Velgen FIII op FII

Noord26

Forumguru
Hoogte staat idd los van de velg. J-waarde (breedte van de velg) en de breedte van een band moeten wel binnen een bepaalde range zitten. Geloof dat onze zomersloffen 225 zijn op een 7.5J velg. Origineel Skoda. En dat ziet er prima uit.

Et waarde is enorm bepalend. Hoeveel wijkt deze af dan? Tot 5mm is eigenlijk nooit een probleem.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dit is het antwoord dat ik kreeg:

Uw auto heeft 6,5x16 et43 of 38 en de velgen die U wilt heeft 7jx16 et 46

Dat 43 of 38 snap ik eigenlijk niet. Sowieso raar dat de betreffende velg (Italie) de persoon niets zei. Heb toen de accessoires pdf gestuurd waar hij in staat.

Andere dealer waaraan ik het had gevraagd, reageerde met: ja, dat moet passen
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nee, dat blijkt. De een zegt van wel de ander niet en de laatste weet ook niet eens dat ze die velgen verkopen.
Denk dat ik trouwens gewoon naar een velgenboer ga, daar is ook wel wat leuks te vinden en dan ben ik ook goedkoper.
Maar eerst uiteraard de huidige bandjes maar wat verder oprijden. Die lijken bijna onverslijtbaar (Vredestein Quatrac 5)
 

EdK

Forumguru
Tsja of je verkoopt die bandjes met de oude velgen en begint met nieuwe velgen en nieuwe banden...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja maar zou daar vraag naar zijn, stalen 15 inch velgen met 4 seizoen banden? En als dat al zo is dan brengt dat niet veel op waarschijnlijk
 

Cordoba

Forumguru
Die ET38 geldt volgens mij voor de Fabia 3 (en de Ibiza 6J, en de huidige Polo), ET43 is voor de Fabia 1&2, Ibiza 6L, en wat oudere Polo's. Ik denk dat daar de verwarring van de dealer vandaan komt.

Het gaat om zomersloffen, dus dat je op sneeuw en ijs veel sneller gaat glijden met een bredere band is hier niet van belang, wel heb je eerder last van aquaplaning met een bredere band, en heb je een hoger brandstofverbruik.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Het schijnt toch niet te gaan (antwoord dealer) omdat de ET waarde van de velg die ik zou willen hebben te hoog wordt. Maar een andere vraag is nu: wanneer ik een velg neem waar 205/45/r16 banden op moeten, gaat een 205/55/r16 dan ook?
Simpel antwoord : ja die passen om de velg.
Of de banden de wielkasten niet raken bij maximale invering weet ik niet, de diameter van het wiel is groter.
Wat zou je willen bereiken met het veranderen van de originele bandenmaat naar grotere?
De band 205 blijft even breed alleen de hoogte neemt toe.
205 mm breed
45 of 55 % van de breedte is de hoogte van de band, zeg maar de wang.
R= Radiaal
16 inch is de diameter van de hiel van de band = velg.
 

EdK

Forumguru
Hoe gaat dat trouwens, kun je de oude banden en velgen gewoon bij de velgenboer achterlaten?
Bij van enghel is het geen probleem hoor....
Misschien dat hij nog milieuheffing rekent voor de banden...
Maar als je niet vraagt kom je er nooit achter, maar zij raken een set tweede hands altijd wel kwijt hoor.

Enne als je je hier hebt voorgesteld dan kun je gewoon een advertentie zetten, kom je er ook wel achter of er vraag naar is.......


Leven kan zo simpel zijn......
 

Spierings

Forumguru
Hij mag geen milieuheffing voor de oude banden vragen, dit betaal je zelf al als je nieuwe koopt... Het zou hooguit nog een probleem kunnen zijn als de velgen er nog in zitten....
 

TinusPlotseling

Senior Member
Heel,

Ik krijg aanstaande donderdag FIII velgen op mijn Fabia II. Ik heb de maat 205 45 r 16 besteld en als het goed is gaat dat passen, mijn zwager heeft zelfs 215 45 r 16 onder zijn fabia II met de nieuwe velgen en die passen ook!! Door de dealer eronder gezet zelfs gr!
 

TinusPlotseling

Senior Member
Ik had trouwens mijn eigen originele skoda velgen (zgan) via mp verkocht. Daar is wel vraag naar zeker met voldoende profiel;)
 
Bovenaan Onderaan