Veel oranje lampjes allemaal van de veiligheidsopties

robinh

Nieuw lid
Goedemorgen Forum,

Afgelopen nacht kwamen wij terug van een heerlijke vakantie, de octavia uit 2021 1.5 e-tec heeft een week stil gestaan, bij het wegrijden liep het MM systeem direct vast en reboot was nodig. So far So good (gebeurt wel eens vaker met apple Carplay) na ongeveer 30min rijden over de duitse Bahn ( wat altijd heerlijk is) ging het ene assist lampje na het andere branden ( abs-laneassist-borden herkenning-ACC, electronische handrem(werkte gewoon) etc met daarna aandrijflijn melding zoek een werkplaats).
Skoda Mobility maar gebeld (doe onderhoud niet meer bij dealer nadat ze daar verkeerde diagnostiek hebben gedaan en daarna een extra kostenpost van 500euro, ondanks dat ik heb aangegeven lijn de auto even uit) Skoda Mobility heeft mij desondanks fijn geholpen (misschien omdat het 04:00 was en ze niets te doen hadden :D ) soft reset geprobeerd, dit werkte niet. Doorrijden en letten op de lampjes en geluiden was mogelijk) ANWB bij de auto gehad die heeft de computer uitgelezen op codes (zie bijlages). Tevens loop ik al ruim een jaar te kloten met Bandenspanningssensor Rechts achter ( geen foutcodes oid) at random gaat die branden ondanks dat de spanning goed was. ( volgende optie hierin is ABS sensor vervangen!!!) als ik alle foutcodes bij elkaar leg en de sensor problemen er nu bij meeneem lijkt dit verrekte veel op een communicatie storing met ABS sensor of (controle unit) Heren Met verstand van techniek hoe kijken jullie hier tegen aan!!!!

Dank alvast voor jullie meedenken
PS de auto is in onderhoud bij een ex Skoda dealer

Bijlagen

• WhatsApp Image 2026-06-07 at 09.16.03.jpeg
    WhatsApp Image 2026-06-07 at 09.16.03.jpeg
    487,7 KB · Weergaven: 24
  • WhatsApp Image 2026-06-07 at 09.16.031.jpeg
    WhatsApp Image 2026-06-07 at 09.16.031.jpeg
    488,1 KB · Weergaven: 24

PizzaPieter

Donateur
2 vragen:

Heb je na het aanpassen en controleren van je bandenspanning ook het systeem gezegd dat de bandenspanning nu juist is, zodat hij een ijkpunt heeft?

Is de gezondheid van je accu gecontroleerd?

robinh

Nieuw lid
Jazeker Pieter, dit speelt al meer als een jaar, heb 3mnd terug op advies van de dealer nog banden vervangen waarvan profieldiepte nog 3m en 3.3m was om afwijkingen hierin uit te sluiten. Ene keer na 3 uur andere keer na 3 dagen gaat het lampje aan, dus mijn boerenverstand zegt mij alle codes bij elkaar en die bandenspanningmeting vanuit de ABS sensor 1+1=2 of de aanstuurmodule

Tees

Donateur
Ik zou allereerst beginnen met de sensor RA te (laten) vervangen. Tis krankzinnig dat ze je zo lang laten doorrijden met zoiets, terwijl een sensor een paar tientjes kost (en de arbeid is t ook niet).

Ik heb (nog) niet alle foutcodes uitgeplozen, maar een fout wielsensorsignaal kan in moderne autos heel veel in de war schoppen, want veel hulpsystemen zijn afhankelijk van de snelheid en de verschillen tussen de wielen.

robinh

Nieuw lid
Reset BS alleen als het lampje gaat branden,
Accu check gedaan 13,4 dus was helemaal goed. Deze meting is gedaan met auto op contact tijdens uitlezen

Tees

Donateur
Nog even wat uitgebreider naar de foutcodes gekeken: alle U-codes zijn foutieve communicatie codes. Zonder meer details te kunnen zien is t niet te achterhalen waar die vandaan komen, ergens is er een module die een foutief signaal heeft doorgegeven (en dat kan ook aan bedrading liggen).

De enige die echt ergens op wijst is de P0850, dat is een fout van de positiesensor van de DSG-pook. Bekend probleem bij deze generatie auto's, maar ik schat in dat die niet gerelateerd is aan de rest van de problemen die je nu ervaart.

Ik begrijp dat de foutcodes nu gewist zijn en nog niet teruggekomen zijn? Dan zou ik t voor nu lekker laten, kans is dat t een eenmalige hickup was van een van de modules. Maar misschien wel eens de wielsnelheidsensor RA laten vervangen, al is t maar preventief.

robinh

Nieuw lid
Net weer stuk reden 60 km geen storing, zal morgen de garage bellen voor de ra sensor te vervangen , dank voor het meedenken, versnellingspook printplaat vorig jaar laten vervangen na veel meldingen

• Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan