Vaste trekhaak

caltom17

Nieuw lid
Op mijn nieuwe s2 (combi 4x4) heb ik bij de dealer een vaste trekhaak laten monteren. Na het vastmaken van de caravan blijkt de dissel in de bocht tegen de bumper aan te komen. Hebben meer rijders last van ?
 

vincefra

Actief lid
hangt af van wat de dealer er op gemonteerd heeft.
Skoda biedt een afhaalbare trekhaak aan, dus de vaste is van een third party merk.
 

andrehj

Forumguru
Dat heb je met elke trekhaak en elke auto. Je moet met een caravan (of welke aanhanger dan ook) niet te krap de bocht door gaan.
 

caltom17

Nieuw lid
Leuke antwoorden heren; u stelt dus dat met een aanhanger er geen bocht gemaakt kan/worden maken. Uit welk ei komen jullie ?
 

caltom17

Nieuw lid
Ja die zoek ik voor dit probleem :-) ! Anyway het is een originele trekhaak, waarvan de dealer net heeft geconstateerd dat deze inderdaad te dicht om de achterbumper staat. Bij een hoek van ca 25 tot 30 graden wordt de bumper al ingedrukt en beschadigd !
 

Wasmachineman

Forumguru
Ik heb wel eens gereden met aanhangers etc en kon inderdaad wel een veel grotere hoek maken, het lijkt erop dat de oorzaak dus al bekend is. Benieuwd inderdaad of meerdere S2 rijders hier last van hebben.
Hoe bevalt de Superb verder trouwens??
 
D

Deleted member 2717

Hmmz.. wel erg bijzonder hoor, aangezien de balk waaraan de trekhaak gemonteerd word volgens mij standaard aan de auto zit.. Trekhaak is toch alleen iets wat ze erbij op schroeven/monteren?

Kan mij niet voorstellen dat er, wanneer er een trekhaak bij word besteld, er een hele balk achter op je auto word gelast/gemonteerd word, om daar de trekhaak op te monteren... volgens mij zit die balk er standaard in, en word daar de trekhaak (met standaard EU vastgelegde maten) op bevestigd...
 

TamRex

Actief lid
Kga morgen kijken naar m'n Yeti, die is vandaag binnengekomen bij de dealer.
Ik heb er een vaste trekhaak bij besteld! Zal de garage meteen attenderen op dit (mogelijke) probleem.
In de eerste instantie komt er een fietsendrager (Thule) op te staan, later een caravan.
 

Rene de Wit

Actief lid
@ThaSysman, dit is dus wel het geval muv het laswerk, de gaten voor de bouten zitten er bij moderne auto's wel al. In veel gevallen betekent dit dus minimaal demontage van bumper en kofferbakbekleding en meestal ook demontage van 1 of meerdere achterlichtunits. Verder zal bij sommige auto's ook de computer aangeleerd moeten krijgen dat er een trekhaak/caravan achterhangt ivm parkeersensoren, ESP etc. (Bij de S2 zeker).

@caltum 17 heb je bijvoorbeeld een bijzondere stabilisator op de koppeling zitten die uitzonderlijk breed is? Anders zit de kogel er wel heel dicht op en heb je met aankoppelen waarschijnlijk ook al een probleem dat je bijna de bumper raakt. Mijn ervaring is dat je met de meeste aanhangers toch wel minimaal een hoek van 45-60 graden moet kunnen maken.

PS, het is gebruikelijk dat men zich eerst/ook voorstelt alvorens ergens vragen te stellen
 

MennoW

Forumguru
kun je een paar foto's posten maakt misschien een hoop duidelijk.
van je trekhaak van af de zijkant genomen om de afstand te kunnen zien.
en eventueel even de afstand van je kogel tot de bumper opmeten dan kunnen andere forumers vergelijken.
en een foto van bovenaf van je dissel van de caravan.

ik heb heel veel met aanhangers gereden en met de ene kan je krapper als de andere.
maar het lijkt me niet aannemelijk dat het aan je trekhaak ligt.

voor die gene die niet weten hoe een trekhaak onder je auto is gemonteerd
check hier de montage handleiding voor een vaste trekhaak van Brink
http://www.brink.eu/download_manual.php?id=1894http://http://www.brink.eu/download_manual.php?id=1894
 

Roel

Lid
Ik heb een afneembare trekhaak, en ook mij viel het op dat er weinig ruimte is tussen de dissel en de achterbumper (veel minder dan bij mijn O1).

Ik heb echter een relatief oude caravan (1994) en dus past de dissel nog relatief makkelijk tussen de trekhaak en de bumper.
Ik had dus geen problemen met bochten maken.

Gr,

Roel.
 

caltom17

Nieuw lid
Menno
Heb net de foto geupload en bijgesloten, de caravan staat inmiddels weer in de stalling dus meer foto's zijn er niet. De koppeling is een normale ALKO koppeling
gr Tom
 

Bijlagen

  • CIMG2810.jpg
    CIMG2810.jpg
    17,8 KB · Weergaven: 121

MennoW

Forumguru
das inderdaad krap (is ook geen standaard (normale) aanhanger koppeling)
wellicht is er een mogelijkheid om een andere langere knobbel te laten monteren.
even opvragen bij de trekhaak fabrikant (skoda koopt ze ook in volgens mij)
de knobbel is immers doorgaans aan de trekhaak balk vast geschroefd.

of een andere koppeling aan de caravan laten monteren (stel niet veel voor)
 

Rene de Wit

Actief lid
Zo bijzonder zijn die ALKO stabilisators ook weer niet, beetje fatsoenlijke nieuwe caravan krijgt zo'n ding mee, je zou mogen verwachten dat een trekhaak contructeur hier rekening mee houdt. Wat niet wegneemt dat de koppeling erg breed is.
 

RogerS

Forumguru
Nou dat is een standaard stabilisator koppeling, deze wil je toch echt wel hebben al je een caravan trekt.

Ik zou terug gaan naar het bedrijf dat de trekhaak heeft geleverd en gemonteerd.
 

skodaboy

Forumguru
die afstand tussen de bumper en de haak is idd wel weinig...
bij mijn 02 moet ik al bijna een hoek van 90 graden maken wil ik de dissel van één van mijn aanhangwagens tegen de bumper aan krijgen....
hier is 'gewoon' te weinig 'tussen' afstand tussen de haak en bumper...:smiley29:
 
Bovenaan Onderaan