Ventilatieklep opent en sluit zwaar?

OscarK

Nieuw lid
Ik hoop dat iemand mijn vermoedens over het volgende kan bevestigen:

Vorig jaar vond ik in VCDS de volgende foutcode:

9472881 - Motor for Fresh Air / Recirculated Air Flap
B108B 71 [008] - Actuator Stuck
Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear


Toentertijd ervoer ik geen klachten dus heb ik de fout gewist, maar deze kwam sindsdien heel af en toe nog eens terug.

Sinds een aantal weken beslaat de auto behoorlijk. In eerste instantie hoopte ik dat het door het regenachtige weer i.c.m. veel korte ritten kwam, maar nu blijkt dat ook bij langere ritten met droog weer de ramen open moeten om beslaan te voorkomen. Er is dus echt iets mis.

Zojuist heb ik het handschoenenkastje gedemonteerd en de motor van de recirculatieklep bekeken.

-EDIT: Als ik de recirculatie activeer dan zie ik dat de motor wel een klein stukje ronddraait, maar dat 'ie vastloopt. De recirculatieklep gaat dus ook niet goed open-

Als ik de motor mechanisch loskoppel dat lijkt deze het goed te doen:
- Als ik op de knop van de recirculatiestand druk dan draait 'ie helemaal tegen de klok in tot de eindstand
- Als ik een recalibratie laat uitvoeren (knop AC + knop front ventilatie) dan draait 'ie helemaal van de ene kant naar de andere kant en weer terug
- Tijdens recalibratie kan ik de uitgaande as niet tegenhouden met mijn handen.
- Ik heb het kapje van de motorbehuizing eraf gehaald en alles ziet er prima uit

Vraag 1: Het lijkt mij dat de recirculatiemotor in orde is. Mee eens?

Als ik de motor eraf laat en met de hand het witte wiel probeer te draaien dan lukt dat eigenlijk niet. Dit witte wiel heeft aan de binnen- en buitenkant een soort gangetje welke allebei een klep aandrijven d.m.v. een pin die door deze gang loopt (de pin zit op een arm die aan de klep as zit). Haal ik het witte wiel eraf dan kan ik de voorste klep heel gemakkelijk vanaf de buitenkant besturen door het pinnetje van de desbetreffende arm heen en weer te duwen. Als ik hetzelfde met de pin van de binnenklep probeer te doen dan lukt het nauwelijks om de klep heen en weer te krijgen. Als ik de klep zelf met de hand bedien dan lukt dat overigens prima. Hier heb ik een video van gemaakt: Youtube

Vraag 2: Mijn vermoeden is dat de binnenklep zo zwaar loopt dat de motor het niet aan kan. Mee eens?

Vraag 3: Als het probleem inderdaad de binnenklep is, dan neem ik aan dat ik 'm moet demonteren en schoonmaken. Hoe doe ik dit?

Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Zou het kunnen wezen dat je interieur filter zo verstopt is dat er geen voldoende lucht meer doorkomt ??
Maw heb je die al eens gecontroleerd en laat filter er anders eens uit en sluit de boel eens en kijk wat er dan gebeurd mbt beslaan ramen
 

OscarK

Nieuw lid
Nope, interieurfilter is nieuw. En ik zie overigens ook dat wanneer de motor er wel op zit dat 'ie het witte wiel niet goed rond krijgt (heb dit zojuist alsnog even toegevoegd in de OP).

Als zowel binnenklep als recirculatieklep trouwens dicht staan dan denk ik dat er vrijwel geen lucht meer uit de ventilatieroosters komt (wat natuurlijk het beslaan goed zou kunnen verklaren). Dit heb ik echter niet gecontroleerd.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
En als je de bewegende delen eens inspuit met wat WD40 zodat het oude (harde) vet wat zachter word ?
Komt de boel dan wel in beweging ?
Want krijg idee van je dat alles wel werkt en nog goed is maar het allemaal wat zwaar draait...
Ja er gaat ondanks filter evengoed ook vuil door de luchtkanalen en dat kan zich ophopen rond lagers of scharnierpunten die vanuit fabriek zijn ingevet....
 

Tees

Donateur
Ik denk inderdaad dat het in je mechaniek van de recirculatieklep zit. Ik heb overigens een heel beginnende iets wat erop lijkt, de klep geeft soms een wat raar geluid bij open en dicht gaan, met eenzelfde foutmelding. Mijn vermoeden is ook dat de klep te zwaar loopt, en de motor het soms niet meer leuk vindt.

Ik heb trouwens al eens gekeken naar de waarden van de recirculatieklep, maar zelfs in recirculatiemodus gaat ie niet 100% dicht wat ik me herinner. Misschien ook maar goed, anders ben je jezelf langzaam aan het vergiftigen (als je dat te lang doet gaat de CO2 wel erg omhoog).
 

OscarK

Nieuw lid
@EdK

Ik kreeg het idee dat de binnenklep droog is gemonteerd, maar er lijkt wel wat rommel rond de as te zitten. Ik heb de boel voor nu weer in elkaar zitten (mijn vrouw heeft de auto morgenochtend weer nodig), maar als WD40 geen kwaad kan dan ga ik dat morgenavond gewoon 'ns proberen. Dus niet direct de hele boel demonteren en uit elkaar halen?
 

Antera

Donateur
Deze melding kwam zelfs bij nieuwe auto’s die net van de band af gerold waren voor. Ik denk dat het een software ding is en niks over het feit dat de klep wel of niet makkelijk open gaat,
 

OscarK

Nieuw lid
Alleen in mijn geval zie ik dat de motor de recirculatieklep niet van z'n plek krijgt + de auto beslaat zelfs bij droog weer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

OscarK

Nieuw lid
Ik heb vandaag ein-de-lijk even tijd gehad om te zien of ik de recirculatieklep kan smeren.

Kort antwoord: nee, lukt niet. WD-40 op de asjes spuiten lukt wel, maar ondanks heen en weer bewegen gaat 'ie niet soepeler.

Ik wil de behuizing met de recirculatieklep er helemaal uithalen (rood gemarkeerd), maar ik weet niet hoe. De voorste twee schroefjes (blauw gemarkeerd) heb ik eruit, maar dat is blijkbaar nog niet genoeg:
ventilatie.png

Iemand een idee?
 

OscarK

Nieuw lid
Probleem opgelost!

Aan de linkeras van de klep zit het mechanisme dat voor het draaien zorgt:

WhatsApp Image 2023-04-02 at 18.34.05.jpg

Deze as is eruit te halen door in de klep een plastic borghaakje weg te drukken en de as eruit te trekken. Wanneer de as eruit is kan de klep nog wel draaien op een soort van rond plastic uitsteeksel wat aan de klep zit en in het asgat van de behuizing past.

Met de linkeras eruit bewoog de klep heel gemakkelijk. As en asgat schoongemaakt + ingevet, maar dit maakte geen verschil. Wat opviel: de as is taps en de klep beweegt gemakkelijk zolang de as minimaal 1 mm te ver uitsteekt. Druk je de as de laatste mm erin zodat 'ie borgt dan loopt 'ie weer zwaar.

Uiteindelijk heb ik de as met een stanleymesje, vijl en schuurpapier een heel klein beetje dunner gemaakt (waarschijnlijk minder dan een halve mm) en toen deed 'ie het prima.
 
Bovenaan Onderaan