Verbruik in sportstand zuiniger?

Skodiak

Senior Member
Afgelopen week genoeg km’s gemaakt in de S stand en mn verbruik op de BC is stuk lager. Kan door ‘ineens” warme weer komen maar wordt er niet slechter van..
Verder viel mij ook op dat het start/stop systeem automatisch wordt uitgeschakeld als ik in S rijdt. Op de maxidot wordt het start/stop symbool met een streep erdoor weergegeven. Staat niets over in de handleiding.
Zet ik hem naar D dan gaat hij weer aan.
Anderen ook deze ervaring?
 

Skodiak

Senior Member
Maar wel een volledig legale manier om zonder start/stop systeem te kunnen rijden zonder knop in te drukken of via vcds helemaal uit te schakelen .
 

Rosinfield

† In Memoriam
Verder viel mij ook op dat het start/stop systeem automatisch wordt uitgeschakeld als ik in S rijdt. Op de maxidot wordt het start/stop symbool met een streep erdoor weergegeven.

Zelfs wanneer je in de individuele modus eea op sport zet (start sowieso altijd in D en blijft daarin tenzij je hem zelf in S zet), wordt S/S uitgeschakeld. Prettige bijkomstigheid!
 

dzwietering

Nieuw lid
Ik heb de 1.5 DSG, valt me op dat hij bij 80 km/h in D de 7e versnelling kiest en op 4 cylinders draait en in S de 6e versnelling, hoger in de toeren maar dan wel op 2 cylinders, waarbij de verbruiksmeter aangeeft dat hij zuiniger is. Nu vraag ik me af of het goed voor de motor is om langere tijd op 2 cylinders te draaien.
 

Skodiak

Senior Member
Ja het software matig helemaal uit laten zetten. Auto is door rdw/type keuring gekomen met. Het permanent uitzetten is zodoende formeel gezien een fiscaal- en milieu delict.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Rosinfield

† In Memoriam
Formeel gezien wel idd. De vraag is of er al dan niet bloed uit loopt wanneer we ons er niets van aantrekken. Indien men zich altijd en overal zou houden aan formele regels, zou de ramp overigens niet te overzien zijn. De historische voorbeelden liggen voor het oprapen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Canon-Eye

Forumguru
Ja het software matig helemaal uit laten zetten.
Ik denk dat het softwarematig uitschakelen (met behoud van de mogelijkheid om het ook weer aan te zetten) juridisch gezien geen delict kan opleveren zolang er ook nog een fysieke aan/uitknop zit.
 

willemc650

Senior Member
In mijn BMW heb ik geheugen modes voor start/stop laten activeren. M.a.w. Als ik hem met de knop uitzet blijft hij uit totdat ik hem weer aanzet, dus ook als de motor uit is geweest. Is dit niet mogelijk bij de Skoda? (Heb mijn Kodiaq nog niet anders had ik kunnen kijken met vcds)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nee, je moet hem telkens opnieuw bij elke rit zelf handmatig uitschakelen. Of idd permanent uit laten zetten, bv gelijk mee laten nemen bij tuning
 
Laatst bewerkt door een moderator:

EdK

Forumguru
Collega heeft Citan en daar was het softwarematig ook niet uit te zetten, maar heeft wel een aan/uit knop zitten waarmee hij start stop uit kan zetten voor de rit die hij maakt, maar zodra contact sleutel uit en weer in wagen gaat dan moet hij de knop weer indrukken.

Nu is die vrij handig met elektronica dus hij is aan t knutselen geweest en een printje gemaakt dat zodra hij de wagen start er een puls ( maak/verbreek ) naar de knop gaat en dus het start/stop meteen word uitgezet zonder verdere handelingen.
Ikzelf heb t ook op de Skoda met handbak en het boeit me niet echt, als ik wil dat hij niet uitschakeld bij een verkeerslicht dan hou ik me koppelingspedaal ingedrukt.....
 

Canon-Eye

Forumguru
Ikzelf heb t ook op de Skoda met handbak en het boeit me niet echt, als ik wil dat hij niet uitschakeld bij een verkeerslicht dan hou ik me koppelingspedaal ingedrukt...
Precies dat was mijn overweging om er bij de handgeschakelde Fabia niks aan te doen. In de Leon met DSG is dat toch wel wat anders, om niet te zeggen bloedirritant, dus ik was er wel blij mee toen de dealer (na een eerdere weigering alsnog) bereid bleek om het uit te zetten.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Bij een DSG blijft de motor ook lopen wanneer je de rem niet te hard indrukt; weet niet of dat kwaad kan?
Voorlopig zet ik s/s maar uit wanneer ik voorzie dat ik vaak moet stoppen (stad, file) wat gelukkig weinig voorkomt.
Mocht deze motor ooit nog gechipt kunnen worden en zou ik daartoe besluiten, dan laat ik het meteen meenemen. Maar vooralsnog maar handelen zoals eerder beschreven
 

EdK

Forumguru
Of je rijd voor je op vakantie gaat naar het zuiden even langs Breda om het uit te laten zetten....:pieker:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ach nee, zoveel last heb ik er niet van gelukkig. In sport modus is het sowieso uitgeschakeld. Ik dacht in individuele modus ook, als je het een en ander op sport zet, maar moet ik nog even uitzoeken.
 
Bovenaan Onderaan