Verbruik in sportstand zuiniger?

Hallo,

Ik ben een beetje aan het testen geweest om te kijken of het verbruik in de sportstand noemenswaardig onzuiniger is..... Nu wekt mijn verbazing .... In de sportstand is de auto 1 op 3 zuiniger. Hoe kan dat? In de gewone stand schakrld de Dsg erg snel op, waardoor hij wat brommerig wordt. Vroeger werd gezegd dat als je in een te hoge versnelling rijdt er onnodig brandstof werd verbruikt.. Dat lijkt nog steeds op te gaan. De ritjes waren precies hetzelfde.

Kan iemand dit verklaren?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Als het een 1.0 is, kan ik me dat goed voorstellen. Dat vond ik bij mij Fabia al geen doen, dat snelle opschakelen. Heb ook direct de DSG software laten aanpassen. Alternatief is idd in S rijden, maar dan trekt hij weer te lang door in de toeren naar mijn zin (bij aanpassing wordt in S wat eerder opgeschakeld)
 
Ja idd een 1.0 . In S rijdt hij lekkerder (soms iets te lang in de versnelling) maar optrekken vanuit stilstand in S vind ik soms te lomp, of wielspin of een lompe overgang naar 2e. Eigenlijk zou de nomale stand Eco moeten zijn en er een extra stand tussen eco en s moeten zijn.....
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja helaas is die dsg7 zodanig geprogrammeerd dat het het rijplezier niet te goede komt. Ik heb het bij mijn drie vorige auto's laten aanpassen en calculeerde het al snel bij de prijs in
 
Ja. Bezoekje brengen aan TVS / VAG Techniek / Hartog Tuning om de software aan te passen. Is hij gekocht of lease?
Indien gekocht; zéker doen. Vanwege milieu eisen is de software zo geprogrameerd dat je in D optrekt met een slippende koppeling in zn 2. Leuk voor de uitstoot op papier maar pakweg 40-60.000 km later kun je de koppeling laten vervangen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Wat kost zo,n aanpassing dan? En hoe zit dat met garantie?
Dat kun je bij de betreffende bedrijven vragen of op hun website zien. Het gaat wel om een paar honderd euro. Ik heb me nooit veel gelegen laten liggen aan het garantieverhaal. Kwestie van risico inschatting. Dealer was op de hoogte en ik weet zeker dat die er niet onnodig moeilijk over zou hebben gedaan.
 
Bedankt voor de reacties! Maar dan rest nog steeds de vraag hoe het kan dat de auto in sportstand zuiniger is dan in de gewone stand...?
 

hemi24

Forumguru
De vraag is of je veel waarde mag hechten aan enkel twee ogenschijnlijk overeenkomstige ritjes, waarbij het afgelezen verbruik op een boordcomputer ook zwaar discutabel is...

:pieker:
 
Ik heb 3 keer getankt in normaal stand..... 3 keer 1/12 - 1/12,5. De laatste 2 tank beurten 1/15 en 1/14.7 met de sportstand. Niet via boardcomputer maar zelf uitgerekend met werkelijke liters en kilometers....
 

hemi24

Forumguru
Zou kunnen natuurlijk; in de sportstand remt de auto ook meer af op de motor, maar lijkt me stug dat de auto 2 liter op 100 km zuiniger zou zijn in een andere stand van de DSG...

Soms denk ik zuinig te hebben gereden, en kom ik aan de pomp er toch achter dat de werkelijkheid anders heeft uitgepakt...
 

Frens

Lid
Als je rustig rijdt in sportstand kan ik me goed voorstellen dat de auto wat zuiniger is. In deze stand draait de motor net wat hogere toeren, wat ook betekent dat hij langer binnen het optimale bereik van de turbo opereert.
 
Ik denk dat het zit in dat de 1.0 DSG met standaard software in bijzonder lage toeren draait. Bijvoorbeeld bij 2000rpm naar het volgende verzet. En dat is dan slechts 1000rpm hoger dan het stationair toerental. Bij een te laag toerental word er volgens mij meer brandstof ingespoten.. het blok heeft amper vermogen bij de lage toerentallen terwijl dat wel gevraagd word. De belasting op de motor is dan vrij hoog. Dat zou doorgaans (zie video) júist efficiëntie moeten opleveren maar dat is volgens mij niet het geval bij een te laag toerental.

Een zeer laag toerental is natuurlijk goed voor de milieu cijfers en daar gaat het om bij de fabrikant; voldoen aan de gestelde emissienorm. Net als bij handbakken die je adviseren met de schakelindicator om zo vroeg mogelijk op te schakelen. Dat word niet geadviseerd om jouw verbruik te drukken en dus zuinig te zijn maar om de emissienorm te behalen.

Hier wat info met betrekking tot efficiëntie en belasting. Hij heeft het vooral over BSFC, hoeveel peut er benodigd is voor efficientie; dat is niet per definitie een van A naar B traject. En het filmpje over LSPI, vroegtijdige detonatie, is zeker ook de moeite om even te bekijken want dat is wat er gebeurd als je bij een te laag toerental het gas flink intrapt om te versnellen wat eigenlijk niet gaat.

BSFC; Brake Specific Fuel Consumption

LSPI; Low Speed Pre Ignition
 

Skodiak

Senior Member
Dat kun je bij de betreffende bedrijven vragen of op hun website zien. Het gaat wel om een paar honderd euro. Ik heb me nooit veel gelegen laten liggen aan het garantieverhaal. Kwestie van risico inschatting. Dealer was op de hoogte en ik weet zeker dat die er niet onnodig moeilijk over zou hebben gedaan.

Is dat voor Kodiaq ook al te doen? Vraag dit even omdat chiptunen nog niet mogelijk was voor 1.5/dag7
Hoe lang zijn ze ong met de ingreep bezig?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bij TVS duurde de DSG programmering een paar uur..
de 1.5; is dat nog steeds de DQ200 of rijd die rond met de nieuwe DQ381, de 7 traps natte plaat bak?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Chiptuning idd niet omdat de ecu nog niet is gekraakt. DSG alleen kan bij mijn weten gewoon.
Inladen van sw duurt idd een paar uurtjes
 

Skodiak

Senior Member
Chiptuning idd niet omdat de ecu nog niet is gekraakt. DSG alleen kan bij mijn weten gewoon.
Inladen van sw duurt idd een paar uurtjes

Paar uurtjes, Dat is best serieus dan..paar uur voor software sta ik van te kijken. Is het door de dealer te zien dat je eraan gezeten hebt?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bovenaan Onderaan