verbeteringen bluetooth ook als update beschikbaar?

vincefra

Actief lid
rsap (remote sim access protocol) heeft twee problemen:
- is nokia eigen protocol en enkel diegene die licentie betalen moegen dat ook in hun mobieltjes inbouwen (bvb. blackberry)
- car kits zijn totaal anders dan andere BT car kits

Dat laatste, in essentie, rsap car kits zijn volwaardige telefoons, daar waar andere BT car kits (HFP) gewoon speaker en microfoontje draadloos zijn (en enkele toetsen).
Een RSAP car kit heeft eigen antenne en verzorgt het telefonisch gesprek zelf - rsap dient om uw sim kaart gegevens te gebruiken zodat de car kit weet welke telefoonnummer je hebt ...
HFP car kits maken een draadloze verbinding met uw mobieltje voor geluidsoverdracht en toetscommando's ... echter het is uw mobieltje die nog steeds de communicatie verzorgt ...

Android, Apple, Windows Mobile, ... zijn rechtstreekse concurenten van Nokia en hebben geen baat erbij om dus rsap in licentie te nemen. Als er een mogelijkheid bestaat is het zeker geen officiele.
 

corsaar

Senior Member
Ik begrijp sommige opties niet meer !
Toen ik mijn auto bestelde werd de optie : bluetooth handsfree telefoon voorbereiding door de verkoper afgeraden.
En werd er een parrot 3200 ingebouwd. Is het niet zo dat een af fabriek
ook gewoon moet werken met mijn nokia. Of zijn daar dan ook nog andere
hulpmiddelen voor nodig ?
 
Een af-fabriek BT-optie zou (volgens mij) in ieder geval moeten werken met Nokia.
Andere merken telefoons is vaak een vraagteken of het werkt. Misschien dat de verkoper daarom het afraadde.
 

vincefra

Actief lid
raar ... skoda heeft verschillende BT carkits (de II en de III versie ...) en de ééne is rsap BT en de andere is HFP bluetooth ...

vereenvoudigd uitgelegd - bleutooth is een industrie standaard.
HFP is ook een industire standaard
rsap is een nokia eigen standaard (gepatenteerd)

Vergelijk bleutooth met brandstof en HFP en RSAP met keuze tussen super en diesel ... de keuze is waar je het meest confortabel mee bent en dat past voor uw noden.

Het probleem is dat die verkopers het zelf niet weten en dat ze te veel last krijgen met (wel van rsap en HFP kennis hebbende) mensen die het één of het ander wensen.

uit gemak raden ze het dan af ... maar zie skoda heeft begrepen dat grote meerderheid van de BT telefoons de HFP protocol ondersteunen en maar een paar (versta sommige nokia en blackberry) de rsap ondersteunen (en die laatste ondersteunen meestal toch nog de HFP protocol). Vandaag bouwen ze standaard de HFP versie in en kan je als je het vraagt de rsap versie laten inbouwen.

RSPA heeft voor en nadelen:
- nadeel is dat het nokia eigen technologie is (en dus geen industrie standaard) en dus niet ondersteund door de andere merken (en zelfs bij Nokia maar door een beperkt aantal modellen !!! )
- voordeel is dat (in theorie) er een beter ontvangst is daar je een rsap installatie kunt vergelijken met een ingebouwde telefoon unit ... (eigen antenne die beter ontvangst heeft ... ).

Uit gemak zijn de huidige car kits allen HFP versies tenzij je expliciet het andere vraagt.

Nuja - triestig dat de verkopers dat niet weten ... ze krijgen die vraag wel meer dan één keer (een beetje lezen helpt soms om professioneel over te komen ...)
 

hemi24

Forumguru
BT II is de standaard BT-carkit (met houder);
BT III is de Rsap carkit, zoals deze bij VW onder de naam Premium wordt verkocht.

voor wat ik heb begrepen is de BT III nu aangepast zodat deze ook kan communiceren zonder gebruik te maken van het remote sim acces protocol (rsap).

Versie II was er ook al voor de facelift van de O2...
 

vincefra

Actief lid
voor wat ik heb begrepen is de BT III nu aangepast zodat deze ook kan communiceren zonder gebruik te maken van het remote sim acces protocol (rsap).

Dat laatste is niet duidelijk.
Of ze bouwen huidig standaard de versie II in ... of de versie III heeft naast rsap ook hfp ondersteuning ...
 

vincefra

Actief lid
Heren,
Met dank aan RogerS.

Ter info rond BT voorziening. Er zijn drie versies in omloop.
Pt2 (BT I) en pt3 (BT II) hebben zelfde specificaties (HFP), maar dan met of zonder telefoon houder.
Pt4 (BT III) is dat waar de meesten over spreken (BT Premium - rSAP model), ondanks dat de meesten de pt3 (BT II) optie hebben …

BT I en BT II hebben nooit een probleem gevormd, want gebruiken de wijdverspreide en industriestandaard protocol HFP.
BT III daarentegen gebruikte enkel rSAP, tot nu. Er is een update (softwarematig of hardwarematig ???) hiervan waardoor deze module nu naast rSAP ook HFP ondersteund.
RogerS heeft documenten tijdelijk op zijn privédomein geplaatst. Na twee of drie weken verwijder hij de files.

http://www.schuncken.nl/skoda/Superb...011_part_I.pdf

http://www.schuncken.nl/skoda/Superb...11_part_II.pdf

Werkt met amundsen en Columbus.

Beiden hebben nu ook muziek streamen ( leuk) en Voice controle ( persoonlijk vindt ik dat waardeloos - gadget ) en geheugen is groter geworden (2500 contacten en 4 telefoons ...).

Bedankt voor deze documenten want heb ook ander leuke nieuwe superb aspecten gelezen ...( en heb die in bestelling)
Weet niet of deze verbetering nu ook beschikbaar zijn op alle andere wagens, maar vermoed van wel (kan niet geloven dat ze andere BT modules gebruiken per type wagen … ).
 

Darkside

Forumguru
Jammer de dealer en skoda konden mij geen positief uitsluitsel geven of HFP nu standaard ondersteund word als je de BT module besteld. Heb mijn auto dus besteld met de moBridge module.
Maar het is wel goed dat HFP standaard word/is
 

vincefra

Actief lid
Jammer de dealer en skoda ...

Bewijst nogmaals dat dealers/merk hun verkopers slecht informeren / opleiden (of de verkopers niet echt interesse hebben in hun vak maar enkel in het geld ... heb ook al mee gemaakt.)

is een algemene vaststelling over de verschillende merken heen.

Laatst heb ik de technische doc gevraagd (hetgeen het atelier gebruikt ...) en daar staat wel meer in ... maar kon enkel op scherm zien (bij de dealer wel te verstaan).
 

Klaasje

Forumguru
Jammer de dealer en skoda konden mij geen positief uitsluitsel geven of HFP nu standaard ondersteund word als je de BT module besteld. Heb mijn auto dus besteld met de moBridge module.
Maar het is wel goed dat HFP standaard word/is

in de nieuwe prijslijst van 2011 staat
Bluetooth* handsfree carkitvoorbereiding (UHV en rSAP) met microfoon 3

Ik heb zelf een iphone 3Gs werken op een columbus van 2008

wat ik me afvraag is waar UHV voor staat ? Is dit de duitse afkorting voor HFP ??
 

vincefra

Actief lid
klopt - UHV = Universal Handsfrei Verband = HFP = Hands Free Protocol

Heb ook een iphone 3GS werken op de columbus, via HFP (UHV) natuurlijk ... (Apple zal niet gouw de nokia patented protocol rSAP gebruiken ...)
 
T

TallGuy

UHV = Universelle Handy Vorbereitung.

Als je de UHV te pakken hebt (Nokia branded, GSM III) dan kan deze alleen rSAP, en geen HFP.
De UHV Premium (novero branded, GSM III+ geloof ik) kan zowel rSAP als HFP. Deze ondersteund inderdaad ook een iPhone 3GS.
Beide werken ook op de Columbus.
 
Bovenaan Onderaan