Verbruik 1.4tsi combi 1 op 21

64rhfx

Senior Member
Hallo allen.

Gistermiddag op een rit van Lelystad naar Friesland (Feanwalden) met cruisecontrol op 105 1 op 21 gehaald volgens de computer. Twee personen met wat bagage, dus niet leeg en weinig wind.
Of dat verbruik klopt betwijfel ik, maar nog nooit is het mij gelukt zo zuinig te rijden. Gemiddeld op die rit 1 op 19 / 20.
Nog meer mensen zo zuinig kunnen rijden of zijn er die het gelukt is nog zuiniger te rijden?

Groet, Alex
 

PizzaPieter

Forumguru
Allerzuinigste dat ik ooit met mijn 1.4 reed (150pk) is 18,52km/l op 633km. (Gemeten op tank, niet op BC)

Dit was inclusief 500km op 104kmu op CC op de snelweg van huis naar leverancier in Ternat (B) en terug met lenteweer (rond 22gr).
 

Sjoerdb

Forumguru
Mee of tegen wind geeft bij kleine motoren een groot verschil in verbruik.

Zelf heb ik een O3 1.6d greenline, beste ooit was een rit van delft naar elst gld, 1 op 34, maar dat is wel met een CC op 90 km/h en tussen de vrachtwagens hangen. Iets wat mij prima bevalt en ik ook goed kan volhouden, vele anderen kunnen en of willen dit niet.
 

64rhfx

Senior Member
Klopt ja, zal wel beetje meewind geweest zijn, maar blijft desalniettemin het zuinigst wat ik op de BC gehaald heb. Was natuurlijk op een paar bruggen na vlakkeland.
 

sh0ck

Lid
1:19 gemeten aan de pomp, met een gechipte 1.5 tsi combi. Het kan nog zuiniger, deze tank heb ik nog een paar keer flink gas gegeven.
 

PizzaPieter

Forumguru
Excel geupdate: over 11000km zonder caravan, combi stad/snelweg/lang/kort (dagelijks gebruik dus).

14,75km/l.

Niet helemaal wat ik verwacht had, maar ach....ik rij ook stuk minder en wegenbelasting tov diesel maakt heel veel (financieel) goed.
 

64rhfx

Senior Member
Ik tank BP ultimate 98, misschien dat het zuinige verbruik ook daardoor komt. Met 135 en meestal snelweg haal ik 1 liter op 18km.
 

PizzaPieter

Forumguru
Ik tank BP ultimate 98, misschien dat het zuinige verbruik ook daardoor komt. Met 135 en meestal snelweg haal ik 1 liter op 18km.
Altijd Shell V-power (tenzij echt niet anders kan).

Eerlijk is eerlijk. Lange afstanden rijd ik niet meer veel, dus meeste is toch in en rond Apeldoorn
 

Jessedew

Senior Member
1 op 21 red ik ook op de BC, gemiddelde over een combinatierit kom ik op lange stukken zeker op 1 op 20.

Langdurig gebruik icm caravan is echter gekelderd naar 1 op 16.

Met de caravan erachter is het nog maar 1 op 11 en moet ik een klein beetje slipstream van vrachtwagens meepakken. (met voldoende afstand uiteraard)
 

PizzaPieter

Forumguru
Gisteren naar huis gereden vanuit Brabant naar Apeldoorn

3 fietsen op dak, caravan 1350 erachter.
105kmu op cc. 1:7
 

Chateau Rouge

Senior Member
1.6tdi en een rustige rechtervoet levert 1:20.3 aan de pomp over de laatste 100.000 km. In de grafiek hieronder de variatie.
Screenshot_20210816_151903.jpg
 

HarrieSkoda

Forumguru
@PizzaPieter 200%! Was eerst ook van de Shell V-Power.

Ooit eens een filmpje gekeken met vergelijkingen in kleine hoeveelheden wat ze naar verkoop van tijd doen enzo.

Sindsdien BP98 en zéér tevreden. Niks anders meer.

Auto loopt zuinig én regelmatig.

De vRS ook maar gelijk volgegooid á 1.447 P/L :D
 

Tees

Donateur
Ik betwijfel of dat zoveel uitmaakt...ik heb een paar jaar terug een verbruikstest gezien waarbij BP Ultimate het hoogste verbruik van de hele test (95 én 98) had, zelfs hoger dan de BP Euro95. Shell V-Power kwam daar wel goed uit. Beiden zijn trouwens ethanolvrij, dus daarin kan geen verschil zitten.

Als geld niet uitmaakte, zou ik zelf Shell V-Power tanken, ik ken t proces waarmee ze de synthetische brandstof maken die daar (ten dele) in gaat, en dat is zo'n chemisch kunststukje, dat ik er wel vertrouwen in heb dat dat goed spul is.
Maar goed, geld speelt wel een rol, dus ik tank Total Excellium (want dat is de goedkoopste 98 in mijn omgeving).
 

Jessedew

Senior Member
uuhm ik tank nu Esso e5 meestal, geen idee wat het precies is, maar wil geen ethanol troep, mijn ervaring is is dat dit weliswaar goedkoper is, maar je verbruik hoger. Eventuele motorschade die zou Kunnen ontstaan, vermijd ik liever, per saldo ben je, door het hogere verbruik met E10, namelijk evenveel kwijt.
 

Tees

Donateur
Ik heb de rekensom al lang geleden gemaakt, maar je redt het qua verbruik en prijsverschil zeker niet (en nog minder als je E5 tankt ipv de ethanolvrije), alleen als je eventuele schade door E10 meerekent zou t evt uitkunnen. Maar goed, daar is uitgebreid over gesproken in een ander topic!
 
Bovenaan Onderaan