Velgen FIII op FII

Rosinfield

† In Memoriam
Ik zag velgen voor de FIII die ik wel mooi vond, maar vraag me af of dat gaat lukken. Ze zijn 1 cm breder nl. 215/45/r16 ipv 205/45/r16. Hopelijk geen al te domme vraag (ja ik weet het, die bestaan niet) ;)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Heb intussen uitgezocht dat steekmaat, naafdiameter en ET waarde identiek zijn. Toch staat bij de F3 dus een iets bredere band dan bij de F2. Dat zal ongetwijfeld een reden hebben, bv dat de F3 breder is.
 

nisuthai

Forumguru
Ik denk zelf dat het geen probleem is, alleen de bandenmaat behoort op 205 mm breedte te zijn volgens fabrieksopgave. Ik heb deze set 16 inch er ook onder de type 2 gehad met die maat banden, je kan altijd bij een goede bandenboer altijd info over inwinnen of de breedte maat geen probleem is van 215mm.
 

GJS

Senior Member
205 & 215 is de breedte van de band, waar je naar moet kijken is de J waarde, dat is de breedte van de velg en is in inches.
B.v 6J of 6,5J als die waarde identiek is heb je zeker geen probleem, is hij een 1/2 inch groter dan moet het ook gewoon passen, mijn winterbanden zitten ook om een iets bredere velg.
 

nisuthai

Forumguru
Dan moet je de bandenmaat voor de 17 inch velg bestellen van 205/40/r17 t.o.v. 205/45/r16 hebben deze zijn in diverse merken te bestellen, dan heb je een afwijking van 0,83% in je omtrek en in je snelheid dat ongeveer een afwijking geeft van ca. 1 km/uur dat je snelheid wordt verhoogd t.o.v. je oude bandenmaat van de 16 inch, dus 120km/uur wordt dan 121 km/uur.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Op zich maakt het me niet uit, maar ik dacht dat 215 misschien wat breed is voor een F2. Of maakt dat weinig uit?
 

nisuthai

Forumguru
Het scheelt een 1/2 cm per kant van het wiel, zal niet echt een probleem zijn in de wielkasten. Alleen je snelheid t.o.v. je standaardwielen gaat met 2,5 km/ uur 2,18% verschil maken met een 215/40/17r band. En met een 215/45/17r is dat 6,98 km/uur 5,82% verschil maken bij een snelheid van 120 km/uur gemeten bij de standaardbanden. 120 km/uur wordt dan 126,98 km/uur.
 

nisuthai

Forumguru
Ik zie mijn fout, ik was er vanuit gegaan dat hij 17 inch velgen wou hebben maar dat is 16 inch sorry voor de verwarring van mijn kant het verschil van die breedte is 1,52% bij de zelfde velgmaat dat is verwaarloosbaar bij 120 km/uur.
 

cortrans

Forumguru
Dan moet je de bandenmaat voor de 17 inch velg bestellen van 205/40/r17 t.o.v. 205/45/r16 hebben deze zijn in diverse merken te bestellen, dan heb je een afwijking van 0,83% in je omtrek en in je snelheid dat ongeveer een afwijking geeft van ca. 1 km/uur dat je snelheid wordt verhoogd t.o.v. je oude bandenmaat van de 16 inch, dus 120km/uur wordt dan 121 km/uur.
Met alle respect hoor, maar een 17 inch band zal nooit passen op een 16 inch velg. Je veranderd van diameter als je grotere velgen neemt. Je kan wel een bredere band nemen maar niet een grotere.

Hou er wel rekening mee, dat als je te smalle banden op een velg ligt, dat de velgen eerder beschadigen door bijvoorbeeld stoeprand schade (en dat het geen gezicht is) De velg wordt dan breder ten opzichte van de band.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het schijnt toch niet te gaan (antwoord dealer) omdat de ET waarde van de velg die ik zou willen hebben te hoog wordt. Maar een andere vraag is nu: wanneer ik een velg neem waar 205/45/r16 banden op moeten, gaat een 205/55/r16 dan ook?
 
Bovenaan Onderaan