Velgen Skoda Superb II

VAG-man

Forumguru
De tip van VAG-man.
De prijzen van banden zijn dagprijzen. D.w.z. ze kunnen elke dag in prijs veranderen. Nee niet bij de fastfitter of dealer, maar via internet. Het is een kwestie van vraag en aanbod.
Als je winterbanden nodig hebt koop deze dan voor september/oktober, want dan zijn ze voordeliger. Dit kan enkele tientjes per band schelen. Zomerbanden net zo.
Kortom zomerbanden kopen in de winter en winterbanden koop je in de zomer.
Ik koop al zeker 10 jaar de autobanden via internet en laat ze thuis afleveren of laat ze bij een bandenboer bezorgen. Rond de €15,- per band laat je deze monteren. Over het algemeen ben ik nooit duurder uit dan €500,- voor een volledige set incl. montage. Ik koop uitsluitend A-merken.

Edit: in mijn enthousiasme bovenstaand verhaal getypt, maar zie nu dat dit topic over velgen gaat.:shutup:
 

brepus13

Forumguru
:ot:

We hebben ons er allemaal
Een beetje schuldig aan gemaakt. Laten we maar weer verder gaan over de velgen dan.
 

JeSko

Forumguru
Iemand trouwens een idee welke ET waarde ik moet aanhouden om de banden wat meer naar buiten te laten komen? De standaard ET is 45, maar wat is aan te raden om een wat sportievere look te krijgen, die nog steeds binnen de wettelijke normen valt?
 

brepus13

Forumguru
Google is your friend....

Een lagere ET betekent meer naar buiten. Je kunt ongestraft ongeveer 1 cm meer er op zetten zonder alles kapot te draaien ( te veel belasting op lagers bijv. ) Dat betekent van ET 45 naar ET 35.
 

JeSko

Forumguru
@brepus13

Met SkodaForum.NL ben ik beter bevriend, en je vraagt toch enkel aan je beste vriend wat je nu aanmoet met je meisie (Skoda)?:D

Thanx, ET 35 steek 5x112 moet ik dus hebben, :thumbsup: nu weet ik het ook en heb ik weer wat sociaal contact gehad, Google zegt nooit veel terug:arghh:
 

VAG-man

Forumguru
Google is your friend....

Een lagere ET betekent meer naar buiten. Je kunt ongestraft ongeveer 1 cm meer er op zetten zonder alles kapot te draaien ( te veel belasting op lagers bijv. ) Dat betekent van ET 45 naar ET 35.

Zeker weten van die 1 cm?
Mij is geleerd maximaal 3mm. Dus volgens voorbeeld max. ET 48 en min. ET 42.
 

andrehj

Forumguru
Zeker weten van die 1 cm?
Mij is geleerd maximaal 3mm. Dus volgens voorbeeld max. ET 48 en min. ET 42.
Met elke mm verder naar buiten wordt je lagerbelasting ongunstiger, en dus de levensduur korter. Hoeveel precies weet niemand en is bij een lager ook niet te zeggen, door de veel te grote spreiding. Ook wordt je stuurgedrag anders als je met je ET waarde af gaat wijken van de standaard.
Hoe ver de banden naar buiten kunnen hangt vooral af van je bandenmaat, naast een 205/55R16 is nou eenmaal meer ruimte dan naast 225/45R17.
 

brepus13

Forumguru
Ik heb ooit een ET 35 18” setje op mijn S2 FL gepast en ik vond het net teveel van het goede. Je kan ook gewoon een spacer tussen je huidige maat zetten om te kijken.
 

JeSko

Forumguru
@andrehj

Oei oei ja het is natuurlijk niet de bedoeling om voor het uiterlijk mijn auto kapot te gaan rijden. Dus best niet of niet teveel afwijken. Das duidelijk:thumbsup:

@brepus13

En zo'n spacers doen niets geks met de wagen? Mbt slijtage en rijgedrag? Mijn broer heeft er ooit ook gehad op zijn Benz, maar die banden kwamen er toen overdreven ver uit en het reed volgens hem ook niet zo lekker.

@VAG-man

Dus jij zou voor mijn SuperB niet lager dan 42 en niet hoger dan 48 gaan? Het is uiteraard niet de bedoeling dat ik het rijgedrag tot op het negatieve af beïnvloed, of erger, veel sneller slijtage bekom.
 

bobbl

Forumguru
Bij mijn SuperB 2 staan de achterwielen dmv 10mm spacers naar buiten en ik merk niks negatiefs tov het weggedrag hoor. De lagers zullen zeker iets meer belast worden, maar ja als je bv veel met aanhangrer rijdt ook dussss
Volgens mij loopt het niet zo`n vaart, en er zijn hele volksstammen die met spoorverbreding rijden.......Ik waag het wel op, het staat iig mooi!:D
 

Tman0961

Forumguru
Beetje late reactie, maar deze jongens van Donut Media hebben een leuk experiment uitgevoerd; Hilow. "Does more expensive mean more better?" Ze hebben 2 identieke 350Z's genomen waarbij ze deze upgraden met goedkope en dure onderdelen. Meerdere afleveringen over meerdere componenten van de voertuigen. Erg vermakelijk :D

1 aflevering wordt aan velgen en banden besteed met daarbij een remtest:
"Video unavailable"
 

VAG-man

Forumguru
@VAG-man

Dus jij zou voor mijn SuperB niet lager dan 42 en niet hoger dan 48 gaan? Het is uiteraard niet de bedoeling dat ik het rijgedrag tot op het negatieve af beïnvloed, of erger, veel sneller slijtage bekom.

Correct!

Of je 10mm spacers gaat gebruiken of de ET-waarde met 10 verlaagd komt op hetzelfde neer.
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
niet bang zijn! ik verander al 22 jaar m’n ET waarde, momenteel bij m’n winterset bij de Kodiaq met 20mm per kant en heb nog nooit een wiellager moeten vervangen bij welke auto dan ook. De zomerset van de Kodiaq staat 50mm per wiel verder naar buiten ten opzichte van origineel ;)
 

JeSko

Forumguru
@Corné de Kluijver

Haha ik heb zelden zo'n tegenstrijdige reacties gezien op dit forum, ik denk dat ik het sowieso wel binnen de marges ga houden, die zullen er vast niet voor niets zijn. Maar als jij er nog nooit last van hebt gehad heeft dat toch ook zijn redenen vermoed ik, sowieso wil ik wel in orde blijven voor de Belgische keuring, al lees ik op Belgische fora veelal terug dat de keuring er vaak niks van zegt doordat ze het gewoon niet merken wanneer het niet al te dik er op ligt:nailbiting: jij zit dus niet binnen de marges neem ik aan?
 

CDK

Forumguru
Voor de NL keuring zit ik goed, voor B niet. Lang leve 1 €uropa ;)
Let ook op de breedte van een nieuw aan te schaffen velg (aangegeven door het getal voor de hoofdletter J). Als je een bredere velg aanschaft komt deze bij een gelijke ET waarde zowel iets naar buiten als ook naar binnen ten opzichte van origineel.

Hier kan je mooi spelen en kijken wat het doet in jouw situatie.

https://www.willtheyfit.com/wheels/
 

CDK

Forumguru
@EdK, nee alleen de laatste 2 auto’s zijn pas tussen de 4 en 5 jaar naar de 2e eigenaar gegaan. Daarvoor deed ik er langer mee :jaja:
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan