Verbruik 1.4tsi combi 1 op 21

64rhfx

Senior Member
Ik betwijfel of dat zoveel uitmaakt...ik heb een paar jaar terug een verbruikstest gezien waarbij BP Ultimate het hoogste verbruik van de hele test (95 én 98) had, zelfs hoger dan de BP Euro95. Shell V-Power kwam daar wel goed uit. Beiden zijn trouwens ethanolvrij, dus daarin kan geen verschil zitten.

Als geld niet uitmaakte, zou ik zelf Shell V-Power tanken, ik ken t proces waarmee ze de synthetische brandstof maken die daar (ten dele) in gaat, en dat is zo'n chemisch kunststukje, dat ik er wel vertrouwen in heb dat dat goed spul is.
Maar goed, geld speelt wel een rol, dus ik tank Total Excellium (want dat is de goedkoopste 98 in mijn omgeving).

Als Shell nou in de buurt goedkoper was dan BP zou ik idd voor Shell V power kiezen.
 

ZaRoK

Senior Member
Het allerzuinigst dat ik ooit gereden heb met de 1.4 TSI is volgens de boordcomputer 1 op 20 op de gehele tank (750km).
Maar reed dan ook echt gewoon netjes 100 op de cruise en niet snel optrekken. Echter toen ik ging tanken ging er toch 45 liter in, en 750/45 is toch net geen 1 op 17.

Denk dat de 1.4 TSI gemiddeld 1 op 16 rijdt en dan doe ik niks geks.
Als dit niet normaal is zou ik niet weten waar het aan kan liggen haha
 
Ik rij sinds maart van dit jaar een gebruikte 1.2TSI heb er nu ruim 8000km opzitten en ben blij verrast door het verbruik. De vorige Octavia was van het type 1 met een 1.6 motor, met die haalde ik 1 op 15,5 dan moest je echt netjes rijden. Met deze 1.2 vorige week wat ritjes door Nederland gemaakt en dan met een rit van snelwegen en binnendoor een verbruik van 1 op 20,7. Dat was met 2 personen en weinig lading achterin. Ik tank altijd E5 Shell V-Power, de auto staat ook soms weleens een weekje stil.
 

Ericw

Forumguru
Na 64.000Km zit ik nu gemiddeld op 7L/100km met m'n Superb 1,5TSI.
Dit is inclusief de vakanties met de sleurhut aan de haak (2 vakanties met gemiddeld 13L/100Km over 7000Km in totaal). Gemiddeld verbruik is, t.g.v. Covid (veel minder lange afstanden) en een relatief groot aandeel van de vakanties, een stuk omhoog gegaan.
Tijdens een lange rit (260 Km naar HQ en weer terug) is het verbruik maar 4,6L/100Km. :)
 

Cordoba

Forumguru
Gisteren naar huis gereden vanuit Brabant naar Apeldoorn

3 fietsen op dak, caravan 1350 erachter.
105kmu op cc. 1:7

Die fietsen op het dak vangen een bak wind, verstoren de stroomlijn en vergroten het frontaal oppervlak, dat zorgt er voor dat ook de luchtstroom langs de caravan niet in de buurt komt van zoals het bij het ontwerp van de caravan is bedoeld. In Duitsland hebben ze de fietsen op het dak vanwege de wetgeving (van oudsher), maar op de trekhaak is voor het brandstofverbruik veel gunstiger. Soms zie je ook nog een fietsendrager op de trekboom van de caravan, of een fietsendrager achter op de caravan, als dat kan (qua gewicht en afmetingen) zijn die opties wel veel gunstiger.
 

PizzaPieter

Forumguru
@Cordoba , I know....

Mijn caravan-auto ratio is al op t randje, dus ik wil zoveel mogelijk gewicht op/in de auto.

Daarnaast reed dezelfde combinatie vanuit ZFrankrijk zuiniger dan nu vanuit Brabant. Verschil daarbij was dat ik in Frankrijk 110 reed en hier 105 en mogelijk rijdt de auto dan net in een beter toerenbereik.
 

Tees

Donateur
Beetje terzijde, maar ik ben erachter gekomen dat de fietsen op de trekhaak of met zo'n clipon op de achterklep ook nog een enorm verschil maakt in verbruik (in het voordeel van de eerste). Vermoed dat ook hier de luchtstroming rond de achterklep behoorlijk verstoord wordt als de fietsen op de achterklep zitten ipv 10 cm ervanaf.
 

Jessedew

Senior Member
Fietsen op de achterklep, is net alsof je een enorme luchtballon met je meesleept. verschrikkelijk wat een drama, gehad op vorige auto, nooit meer, niet praktisch en verbruikt veel brandstof.

Met de caravan heb ik 2 fietsen op de dissel en 1 mtb op het dak (anders word de belading te gek, dat doet weinig met het verbruik. Echter 88 rijden of 95, doet enorm veel met het verbruik, kortom ik doe er gewoon lekker een half uur langer over. hobbel wel achter de vrachtwagens aan
 

ZaRoK

Senior Member
Ik heb wel voor en achter de orginele spatlappen op de 1.4 tsi octavia, scheelt dat zo erg in verbruik?
 

Sjoerdb

Forumguru
Fietsen op de achterklep, is net alsof je een enorme luchtballon met je meesleept. verschrikkelijk wat een drama, gehad op vorige auto, nooit meer, niet praktisch en verbruikt veel brandstof.

Met de caravan heb ik 2 fietsen op de dissel en 1 mtb op het dak (anders word de belading te gek, dat doet weinig met het verbruik. Echter 88 rijden of 95, doet enorm veel met het verbruik, kortom ik doe er gewoon lekker een half uur langer over. hobbel wel achter de vrachtwagens aan

Da's precies mijn rijstijl, voor woon-werk en langere afstanden, wat maakt mij die extra reistijd uit als ik er maar kom. Hierdoor reed ik met mijn vorige auto, volvo V40 1.9D 2004, 6 procent zuiniger dan fabrieks opgave. Nu met de octavia 3 1.6D greenline zit ik op een 28 procent (1 op 24,3)minder zuinig dan fabrieks (1 op 31,3) opgave.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Jessedew

Senior Member
Precies, rij idd altijd wel behoorlijk economisch. Vroeger maakte ik er echt een sport van, tegenwoordig iets minder, geef wel wat meer gas, die 140pk heb ik niet voor niks, maar laat de auto altijd uitrollen als ik in de buurt kom van verkeerslichten en als ik geen haast heb ga ik zeker geen 130 rijden op de snelweg.
 
Ik rijd meestal 1:15 - 1:16. Het langdurig gemiddelde over 76 tankbeurten is 1:14,60.
2014 1.4 DSG met Conti premium contact 5 op 2,4 bar.


Laatste paar tank beurten 1:16,1. opgave fabriek is 1:20. Vanaf 2017 uitsluitend nog op BP 98
 

Sjoerdb

Forumguru
Ik rijd meestal 1:15 - 1:16. Het langdurig gemiddelde over 76 tankbeurten is 1:14,60.
2014 1.4 DSG met Conti premium contact 5 op 2,4 bar.


Laatste paar tank beurten 1:16,1. opgave fabriek is 1:20. Vanaf 2017 uitsluitend nog op BP 98

Ik rij met mijn combi op 2,7 bar, misschien gaat hij bij jou dan nog zuiniger rijden. Kwa comfort zul je misschien iets inleveren, maar de Nederlandse wegen zijn niet zo slecht.
 

PizzaPieter

Forumguru
Oh.... Ga ik ook proberen. Gisteren volgegooid met Shell, dus ff wachten
Relatief veel gereden en mn skåtje moet vandaag naar Utrecht (komt zelden verder dan 10km buiten Apeldoorn met auto).

Dus gisteren afgetankt met BP Ultimate, auto lekker gewassen met BTBM en gelijk de motorkap gekleid en met de DAP geglazed en gewaxed. Komt ze nóg beter aan!
3b4f1f83606c1529e3463acb831e9fea.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
 
Bovenaan Onderaan