Vaste trekhaak

tjokie

Actief lid
Thanks Hemi, ik zal die afstand even meten voor je. Ik gebruik de trekhaak alleen voor mijn fietsendrager en een karretje (vuilstort), geen paardentrailers of caravans.

Technisch gezien is er dus geen afwijking tussen beide trekhaken en/of de frames welke gebruikt worden?

Grappig is dat in de beschrijving van Westfalia staat dat hij geschikt is voor zowel de Twindoor als de Combi, maar dat er dan weer een Skoda onderdeelnumeer voor een Combi op zit.

Jammer is wel dat er eerst een vaste trekhaak gemonteerd is, dat had niet gemoeten en ik dus nu met een onnodige uitsparing in de diffusor (zo noem ik het onderste gedeelte van de achterbumper maar even) zit. Toch zonde voor een auto van nog geen week oud...
Iemand nog ideen hoe ik dat zou kunnen oplossen? Is dat stukje bumper los te schroeven?
 

Monteurtje

Forumguru
@tjokie. Die ''diffusor'' kun je loshalen. En neem aan ook los te vervangen. Heb dat nog niet op hoeven te zoeken. Hoeft niet de hele bumper voor gedemonteerd te worden.
 

Gysman

Actief lid
Dit weekend mijn S2C gekregen, met trekhaak. Afstand bumper-hart van de kogel: 6,3 cm. Erg krap!! Vraag is natuurlijk, is dit TE krap? Voor mijn fietsendrager mogelijk net aan, maar voor mijn caravan met stabilisatorkoppeling lijkt het me toch erg onhandig?! Heb natuurlijk de caravan niet voor de deur staan, dus dat wordt lastig proberen zo! Iemand inmiddels verdere ervaringen hiermee?
 

tjokie

Actief lid
@ Gysman, zal dit weekend even de afstand meten van bumper/kentekenplaat tot hart kogel.
 

RogerS

Forumguru
@Gysman: Mijn afneembare Westfalia trekhaak, gemonteerd door de dealer, heeft een afstand bumper - middenpunt kop van 7,8 cm. (En dat vond ik al kort)
 

Gysman

Actief lid
Nog eens goed nagemeten (beetje lastig want de bumper is niet recht) maar de afstand van de bumper tot aan het hart van de trekhaak lijkt 6,0 cm. Echt te weinig dus. Bij caravandealer even "een caravan gepast" (want de mijne staat in de stalling). Zie bijgaande foto...

http://www.plaatjesdump.nl/upload/737eb35ee77870b69cb978a3c3c4a221.jpg

Lijkt me voor zich spreken. Via mail contact opgenomen met de dealer. Hij heeft teruggemaild dat er contact opgenomen is met pon, om te kijken wat zij er van vinden en wat er moet gebeuren. Mijn eerste reactie was: met pon heb ik niks te maken, mijn dealer (of liever, de dealer waar de leaseauto vandaan komt) heeft de trekhaak gemonteerd dus hij is verantwoordelijk. Maar ik heb even tot 10 geteld, en besloten even af te wachten waar hij mee terugkomt. Wordt dus vervolgd.
 

hemi24

Forumguru
Das (te) krap! Die kun je maar amper aankoppelen zonder de bumper te raken.

Ben benieuwd naar het antwoord van PON (of de trekhaakleverancier).
 

Gysman

Actief lid
Aankoppelen lukte door heel voorzichtig te zijn. Echter, bochten rijden is uiteraard onmogelijk op deze manier. Zeker als het gaat om het op de juiste plaats zetten van je caravan, waarbij je nog wel eens echt scherp moet insturen. We wachten af...
 

Gysman

Actief lid
Via dealer contact feedback gehad van PON: "Hoewel wij van mening zijn dat de kogel binnen specificaties valt, hebben wij de klacht van meerdere mensen ontvangen. Wij zullen dan ook overgaan tot vervanging".

(Tja... Binnen specificaties? 6,0 milimeter is onder het wettelijke minimum... Maar goed, hij wordt vervangen, dus Gysman is blij.)
 

RogerS

Forumguru
De vraag is natuurlijk welke specificaties? Als het de specificaties van PON zelf zijn dan geloof ik dat wel. Uiteraard wil men zoveel mogelijk vervolgschade claims zoals beschadiging bumper, extra kosten klant omdat een aanhanger/caravan niet kon worden aangekoppeld etc. vermijden....
 

skodaboy

Forumguru
ik volg dit draadje al een tijdje en heb eens uit nieuwsgierigheid de afstand gemeten tussen de bumper en het middelpunt van de trekhaak...
ik heb wel een 02 combi en een afneembare haak vanaf fabriek,bij mijn 02 is de afstand 8,5cm...:winkie:
 

hemi24

Forumguru
Volgens mij heb ik in post #48 al aangegeven in welke spec. de minimale afstand vermeld staat, dus ik weet niet waar Pon de wijsheid vandaan haalt dat minder ook goed is?!?

De eerder geposte foto's laten duidelijk zien dat draaien dan in ieder geval niet meer gaat!
 

Gysman

Actief lid
I know... Maar goed, ondanks de betweterigheid van Pon wordt ie nu dus wel vervangen. Ik wacht even de montage af, en meet dan opnieuw. Keep you posted.
 

Gysman

Actief lid
Goed nieuws! Nieuwe kogel is gemonteerd. Afstand van bumper tot hart kogel was 6,0 cm, en is nu 7,8 cm! Ik ben blij!
 

hemi24

Forumguru
... Nieuwe kogel is gemonteerd. Afstand van bumper tot hart kogel was 6,0 cm, en is nu 7,8 cm! ....

Helemaal goed, maar wat is er nu precies vernieuwd? De hele trekhaak incl. frame, of alleen de kogelhals?
Weet je ook zo het merk/type?
 
Bovenaan Onderaan