Varioflex achterbank zinvol of niet?

EdZ

Donateur
Nu ik mijn Leon ruim 4 jaar heb zijn we op zoek naar wat anders. Ik kwam een Karoq tegen die heel compleet is qua toeters en bellen:
- regen/lichtsensor
- elektrisch verstelbare bestuurdersstoel (handig want mijn redelijk gelijk gepostuurde zoon rijd in een voor mij onmogelijke zithouding)
- parkeersensoren voor/achter, camera
- elektrische achterklep
- kessy
en zo nog wat dingen.

Import, 1.0 handgeschakeld, 54000km uit 2018 voor €23950. Gezien andere exemplaren - en Ateca's - geen slechte prijs leek mij.

Maar interessant voor mij: achterbank is Varioflex. Nu vond ik dat in mijn Roomsters helemaal geweldig, alleen bij Karoq's zie je dat vrijwel niet, omdat ze naar het schijnt kort zijn geleverd. Heeft iemand hier dat Varioflex-gebeuren in een Karoq en werkt dat hetzelfde als in de Roomster? Dus:

- opklapbaar en uitneembaar (ja)
- maar:
verschuifbaar naar voren/achter? Kun je de middenzitting eruit halen en de andere stoelen naar het midden schuiven?

Ik twijfel even, want hij wordt natuurlijk ook zwaarder door die stoelen en als de flexibiliteit beperkter is dan bij de Roomster dan telt het voor de keuze wel mee. Prijs is eigenlijk boven de begroting, maar gezien de zeldzaamheid van alle opties ben ik toch genegen in de auto te springen en naar of all places Numansdorp te rijden...
 

hemi24

Forumguru
Handig mocht je het nodig hebben, maar niet doen als de ruimte op de achterbank je lief is..!
 

EdZ

Donateur
Zo'n wereldreis is dat nou ook weer niet vanafje woonplaats, dus ik zou het gewoon gaan bekijken en proberen...
Nou ja, is inderdaad geen wereldreis. En ik zie dat er een Intratuin zit, dus als de auto niks wordt dan maar naar het tuincentrum...
 

EdZ

Donateur
Handig mocht je het nodig hebben, maar niet doen als de ruimte op de achterbank je lief is..!
Oké? Ik zou juist verwachten dat er méér ruimte beschikbaar komt? In de Roomster met 3 personen achterin schoof ik de buitenste naar achteren en dat zat prima voor iedereen, gezien de beperkte breedte van de RR.
 

Japanese Power

Donateur
Het frame van de varioflex waar de bank op rust neemt behoorlijk wat van de beenruimte in t.o.v. een vaste achterbank. Dus denk goed na over hoe belangrijk je beenruimte op de 2e zitrij voor je is. En inderdaad. Even gaan kijken en passen is wel zo makkelijk. Succes.
 

EdK

Forumguru
gezien de beperkte breedte van de RR.
RR ook gehad en daarna de Yeti met zelfde systeem stoelen
Alleen daar zat je beter op vanwege dat de stoelen breder waren.
Maar in de RR tijd ging het prima omdat de telg van vriendin toen nog jong was en nog een kippekontje had ...
En vermoed dat de breedte van de variostoelen in de Karoq wel met de Yeti vergeleken kunnen worden.
Of ze 100% dezelfde mogelijkheden hebben als dat je bij de RR hebt durf ik niet te zeggen.
Meen me te herinneren dat hier op forum eens iemand is geweest die de functies uitlegde bij de Karoq en die had volgens mij 1 functie minder tov de RR
Maar wat mij betreft mogen ze het vario systeem in elke wagen inbouwen, vond het echt ideaal !
 

EdK

Forumguru
Het frame van de varioflex waar de bank op rust neemt behoorlijk wat van de beenruimte in t.o.v. een vaste achterbank
Ja dat heb je al eens eerder gezegd en ik (we) hebben dat nooit ervaren met de RR en de Yeti.
Dus wat er dan in de Karoq anders is tov de RR en Yeti is me niet geheel duidelijk
 

Garfield62

Actief lid
Ik heb een Karoq met varioflex achterstoelen. Ze zijn inderdaad opklapbaar en uitneembaar. En de rugleuning is ook nog iets te verstellen. Maar het zijn bepaald geen lichtgewicht tuinstoeltjes.
En de middelste kan er uit zodat de buitenste twee naar het midden kunnen schuiven. Dus jouw beide vragen zijn met Ja te beantwoorden. Die van mij zijn ook nog met stoelverwarming uitgerust, de buitenste dan. Geen idee of dat standaard is, het zat er al in.
Heb ze in de tijd dat ik de Karoq heb één keer eruit gehad, vandaar dat ik weet dat ze behoorlijk wat wegen, je krijgt dan wel een enorme laadvloer waar heel wat verhuisdozen in passen. :jaja:
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdZ

EdK

Forumguru
Ze zijn inderdaad opklapbaar en uitneembaar. En de rugleuning is ook nog iets te verstellen.
Kun jij bij de Karoq niet de stoelen van voor naar achter schuiven zoals met de voorstoelen ook kan ?
Dit kon namelijk wel met de RR en de Yeti vario stoelen
En zijn inderdaad een kleine 20Kg per stoel, maar vaak genoeg verwijderd zodat ik nog meer opslagruimte had en er toch 1 achterin nog mee kon
 

Garfield62

Actief lid
Jawel, zijn ook van voor naar achter te verschuiven. Je hebt zo best wat mogelijkheden.:jaja:
Wel heb ik begrepen dat de varioflex iets forser is dan de standaard achterbank dus de ruimte achterin is net wat krapper. Als je regelmatig achterpassagiers meeneemt is dat iets om over na te denken.
 

EdZ

Donateur
Kijk, nu ben ik compleet , dank allen. Ik vrees dat mijn vrouw haar zin gaat krijgen en ga eens kijken of ik er binnenkort heen kan. Maar heel hard klagen zal ik niet....
 

Beauri

Forumguru
Kijk, nu ben ik compleet , dank allen. Ik vrees dat mijn vrouw haar zin gaat krijgen en ga eens kijken of ik er binnenkort heen kan. Maar heel hard klagen zal ik niet....
Mooie uitvoering en de stoelen met leer en alcantara zijn een mooie combi, ook iets dat je maar heel zelden tegenkomt.

Heb zelf ook de varioflex met leer en in mijn geval met zwarte stof ipv alcantara, maar optisch niet minder fraai, al zijn mijn achterstoelen niet verwarmbaar.

Hier zul je de Karoq rijder/eigenaar niet horen klagen over de ruimte achterin, heb zelf iig nooit klachten gehad van achterpassagiers. De enigen die erover mekkeren zijn de Kodiaq figuren die rondrijden met voor het merendeel nutteloze zeeën aan beenruimte. Soms durven die zelfde Kodiaq rijders dan ook nog te beweren dat ze een klasse beter rijden, het zal wel aan de ruimte tussen de oortjes liggen, want qua rijeigenschappen scoort de Karoq in veel testen vaak beter dan de Kodiaq. Lekker laten mekkeren dus, zelf gaan ervaren wat beter bij je past en wat je fijner vind rijden is verstandiger dan luisteren naar mensen die denken dat alles wat groter is ook beter is.

Varioflex geeft een comfortabele beenruimte als de stoelen in hun uitgangspositie staan, je kan het ook op het plaatje zien. De stoelen kunnen naar voren geschoven worden, daarmee kun je dan in sommige gevallen net wel een wat groter pakje in de bagageruimte kwijt, immers naar voren schijven maakt meer ruimte in de kofferbak. Je kan de stoel ook naar voren schijven om dan de rugleuning wat meer naar achteren te kunnen zetten, hiermee kun je dan als achterpassagier je zitpositie aanpassen, gaat wel ten koste van de beenruimte, maar die was in uitgangspositie voor de overgrote meerderheid al ruim voldoende, een kwestie van afweging van de achterpassagier zelf.
Vind het Varioflex systeem nog een voordeel hebben tov een vaste bank en dat is namelijk de hoedenplank. Het Varioflex systeem heeft geen hoedenplank en dat vind ik als hondeneigenaar een echte plus. Varioflex heeft een zeer flexibel te gebruiken oprolgordijn, je kan het naar wens gebruiken, opgerold laten of in zijn geheel verwijderen, maar net wat op dat moment praktisch is.

Filmpje van Carwow laat ook het Varioflex systeem zien

Ervaring is de beste leermeester, al kun je daarin natuurlijk wel de gedeelde ervaringen in meenemen.

Oh..... weg is weg en op is op;)
 
  • Leuk
Waarderingen: EdZ

Japanese Power

Donateur
De enigen die erover mekkeren zijn de Kodiaq figuren die rondrijden met voor het merendeel nutteloze zeeën aan beenruimte. Soms durven die zelfde Kodiaq rijders dan ook nog te beweren dat ze een klasse beter rijden, het zal wel aan de ruimte tussen de oortjes liggen, want qua rijeigenschappen scoort de Karoq in veel testen vaak beter dan de Kodiaq. Lekker laten mekkeren dus,
Ai ai ai. De stigma's worden weer uitgedeeld. Nog steeds niet afgeleerd zie ik wel.
@Beauri: Get a life en hou deze stigmatiserende praat voor jezelf.
 

Beauri

Forumguru
Je mag best een mening ventileren over eigenschappen van autos, maar een kwalificatie als 'mekkeren' ne een generalisatie zoals gebruikt is 'not done' hier.
stig·ma·ti·se·ren
overgankelijk werkwoord, ook absoluut; stigmatiseerde, heeft gestigmatiseerd

ten onrechte als zeer negatief kenmerken
betekenisverwante termen
hyperoniem:
kenmerken
synoniem(en):
brandmerken
hyponiem(en):
criminaliseren

Opmerkingen van mij zijn terecht, verbaas me elke keer over de bemoeienis van met name de Kodiaq rijders over de zorgen die ze hebben over de beenruimte achterin de Karoq. Beetje zielig af en toe en ik heb ook ex Kodiaq rijders niet nodig om mij te vertellen waar ik wel of niet over mag praten.
 
Bovenaan Onderaan