Ik hoop dat iemand mijn vermoedens over het volgende kan bevestigen:
Vorig jaar vond ik in VCDS de volgende foutcode:
9472881 - Motor for Fresh Air / Recirculated Air Flap
B108B 71 [008] - Actuator Stuck
Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
Toentertijd ervoer ik geen klachten dus heb ik de fout gewist, maar deze kwam sindsdien heel af en toe nog eens terug.
Sinds een aantal weken beslaat de auto behoorlijk. In eerste instantie hoopte ik dat het door het regenachtige weer i.c.m. veel korte ritten kwam, maar nu blijkt dat ook bij langere ritten met droog weer de ramen open moeten om beslaan te voorkomen. Er is dus echt iets mis.
Zojuist heb ik het handschoenenkastje gedemonteerd en de motor van de recirculatieklep bekeken.
-EDIT: Als ik de recirculatie activeer dan zie ik dat de motor wel een klein stukje ronddraait, maar dat 'ie vastloopt. De recirculatieklep gaat dus ook niet goed open-
Als ik de motor mechanisch loskoppel dat lijkt deze het goed te doen:
- Als ik op de knop van de recirculatiestand druk dan draait 'ie helemaal tegen de klok in tot de eindstand
- Als ik een recalibratie laat uitvoeren (knop AC + knop front ventilatie) dan draait 'ie helemaal van de ene kant naar de andere kant en weer terug
- Tijdens recalibratie kan ik de uitgaande as niet tegenhouden met mijn handen.
- Ik heb het kapje van de motorbehuizing eraf gehaald en alles ziet er prima uit
Vraag 1: Het lijkt mij dat de recirculatiemotor in orde is. Mee eens?
Als ik de motor eraf laat en met de hand het witte wiel probeer te draaien dan lukt dat eigenlijk niet. Dit witte wiel heeft aan de binnen- en buitenkant een soort gangetje welke allebei een klep aandrijven d.m.v. een pin die door deze gang loopt (de pin zit op een arm die aan de klep as zit). Haal ik het witte wiel eraf dan kan ik de voorste klep heel gemakkelijk vanaf de buitenkant besturen door het pinnetje van de desbetreffende arm heen en weer te duwen. Als ik hetzelfde met de pin van de binnenklep probeer te doen dan lukt het nauwelijks om de klep heen en weer te krijgen. Als ik de klep zelf met de hand bedien dan lukt dat overigens prima. Hier heb ik een video van gemaakt: Youtube
Vraag 2: Mijn vermoeden is dat de binnenklep zo zwaar loopt dat de motor het niet aan kan. Mee eens?
Vraag 3: Als het probleem inderdaad de binnenklep is, dan neem ik aan dat ik 'm moet demonteren en schoonmaken. Hoe doe ik dit?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Vorig jaar vond ik in VCDS de volgende foutcode:
9472881 - Motor for Fresh Air / Recirculated Air Flap
B108B 71 [008] - Actuator Stuck
Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
Toentertijd ervoer ik geen klachten dus heb ik de fout gewist, maar deze kwam sindsdien heel af en toe nog eens terug.
Sinds een aantal weken beslaat de auto behoorlijk. In eerste instantie hoopte ik dat het door het regenachtige weer i.c.m. veel korte ritten kwam, maar nu blijkt dat ook bij langere ritten met droog weer de ramen open moeten om beslaan te voorkomen. Er is dus echt iets mis.
Zojuist heb ik het handschoenenkastje gedemonteerd en de motor van de recirculatieklep bekeken.
-EDIT: Als ik de recirculatie activeer dan zie ik dat de motor wel een klein stukje ronddraait, maar dat 'ie vastloopt. De recirculatieklep gaat dus ook niet goed open-
Als ik de motor mechanisch loskoppel dat lijkt deze het goed te doen:
- Als ik op de knop van de recirculatiestand druk dan draait 'ie helemaal tegen de klok in tot de eindstand
- Als ik een recalibratie laat uitvoeren (knop AC + knop front ventilatie) dan draait 'ie helemaal van de ene kant naar de andere kant en weer terug
- Tijdens recalibratie kan ik de uitgaande as niet tegenhouden met mijn handen.
- Ik heb het kapje van de motorbehuizing eraf gehaald en alles ziet er prima uit
Vraag 1: Het lijkt mij dat de recirculatiemotor in orde is. Mee eens?
Als ik de motor eraf laat en met de hand het witte wiel probeer te draaien dan lukt dat eigenlijk niet. Dit witte wiel heeft aan de binnen- en buitenkant een soort gangetje welke allebei een klep aandrijven d.m.v. een pin die door deze gang loopt (de pin zit op een arm die aan de klep as zit). Haal ik het witte wiel eraf dan kan ik de voorste klep heel gemakkelijk vanaf de buitenkant besturen door het pinnetje van de desbetreffende arm heen en weer te duwen. Als ik hetzelfde met de pin van de binnenklep probeer te doen dan lukt het nauwelijks om de klep heen en weer te krijgen. Als ik de klep zelf met de hand bedien dan lukt dat overigens prima. Hier heb ik een video van gemaakt: Youtube
Vraag 2: Mijn vermoeden is dat de binnenklep zo zwaar loopt dat de motor het niet aan kan. Mee eens?
Vraag 3: Als het probleem inderdaad de binnenklep is, dan neem ik aan dat ik 'm moet demonteren en schoonmaken. Hoe doe ik dit?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Laatst bewerkt: