Verbruik kWh plug-in hybride

Bakkertje

Forumguru
Afgelopen weekend naar Berlijn op en neer geweest, heen (volle accu vertrokken aan de snelheid gehouden waar het moest, waar het mocht 150 op de cruise control) verbruik 1 op 13, terug lege accu en overal aan de snelheid gehouden en waar het mocht de cruisecontrol op 170. Gemiddeld 1 op 11,5 over 650 km. Elektrisch verbruik niet echt naar gekeken eerlijk gezegd.

• Leuk
Waarderingen: Rob

Ko-tje

Nieuw lid
Na 2.000 km. Gemiddeld 1.2 l/100 km. (motor heeft 45 min gedraaid toen ik auto heb gehaald bij de dealer).
Elektrisch 18.2 kWh/100 km. bij een gemiddelde snelheid van 56 km/h.

Rob

Forumguru
Afgelopen weekend naar Berlijn op en neer geweest, heen (volle accu vertrokken aan de snelheid gehouden waar het moest, waar het mocht 150 op de cruise control) verbruik 1 op 13, terug lege accu en overal aan de snelheid gehouden en waar het mocht de cruisecontrol op 170. Gemiddeld 1 op 11,5 over 650 km. Elektrisch verbruik niet echt naar gekeken eerlijk gezegd.

Nu zijn omstandigheden nooit te vergelijken, maar het verschil in verbruik op een soortgelijke rit naar Parijs en terug met de Octavia is best groot, vind ik zo op het eerste gezicht. Ook heen en weer naar Trier kom ik zelden slechter uit dan 5.5/5.7 (zo'n 1/18, 1/17,5).
Wagengewicht ontloopt elkaar niet veel denk ik (?).

Bakkertje

Forumguru
Mijn ervaring is het gewicht in combinatie met het tempo dat het verbruik bepaald.
Daarnaast staat mijn auto op 235/40 R19 wiel/band combinatie. Dat zal ook niet helpen zeg maar. Ik denk dat als ik wat beter oplet ik ook best zuiniger kan rijden.

De Passat is op papier overigens 1635 kg en zit volgens mij tussen een Octavia en Superb in qua gewicht.

A.s. dinsdag ga ik weer een wat langere rit maken en de auto staat nu op 215/55 R17 all season wiel/banden. Eens kijken wat dat doet.

• Leuk
Waarderingen: Rob
Ben vorige week teruggekomen uit Stuttgart. Accu vastgezet op 50%. Max. 130 gereden en een verbruik van ca 6.2-6.5 ltr. Vind ik redelijk maar ook niet heel bijzonder. Bij constant 125kmh is het verbruik meestal 7.5-8 ltr. Frontaal oppervlak doet veel ( ivg met bv Passat)

19” zomerbanden..

Ko-tje

Nieuw lid
Afgelopen weekend voor het eerst een mooie lange rit gemaakt naar een kerstmarkt in Duitsland. Op de heenweg vertrokken met volle accu en volle tank. Auto ingesteld op hybride en verder alles automatisch.
Op de heenweg gebruik gemaakt van navigatie via carplay (google maps).
Resultaten, heenweg 215 km, 8,0 l/100km, 3,2 kWh/100km.
In NL keurig cruisecontrol op 105 km/h, in Duitsland op de autobahn grotendeels 160 km/h.

Terugweg:
Accu niet kunnen opladen vergeten om te kijken hoe vol deze zat...
Navigatie van Skoda gebruikt. Verder alle instellingen gelijk gehouden.
In Duitsland op de autobahn 160~180 km/h
In NL keurig weer op 105 de cruisecontrol ingesteld.
Afstand 221 km
Resultaat terugweg: 6,1 l/100km, 7,1 kWh/100km.
Bij aankomst thuis, accu 2%

Wat mij is opgevallen;
Dat ik heel tevreden ben met deze geweldige reisauto!!
Ik heb geen ingrepen gehad van hulpsystemen, anders dan bedoeld en verwacht.
(wel bordenherkenning uit gezet)
Natuurlijk hoor je de motor wel, maar op snelwegniveau is dit niet hinderlijk.
Ruimte zat voor alle spullen en iedereen een comfortabele zit.

pfe83

Senior Member
Leuk om te lezen, bedankt.
Ik had ook geconstateerd dat rijden op de interne navi ervoor zorgt dat de beschikbare accu zoveel mogelijk leeg gereden wordt in de hybride stand. Rijden zonder interne navi(bv Google Maps) doet dit niet. Dat blijkt ook uit jouw cijfers.

Ik ga in januari mijn eerste echt verre dit maken (Oostenrijk), ben benieuwd!

Jeroen van Arkel

Actief lid
Heeft er trouwens ook iemand een enkel fase 230 thuis lader (de granny lader)? Zo ja welk merk, of maakt het merk geen fluit uit? Er zijn zoveel type beschikbaar of toch maar de originele VAG lader? Ik ben er voor nood naar aan het kijken, toch altijd handig dat je ergens kan lader als er geen paal beschikbaar is of allemaal in gebruik zijn.
Zit die niet bij je auto??? Bij mijn tesla zat die er wel bij. Bij de latere EV’s niet. Besparen vanuit lease mij. Maar bij mijn nieuwe Tayron zit een mennekes AC lader en een granny charger. Ik heb er echter ook een zelf gekocht met de langste lengte. Omdat dat soms handig is bij een vakantiehuisje. En die heb ik gewoon gekocht via bol.com en toen de langste genomen met de hoogste waardering. Rotzooi mag niet verkocht worden dus lijkt mij anno nu ook niet nodig om een ‘echte’ vag versie te kopen.

Deze heb ik. Van evplug. Erock schuko naar type 2 lader 10 meter. https://evplug.eu/collections/mobie...en-type-1?filter.p.product_type=Mobiele+Lader

Jeroen Middag

Actief lid
Op 25.000 km heb ik gemiddels 2,5 L per 100 km en 12,1 Kw per 100 km. Mn hoge brandstofverbruik is voornamelijk omdat mn laadtag (leasemaatschappij) in Noorwegen bijna nergens wordt ondersteund. Buiten mn vakanties zit ik op 1,7 L per 100 km en 15,9 kw per 100 km

hemi24

Donateur
Iemand een idee hoe het zit met het weergegeven verbruik (boordcomputer) en het werkelijk verbruik (pomp/ laadpaal)?
Bij de brandstof gestookte versies is de boordcomputer doorgaans 3-5% té optimistisch.

Ben wel nieuwsgierig hoe dit bij een plug-in zit…

Marchel1

Senior Member
Dat verbruik zal op zich redelijk kloppen. Hoe vol de accu nog is werkt wat nauwkeuriger dan hoeveel liter benzine er verbruikt is. Waar het bij elektrisch 'mis' gaat is het laadverlies. Doe er maar eens een Googletje op. Afhankelijk van een handvol factoren kan dat oplopen van een paar procent tot meer dan 25% volgens onderzoeken en informatie van onder andere ANWB, ADAC of een uitgebreid artikel van Zonneplan.
Waar de meters bij een benzinepomp geijkt zijn moet je bij laden maar afwachten hoeveel van de getankte Kwh-tjes er netto overblijven om mee te rijden.

EdK

Forumguru
Waar de meters bij een benzinepomp geijkt zijn moet je bij laden maar afwachten
In apparatuur waar stroom verkocht word aan derde moet er zo en zo een MID gekeurde meter inzitten.
Als deze MID gekeurd is dan mogen er geld transactie's mee gedaan worden.
Het is dus niet zomaar dat ze maar elke meter er in mogen bouwen....

En dat MID moet op de meter in tekst aanwezig zijn

Marchel1

Senior Member
Klopt, ik twijfel ook zeker niet aan de Kwh's die door de meter gaan alleen als je kijkt naar wat er daarna van over blijft om echt mee te gaan rijden dan laten de onderzoeken naar laadverlies zien dat er onderweg (tussen meter en beschikbaar voor rijden in de accu) nog wel wat verloren gaat en dat wordt niet met je verbruik meegenomen in de auto, inefficiëntie van benzine zie je wel terug in je verbruik in de auto

Bovenaan Onderaan