Velgenkeuze - Audi TT "fat 5" velgen.

Edwinz

Forumguru
Ik heb de optie om een set velgen te kopen met daaromheen "goede" banden.

Het gaat om Audi velgen maar de vraag is of ze niet te ver gaan uitsteken.

Op de binnenkant van de velg staat:

8N0 601 025 H
71/2JX17H2 ET 32

Ik twijfel of ET 32 wel goedkomt. Of is dit nodig ivm 7,5J breedte?

In de advertentie staat dat het gaat om velgen 5x100 7,5J en 17 inch. Bandenmaat staat niet aangegeven maar zijn wel iets lager dan de banden die onder de standaard velgen liggen (logisch).
 

HarrieSkoda

Forumguru
Vergelijk je huidige auto even met de auto waar deze velgen ‘standaard’ op geleverd zijn.

Hulpmiddel steekmaat.nl en via Google een omrekentabel voor de bandenomtrek opzoeken. Succes!
 

Edwinz

Forumguru
Op steekmaat.nl kwam ik tegen ET42 voor mn skoda. Dus als ik het goed heb komt de band met ET32 1cm meer naar buiten?
Maar door bredere band zal iets meer naar buiten denk ik wel nodig zijn.
 

Edwinz

Forumguru
Thnx, zal eens kijken hoeveel speling ik heb in de spatschermen. Moet volgens mij wel goedkomen.
 

Cordoba

Forumguru
Op steekmaat.nl kwam ik tegen ET42 voor mn skoda. Dus als ik het goed heb komt de band met ET32 1cm meer naar buiten?
Maar door bredere band zal iets meer naar buiten denk ik wel nodig zijn.

Niet juist, de originele ET-waarde is 43. Ik heb destijds de standaard 15" stalen velgen vervangen door 15" lichtmetaal van de 1e generatie A3 met ET38, dat is 5 mm minder, waardoor de auto 2 x 5 mm breder op de wielen komt te staan, en dat is nooit een probleem geweest, niet voor de wiellagers(scheve belasting) en niet voor het aanlopen/insturen. In jouw geval ga je nog eens 6 mm extra per kant naar buiten en dat is wel erg veel. In de kennisbank staat volgens mij ook nog een document met alle goedgekeurde bandenmaten voor de Fabia I
(ik had 195/50 x 15" zowel op staal als op LM). Ik heb er destijds nog een identieke 5e velg bijgezocht voor het reservewiel, zodat ik ook op het reserve wiel geen wiel heb met afwijkende 'sporing' door andere ET-waarde.
 

Edwinz

Forumguru
Thnx, ga ik dat nog maar eens goed bekijken voordat ik echt velgen ga aanschaffen.
Heb net even snel vanaf het terrein op mn werk naar de auto gekeken.
Bovenin het spatbord zitten nog centimeters ruimte als ik het goed zie. Maar onderin het spatscherm amper ruimte.

Banden mogen niet uitsteken toch? Ook niet aan de onderzijde? Of op te lossen met spatlappen?
 

turboturbo

Forumguru
Belangrijkst is dat je vooral qua bandenmaat goed zit. Anders moet je er 4 nieuwe banden bij rekenen qua onkosten.

Een Audi TT valt onder C segment (Octavia/Golf/Leon) dacht ik. En zal mogelijk te hoge banden hebben voor de Fabia.

205/40/17 is de 17” bandenmaat die past op een Fabia I.
 
Laatst bewerkt:

s-line

Forumguru
Op een TT zit hoogstwaarschijnlijk 225/45/17 dit gaat inderdaad niet passen op jou fabia, jij moet minimaal 205 of liever nog 195 breed hebben.
Ik denk op zich dat je met de Et waarde nog wel wegkomt maar dat het wel het maximale is wat je kan hebben.
 

Cordoba

Forumguru
Banden mogen inderdaad niet buiten de spatborden komen, hoewel daar ook nog wel verschillende interpretaties van zijn. Ander punt: als de band in de breedte onder de spatbordrand komt, loop je het risico dat als ie een keer flink inveert (gat in de weg, drempel die je niet hebt gezien of iets dergelijks) dat het loopvlak tegen de onderrand van het spatbord loopt, en dat is zowel voor de band als het lakwerk/plaatwerk niet goed.
 

Cordoba

Forumguru
Niet zo snel, maar achter bij een vol beladen combi (al dan niet met aanhanger/fietsendrager) in combinatie met banden die veel verder naar buiten komen is het volgens mijn inschatting geen puur theoretische mogelijkheid. Onderstaande foto is met de standaardbandenmaat (195/50 x 15") en velgen met ET38 en een behoorlijk beladen koffer, maar geen inzittenden en niets op de trekhaak. Daar zie dat ie achter dan toch wel behoorlijk inzakt. SAM_2150 resized.jpg
 

Edwinz

Forumguru
Dat ie het spatbord raakt met een niet verlaagde Skoda is eigenlijk niet mogelijk.
Maar wel leuk om ooit eens 2cm lager te gaan:D Had een setje gezien in Duitsland. Maargoed dat zijn wensen, niet iets wat snel moet gebeuren.
 

Edwinz

Forumguru
Inmiddels andere velgen gezien..
Maar wordt wel even rekenen.

Deze zijn ET35 ipv 32.
banden maat echter: 225/50/r17

Zouden na mei nieuwe banden omheen gegaan zijn (maar zie volgens mij iets met winter op de band staan....:koffie:)
 

Cordoba

Forumguru
Die bandenmaat is gewoon te hoog voor een Fabia I (je bent als het ware de overbrengingsverhouding van de versnellingsbak aan het veranderen door flink grotere banden - in wielomtrek te monteren), ook gezien het gewicht en vermogen van de Fabia denk ik dat je niet breder moet willen dan 195/205 als max. Wil je persé naar 17", of is bijvoorbeeld een mooie 16" ook goed? (hou hierbij in je achterhoofd dat de Fabia I origineel met 14" en 15" is geleverd en een enkel exemplaar als optie misschien met 16". Als je ook naar 16" gaat kijken, kun je ook velgen van bijv. Seat Ibiza, VW Polo of latere Fabia-generaties gebruiken. Die hebben wel een iets lagere ET-waarde dan origineel, maar met bijv. ET38 en 16" velgen, ziet het er wel iets anders uit dan standaard.
 
Laatst bewerkt:

Edwinz

Forumguru
16 inch zou ook prima zijn, 195breedte ook wel. Het is alleen een flinke zoektocht:D. Moet ze voor de APK eigenlijk al hebben dan. Anders worden het een paar bandjes op de kop tikken voor om de stalen.

Maar dacht als ik toch geld moet uitgeven kan ik net zo goed kijken naar een setje LM velgen en de huidige voor de winter gebruiken.
 

Cordoba

Forumguru
Waar zoek je precies Edwin? Ik heb destijds mijn set via Marktplaats gevonden, en via de site van schadeauto's heb ik een sloper gevonden die een stel dezelfde velgen (ik dacht 7 stuks) had liggen, en daar toen een mooie uitgezocht als reservewiel.

Edit: ik zie op MP diverse sets langskomen, waaronder ook nagelnieuwe sets voor net geen 400 euro (zonder banden), maar ook gebruikte sets met banden onder de 400 maar een bandenmaat waar ik over zou twijfelen. Gezien de prijs is bijv. deze set misschien ook iets, bandenmaat moet je wel even goed kijken of je dit wil, naafkapjes zijn waarschijnlijk te vervangen door Skoda-exemplaren (OEM of Ali).
 
Laatst bewerkt:

Edwinz

Forumguru
Kan deze evt overnemen voor erg weinig.

Komen onder een golf 4 vandaan en liggen nu onder een polo (ET is de verkoper niet bekend).

15 inch
195 bandbreedte

Zou dan wel de velg een keer moeten opschuren en spuiten?
 

Bijlagen

  • Screenshot_20190706-210202_Messenger.jpg
    Screenshot_20190706-210202_Messenger.jpg
    1 MB · Weergaven: 26

Edwinz

Forumguru
P.s.
Kijk op marktplaats en marketplace van facebook.

(Wil t liefst zo goedkoop mogelijk uit zijn, gaat me nu niet perse om de velgen die ik echt zou willen. Het gaat me meer om de banden). Dan zouden degene die ik nu aan zou schaffen later als winterset kunnen fungeren.
 
Bovenaan Onderaan