Dank voor alle reacties tot zover en naar aanleiding daarvan en paar aanvullingen mijnerzijds:
Voor wat betreft de banden ben ik een zeikerd: Alleen A-merk (Conti)en voldoende profiel; rij liever met lelijke velgen en goeie banden, dan andersom. Heb sinds vorig jaar dezelfde maat voor zomer- en winterbanden, omdat ik auto op winterbanden en een kleinere velg/smallere banden het "net niet" vond rijden: auto beweegt dan meer op de wangen van de banden en voelt daardoor "schwammiger" aan.
Van de standaard 18" Skoda-velgen voor Superb vind ik de Themisto's de mooiste (zitten er nu ook onder), maar daarvan is de gepolijste finish na ruim 100k km niet meer zo mooi, doordat laklaag beschadigd is. Deze laat ik na het winterseizoen stralen en lakken/poedercoaten en worden de wintervelgen.
Overigens ben ik niet op zoek naar een uitgesproken "West Coast Custom" achtige velg

, maar ben ik meer "old-school" en vind dat onder een zwarte auto een (zilver)grijze LM-velg behoort zitten die past bij de auto. Vind de OZ Superturtismo LM een hele mooie velg, maar die hoort mijns inziens onder een Octavia RS thuis en niet onder een Superb Elegance BNS met standaard sport-onderstel, ecru bekleding en nephout-inleg op het dashboard

.
Zit dus te denken in de stijl van onderstaande voorbeelden:
of