gebaseerd op meest snelweg (+/- 65 km per enkele rit) en een enkele rit in de stad.

Het verbruik daalt wel. Vooral in het begin was het een stuk hoger. Ik haal nu (alweer volgens de boardcomputer) bij sommige ritten al een verbruik tussen 6,9 en 7,1 liter/100 km. Ik denk wel dat het nog lager kan naarmate de auto meer heeft gelopen, omdat hij dan meer ingereden is geraakt. Mijn vorige auto kreeg pas een lager verbruik na de eerste 5000 kilometer.
 

Rolle

Senior Member
Hou er ook rekening mee dat er wel een aanzienlijk veschil zit tussen de boordcomputer en het werkelijke verbruik.

Als mijn BC een verbruik van 5,2 ltr/100km aangefft ligt dit werkelijk rond 5,8l ofzo.
 

Michel

Forumguru
Vandaar ook mijn opmerking dat ik even de gegevens van de boardcomputer in dit verband heb gehanteerd.

Even ter illustratie: Zojuist heb ik 48 liter getankt en daarmee heb ik 664 km afgelegd. Ofwel een verbruik van 1:13,8 (7,2 liter/100 km). De afwijking van de boardcomputer valt dus alleszins mee en lijkt dus niet zo groot, zoals bij Rolle's Octavia.
 

LenK

Forumguru
Hou er ook rekening mee dat er wel een aanzienlijk veschil zit tussen de boordcomputer en het werkelijke verbruik.

Als mijn BC een verbruik van 5,2 ltr/100km aangefft ligt dit werkelijk rond 5,8l ofzo.
Ergens op het forum stond dat je dit kon laten afregelen. Weet niet of dit op waarheid gestoeld is.

Bij mijn Octavia klopte er ook niet echt veel van. De BC was steeds veel te optimistisch. De afwijking was ook steeds anders, gemiddeld 0.5 liter/100 er naast, is zo'n 8% afwijking.

Bij mijn huidige auto klopt de BC in ieder geval heel precies. Gemiddeld zit de BC er tot nu toe 0.25% naast.
Op die manier heb je tenminste wat aan de verbruiksweergave op de BC.
 

HWH

Lid
Ik rij nu zo'n twee weken in de 1.4 tsi. Het rijdt echt heerlijk. Ook op de snelweg trekt ie prima door in z'n vijf en z'n zes. Echt super. Het enige wat tegenvalt is het verbruik. Heb recent niet meer gekeken maar zat een paar dagen geleden op 1 op 12,1 gemiddeld. Ik rij stevig door en gebruik de auto heeeel veel in het stadsverkeer dus helemaal eerlijk is het niet. Maar om echt klinkende cijfers te halen moet je echt je rijstijl aanpassen volgens mij.
 

LenK

Forumguru
Je rijdt stevig door en voor stadverkeer staat er 1:11.1 in de specificaties, dus je komt niks te kort met je 1:12.1 lijkt me.
 

hbo

Lid
Nou voor mij ligt het verbruik zo rond de 6.3l/100 km.
Ik zit nu op 24.500 km, en met verschrikkelijk veel plezier!!!

Groet,

hbo
 

MarcoO2

Forumguru
Ergens op het forum stond dat je dit kon laten afregelen. Weet niet of dit op waarheid gestoeld is.

Bij mijn Octavia klopte er ook niet echt veel van. De BC was steeds veel te optimistisch. De afwijking was ook steeds anders, gemiddeld 0.5 liter/100 er naast, is zo'n 8% afwijking.

Bij mijn huidige auto klopt de BC in ieder geval heel precies. Gemiddeld zit de BC er tot nu toe 0.25% naast.
Op die manier heb je tenminste wat aan de verbruiksweergave op de BC.

Ik zou zeggen: juist als je het in kunt stellen heb je wat aan de verbruiksweergave op de BC... want verbruik is voor een groot deel afhankelijk van je eigen rijstijl en je eigen specifieke rijomstandigheden. Stel je BC zo af en je hebt het meest nauwkeurige gebruik wat je je maar kunt wensen.

alleen wel jammer als je je verbuik alleen met VAG-COM kunt aanpassen...
 

Rolle

Senior Member
We hebben op de meeting in april toch een demo VAG.com? Ik vrees alleen dat de voorziene tijd wel eens te kort kan zijn als we dit allemaal willen laten aanpassen.
 
Als je het wil laten aanpassen met vag com moet je wel een aantal keer het aantal gereden km, aantal liters getankt en het verbuik wat je BC aangeeft over de afgelopen gereden tank (teller 2). Vergeet niet iedere keer de verbuik teller te reseten als je heb getankt.
Anders kan het op de meeting niet worden aangepast.
 

Rolle

Senior Member
Ik reset bij elke tankbeurt de teller 2 en hou mijn verbruik netjes bij in zowel excel als de hier alom gekende spritmonitor.de
Dus de nodige info is geen probleem.
 
Als ik alles hier zo eens doorneem, dan concludeer ik dat bij veel snelweg km's de opgegeven verbruikcijfers wel kloppen. Ik rij dagelijks 65km enkele reis zonder file (lekker :D. Verder rij ik regelmatig naar klanten, allemaal snelweg. Ik rij over het algemeen 10% boven de max snelheid, dus ga ik het verbruik wel halen wat ik wil hebben... Dus nu nog even kijken of een 1.4 of 1.8 uit komt.... Wordt vervolgt!
 
Naar Delft op en neer geweest vandaag. 275 km uit en thuis. 7.3l/100km op de minidot. Met hier en daar een file en de nodige sprintjes.

Ik zou voor de vrooooeeeemmmmm 1.8Tsi gaan.
 
Bovenaan Onderaan