Velgen, wat zijn goede merken?

mikehotel

Actief lid
Ik ben op zoek naar nieuwe velgen en op het internet is een hoop te vinden voor niet al te veel geld. Maar wat zijn de ervaringen met dat soort velgen? Is het wat, of moet ik er met een grote boog omheen gaan?
 

Noord26

Forumguru
Velgen op zich kan niet zo veel mis mee zijn. Als ze maar bekend staan om een goede coating zodat ze ook mooi blijven. Het rubber wat er om heen zit is veel belangrijker.

Moet soms moeite doen als ik er weer eentje zie staan met bling-bling enorme velgen en dan een merk band er omheen waarvan ik de naam geen eens uit kan spreken. Die paar stukjes vierkante centimeters per band kunnen verschil maken tussen leven en dood.

Heb je al eens bij een dealer geinformeerd? Die hebben ook wel eens wat velgen over met nieuwe banden. Heb je 100% goed materiaal te pakken. Of zit daar niets bij wat je aan spreekt?
 

Antera

Donateur
Ik kan je veel merken en soorten leveren het is maar net wat je zoekt?

Zoek je naar een replica dan is italiaans beter dan chinees.

Mocht je meer willen weten mag je me altijd even mailen info@lowering.nl
 

s-line

Forumguru
Inderdaad Duitse of Italiaanse replica's zijn prima hoor, ik rij er zelf ook altijd mee en nog nooit een probleem mee gehad. Ze zijn waarschijnlijk wel iets zwaarder als de orginele,maar ach ze kosten ook beduidend minder. En 9 van de 10 zullen het verschil in ieder geval niet zien hoor! Ik zie inderdaad ook vaak zat mensen met gigantische dure velgen maar dan wel HabbiTabbi banden erom! Net wat @Noord zegt, ik haal liever goede banden dat is toch zeker niet geheel onbelangrijk!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

muurman

Senior Member
Gewicht maakt wel uit. Kocht ooit een audi a3 stond op 16" honkytonky :) velgen.
Maar direct originele velgen erbij bedongen en na montage wereld van verschil.
Die honkytonky velgen waren 16kg !
 

ertromp

Forumguru
Inderdaad gaan voor of Italiaanse of Duitse velgen.
Gisteren in Essen op de motorshow vele merken en soorten gezien. Voor mij persoonlijk zou ik echt kijken naar de wat betere die niet gelijk oxideren als er een korrel zout op komt.
Zo vind ik zelf de velgen van BBS super mooi maar die kosten wel wat maar ook AEZ / Borbet / Brock / DLW (Italiaans) zijn echt prachtig.
Echt super veel zie je de gelakte wielen:

P1020606.JPG

't is maar net waar je van houdt en niet geheel onbelangrijk die stukken rubber die er uiteindelijk om heen gaan!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

KWc

Lid
Neem velgen van een Duits merk die winterbestendig zijn. Ik heb er recent van Brock gekocht en heel tevreden over: hebben een online catalogus waarin staat welke modellen op jouw auto passen, onder welke je sneeuwketting kan zetten etc... Maar denk dat alle merken die ertromp aanhaalt gewoon goed spul zijn.

Bij goedkope imitaties ontstaat oxidatie op plekken waar je steenslag krijgt door inwerking van zout.
 

s-line

Forumguru
Dan moet je wel van tuner velgen houden, want die hebben vaak nogal zeer opvallende modellen!
In de winter gewoon op staal!!:D Kleine alu's (16" ofzo) ziet er toch ook niet uit!:banghead:
 

De Stip

Forumguru
Ik heb Fondmetal Xion en ben er erg tevreden over. In het verleden heb ik OZ Polaris en Elite Shark gehad, ook prima bevallen.
 

Antera

Donateur
Je budget is belangijk om naar te kijken. Banden zijn zeker er belangrijk. Je leven hangt nu eenmaal vast aan 4 vlakjes ter grote van je handpalm. Niet dat de goedkope banden niet goed zijn maar de grip enz is een heel stuk minder dan bij de doorontwikkelde A-merken. Je merkt dat met rijden erg goed.

in de 9 jaar dat ik in het banden wereldje heb gezet ga je dat snel zien. Goedkope hebben vaak langere levensduur omdat deze minder hard slijten door de hardere rubber samenstelling, wat zorgt dat er minder grip is.
 

mikehotel

Actief lid
Dank voor alle reacties tot zover en naar aanleiding daarvan en paar aanvullingen mijnerzijds:
Voor wat betreft de banden ben ik een zeikerd: Alleen A-merk (Conti)en voldoende profiel; rij liever met lelijke velgen en goeie banden, dan andersom. Heb sinds vorig jaar dezelfde maat voor zomer- en winterbanden, omdat ik auto op winterbanden en een kleinere velg/smallere banden het "net niet" vond rijden: auto beweegt dan meer op de wangen van de banden en voelt daardoor "schwammiger" aan.
Van de standaard 18" Skoda-velgen voor Superb vind ik de Themisto's de mooiste (zitten er nu ook onder), maar daarvan is de gepolijste finish na ruim 100k km niet meer zo mooi, doordat laklaag beschadigd is. Deze laat ik na het winterseizoen stralen en lakken/poedercoaten en worden de wintervelgen.
Overigens ben ik niet op zoek naar een uitgesproken "West Coast Custom" achtige velg ;), maar ben ik meer "old-school" en vind dat onder een zwarte auto een (zilver)grijze LM-velg behoort zitten die past bij de auto. Vind de OZ Superturtismo LM een hele mooie velg, maar die hoort mijns inziens onder een Octavia RS thuis en niet onder een Superb Elegance BNS met standaard sport-onderstel, ecru bekleding en nephout-inleg op het dashboard :D.
Zit dus te denken in de stijl van onderstaande voorbeelden:
r36.bmp

of
M10162_A.jpg
 

s-line

Forumguru
Zeker ook mijn voorkeur (de onderste) een beetje OEM look hou ik persoonlijk wel van! Vaak sjiek en toch sportief:thumbsup:
 

Der Einser

Forumguru
Zeker de onderste.
Lijken het meeste op de echte Audi's.

De bovenste zijn een slechte imitatie van de VW R36 velgen. Echt heel lelijk.

Maar heb je al eens gedacht aan een gebruikte set?
ZOnder banden, zodat je altijd nieuwe A merk banden eronder kan knallen.

Ik heb ook nog een paar setjes in 19" (originele maar ook replica's)
Laat maar weten.
 

mikehotel

Actief lid
@ Der Einser: Persoonlijk vind ik 19" te groot voor een Superb en minder passend bij de stijl van de auto. gebruikte velgen kan, maar dan moeten ze wel perfect zijn. De 10spaaks Audi velgen zullen het naar alle waarschijnlijkheid wel worden. MAM heeft replica's in hun assortiment zitten voor een niet onaardig bedrag en in de gewenste kleur/finish (hypersilver). Ben dus benieuwd wat ervaringen zijn met velgen van MAM (= afkomstig uit Duitsland).
 

Der Einser

Forumguru
19" te groot voor een Superb?:pieker:
:nono:
Eerder te klein voor zo'n slagschip :D

Die Audi's die je laat zien zijn origineel in 19"
Maar nu begrijp ik dat je Max. Voor 18" wilt gaan?
 
Bovenaan Onderaan