verbeteringen bluetooth ook als update beschikbaar?

Neptukker

Forumguru
Ik begreep elders op dit forum dat de Skoda bluetoothmodule (nu enkel rsap) binnenkort op de nieuwe modellen (softwarematig?) verbetert wordt zodat meer telefoons ondersteund gaan worden.
Weet iemand of er ook een (gratis) update gaat komen voor de bestaande modellen? Het lijkt me toch dat Skoda ook bestaande klanten deze verbeterde mogelijkheden wil aanbieden.
 
Ik hoop het, was van plan om binnenkort een Android toestel aan te schaffen. Heb nu alleen de rsap ondersteuning.
Hopelijk wordt er snel iets meer duidelijk hierover.
 

Fabia II Sport

Actief lid
Ben blij dat mijn Sony Experia X1 goed werkt op de Columbus met Bluetooth, moest wel een programmatje op de Experia zetten om met RSAP om te kunnen gaan.
Adresboek werkt goed en bellen gaat ook perfect, maar bij de O2 van mijn vader werkt het niet, deze is nog geen jaar oud, dus er zit ook nog verschil in de BT modules van Skoda.

Alleen de Sony Ericsson W850i van mijn vrouw wordt niet ondersteund, had gedacht dat deze juist wel zou werken.
 

rcFred

Senior Member
Ik kom net bij de dealer vandaan om te informeren, een update is niet mogelijk. Er moet dan een nieuwe module geplaatst worden.

De module heet de mObridge bluetooth carkit en beschikt over de CK5050NEW chipset van Parrot.
Artikelnummer: ZD 300186
Prijs: 499,- incl BTW
Het is niet bekend of dit inclusief het inbouwen is.
 
Die module is volgens mij een standaard oplossing die al een tijdje bestaat. Neptukker heeft het volgens mij over een toekomstige oplossing. Lijkt me dus niet dat deze 500 euro kostende oplossing zo even in de nieuwe modellen wordt gehangen.

Ben dus erg benieuwd wat die toekomstige oplossing is. Een nieuwe module of software-update. Lijkt me dat dat toch ook softwarematig moet kunnen.
 

rcFred

Senior Member
Zoals in een ander draadje is te lezen dat Skoda nu met een nieuwe bluetooth module komt, neem aan dat aan de hand van dat bericht dit topic is gestart ;)
Ik heb het dus ook over de toekomstige oplossing en niet een oplossing die al bestaat (welke het dan ook mag wezen?)

De nieuwe module gaat de oude vervangen die alleen over rSAP beschikt, in de nieuwe auto`s komt dus ook de nieuwe module.
Volgens het nieuwsbericht aan de dealers is de mObridge al in andere werelddelen standaard in VW auto`s die met BT carkit geleverd worden.
Omdat het dus over een andere chipset gaat kan de "oude" BT module niet softwarematig aangepast worden.
De module is te bestellen sinds uiterlijk 18 mei 2010.
 
Ah ok, duidelijk, dank je voor het uitzoeken/navragen.

Nog een vraag, zit die bluetooth-module (ook de huidige) in/bij de Columbus of is het echt iets anders.
Ik bedoel, als de Columbus gestolen of kapot gaat en hij wordt vervangen.
 

rcFred

Senior Member
De BT module is wat anders dan een Columbus, mijn Columbus is eruit gehaald en ik kan nog wel de module "besturen" met de stuurwielbediening, die moet dus ergens anders in de auto zitten.

Ik heb hiernaar geinformeerd bij de dealer omdat ik mijn JVC KW-NT1 behoorlijk zat ben en weer een Skoda systeem wilde hebben. Ik heb alleen wel nu een Iphone ipv een Nokia telefoon en dat zou betekenen dat ik de oude BT module niet meer kon gebruiken. Zo kwam ik in eerste instantie uit bij de module van Fiscon, nu Skoda zelf komt met een module wil ik die erin hebben.

Overigens staan er in het nieuwsbericht ook voordelen van de Skoda module ten opzichte van die van Fiscon, zo beschikt die van Skoda over ABC telefoonboeksearch (niet ellenlang scrollen), veldsterkte weergave en software kan geupdate worden met een laptop via de USB poort.

De nieuwe BT module kan geplaatst worden in auto`s met een Columbus of Bolero óf een Blues, Swing of Amunsen icm stuurwielbediening en maxidot.
 

Neptukker

Forumguru
De BT module is wat anders dan een Columbus, mijn Columbus is eruit gehaald en ik kan nog wel de module "besturen" met de stuurwielbediening, die moet dus ergens anders in de auto zitten.
Inderdaad is de bluetooh module een los systeem. Ik meen ergens gelezen hebben dat deze onder de bijrijderstoel gemonteerd is.
-edit- inderdaad: http://www.iphoneclub.nl/forum/f18/...4152-columbus-skoda-bluetooth.html#post412810
-edit- ook te koop op marktplaats: http://auto-diversen.marktplaats.nl...etooth-premium-carkit-module-novero-ht-2.html
 
Ik heb sinds 2 weken ook de Mobridge in mijn Superb met Columbus en het bevalt goed met de iPhone. Mobridge is door de dealer ingebouwd.
 

hemi24

Forumguru
Ondanks de bewering: het getoonde apparaat in het filmpje is geen RNS510, maar het zusje van de Bolero, de RCD510.

Weet iemand ook waarin deze aftermarket carkit verschild van de kufatec optie?
 
Wat bedoel je met aftermarket carkit? de mobridge staat sinds 15 mei in de optie lijst van Skoda... Wat mij trekt was het feit dattie te updaten is via sd en/of usb.. Dus als ik over 2 jaar weer een nieuwe telefoon heb dan kan ik er van uit gaan dat deze het prima gaat doen met mn 'oude' carkit...
 

___JC___

Forumguru
En dit is een Rsap protocol? Dus je kan gewoon internetten terwijl je telefoon verbonden is met de carkit?
 
Vanaf 15 mei staat ie als optie op de Skoda-prijslijst ?
Komt het er dan op neer dat de oorspronkelijk vraagstelling van deze thread met een nee beantwoord kan worden. Er komen geen software-updates voor de huidige BT-device ?
 
Bovenaan Onderaan