Verbruik Skoda Fabia 1.4 Comfort

Stripedkrijn

Forumguru
Ik neig de laatste tijd om voor de middenprijs te kiezen. Deze krijgen meestal óók 2 jaar garantie. Het is net zoiets als in een restaurant een flesje wijn kiezen... Ik zal nooit de duurste fles kiezen. Ook niet de goedkoopste. Gewoon het gemiddelde. Dan zit ik altijd goed. Zo ook met dergelijke merken auto-onderdelen.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Hahaha!!! Meestal deel ik de fles door twee. Dan zit ik schat ik net op het randje!!
Of ik wacht even met rijden.... Voor de zekerheid!
Om het wachten gevoelsmatig wat te bekorten neem ik dan vaak een glaasje.
 

Kimopo

Senior Member
Wat mij ook opvalt is dat de temperatuurmeter nooit verder komt dan 1/3 van de schaal, nooit in het midden.
Het duurt ook lang voordat er enige beweging in komt, na 10 minuten rijden komt de naald een mm of 2 van de 0 af, na 15 minuten rijden op de snelweg komt ie tot 1/3 van de schaal.

Had dat meteen gezegd :) Want hier hebben de oorzaak!

Als de thermostaat stuk is (bij jouw Fabia lijkt het erop dat die open blijft staan) raakt de motor niet optimaal op bedrijfstemperatuur en zal de computer veel brandstof blijven inspuiten om zo te proberen de motor alsnog opgewarmd te krijgen. Daar is het hoge verbruik uit te verklaren.

Ik denk dat ik wel zuinig heb gereden (846km met 50lt) maar verbaasde me over uw antwoord nav de temepratuurmeter die niet oploopt...Ik héb geen temperatuurmeter in beeld :thinking:
Alleen als ik ga starten zie ik eventjes wat lampjes aangaan boven in beeld waaronder een thermometer, maar die hele infobalk is donker tijdens het rijden dus ik zie ook geen naald in beeld.
Ik ga er hopelijk terecht van uit dat als er niks brandt alles in orde is :pieker:
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ok.Bedankt voor jullie uitleg, klinkt logisch.
Ga de thermostaat z.s.m laten vervangen.
Zit nog wel met een probleempje, ik moet er zondag nog een totale afstaand van zo'n 480 km mee rijden.
Kan dat nog of is dat een enorm risico?

Er is nog een mogelijkheid, want het na zo'n lange rit in de zomer, zou je (naar mijn idee)toch wel hoger uit moeten komen in de temperatuur: mogelijk werkt de waterpomp niet of niet goed, waardoor de koelvloeistof niet wordt rondgepompt. Als je (met koude motor) een stukje gaat rijden, stop dan na 5-10 km en voel of de slangen van de koelvloeistof overal warm worden, of dat het direct bij de motor heet is, en bij de radiateur steenkoud. Als het laatste het geval is, dan is mogelijk de waterpomp kapot, en dan zou ik geen lange ritten doen! Als de koelvloeistofslangen overal lauw/warm zijn, zal het probleem in de thermostaat zitten. Je kunt ook kijken als je de motor laat lopen en de kap opent en naar de roze koelvloeistof kijkt of deze wordt rondgepompt (niet altijd goed te zien, ook niet als het wel in orde is, maar soms wel duidelijk zichtbaar).
 

Stripedkrijn

Forumguru
Afgelopen weekend de Combi weer eens beetje uitgelaten: op en neer naar Erfurt. Allemaal Autobahn. Heen 1: 17.1 en terug 1:16.3. Terug er redelijk aan getrokken in vergelijk tot heen. Heen rond 120-130 maximaal en terug 130-140. De halve weg terug veel regen gehad onderweg en nogal wat files.
 
Laatst bewerkt:

Kimopo

Senior Member
Ik héb geen temperatuurmeter in beeld :thinking:
Alleen als ik ga starten zie ik eventjes wat lampjes aangaan boven in beeld waaronder een thermometer, maar die hele infobalk is donker tijdens het rijden dus ik zie ook geen naald in beeld.
Ik ga er hopelijk terecht van uit dat als er niks brandt alles in orde is :pieker:

blijkbaar is alles ok als er geen lampjes branden want ik heb nu dus wél n probleem met een regelmatig brandend lampje; hierover heb ik meer beschreven in het koelvloeistoftopic.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Bij de Fabia II zijn er inderdaad uitgeklede versies zonder temperatuurweergave. Bij contact aan gaat het lampje branden, zodat je kan zien dat het lampje niet kapot is, en bij het starten moet het lampje dan uitgaan, zolang de temperatuur in orde is.
 
Laatst bewerkt:

Erik_NL

Forumguru
... op en neer naar Erfurt. Allemaal Autobahn. Heen 1: 17.1 en terug 1:16.3. Terug er redelijk aan getrokken in vergelijking met heen. Heen rond 120-130 maximaal en terug 130-140.
helemaal niet verkeerd. Ook als je de enige inzittende zou zijn geweest ...
 

Stripedkrijn

Forumguru
Nee niet alleen. Met zn tweetjes en gewone weekend bagage. Maarrr... Ik rij wel met 2.5- 2.6 spanning. Altijd. En dat scheelt een heel stuk in verbruik.
Banden 185 bij 13"
 

Erik_NL

Forumguru
2.5 Bar: hiero dito
Boodschappen-auto zonder stadsverkeer, doorgaans 60 km wegen binnen 15 km, af & toe 140 km snelweg zonder files of stop & go
Het doorsnee verbruik van onze toenmalige Fabia Combi AQW schat ik op 1:16 - 1:17 over een kleine 200 dkm
 
Bovenaan Onderaan