Van wat zijn deze twee stekkers? Lambda? Sequel

Topic in 'Fabia II' gestart door Srananmang, 29-04-2020.

  1. Vandaag een nieuwe voorpijp eronder en gelijk het werk qua bedrading/sensoren/stekkers beter gemaakt.

    Nu ben ik toch weer heel erg benieuwd :shocked:van wat ik de stekkers heb gemaakt?
    Die van de achteruitrij verlichting weet ik nu dankzij jullie:bloemen:, maar deze twee...
    DSC_1720.JPG DSC_1719.JPG DSC_1724.JPG
    Ik heb het eerdergevraagd, hier: https://www.skodaforum.nl/forum/i/aanhaalmoment-bougies-2008.39225/, maar geen uitsluitsel en destijds focus op andere problemen... :thinking:

    De Rode brede bovenste/op de achtergrond gaat rechtstreeks naar de lambda die direct na uitlaatspruitstuk zit.

    Een van de twee(of beide:thinking:) wordt in Haynes boek genoemd als oxygen sensor (4D°5/6.11 en 4D°7/8.4), beide... :sterretjes:

    Iemand enig idee?
     

  2. Disaster-Master

    Disaster-Master Forumguru

    Beide is een lambda. 1 voor en 1 na de catalysator. Oxygen sensor, O2 sensor, lmbda sensor; zelfde sensor met verschillende namen. Doen het zelfde; meten de resterende zuurstof in de uitlaatgassen.

    ze zijn vaak ook verwarmd omdat ze anders bij koude start geen juiste meting kunnen doen. Verwarmings element wil nog wel eens stuk gaan en dan krijg je een foutmelding in het dashboard.
     
    Laatst aangepast: 29-04-2020
  3. Aha dankjewel, maar heb nu dus de afgelopen 6 maanden, met beide stekkers kapot, gereden. Geen meldingen oid gehad, verbruik wel extreem 1 op 10,11,12 max. Zou dit nu beter moeten worden?

    Die derde gaat rechtstreeks naar de lambda voor, verder is daar niks meer aan qua kabels e.d., hoe kan dan een van de andere twee ook voor de voorste lambda zijn?
     
  4. Disaster-Master

    Disaster-Master Forumguru

    Derde?
    Waar zijn deze foto’s eigenlijk genomen?

    In mijn O3 zitten ze beide onder de motorkap aan gemonteerd aan de firewall.

    een defecte sensor laat doorgaans het motormanagement lampje branden. Hoog verbruik kan kloppen; omdat er foute of geen data komt zal er idd veel meer brandstof worden ingespoten.
     
  5. Van onderen. Voor de versnellingsbak, achter de radiator, onderin.

    Motormanagement lampje heeft nooit gebrand.


    Het rare:
    Beide stekkers waren nog niet gemaakt en met de apk was CO goed. Na gemaakt te hebben (lekkage flex) herkeuring CO goed.

    Maar als beide stekkers van de lambdas zijn dan zou de CO niet goed zijn denk ik, want dan krijgen de lambdas eigenlijk geen signaal meer.

    Verbruik was vandaag wat hoger sinds stekkers gemaakt zijn, ipv 1 op 11 is het nu 1 op 13. Nu volle tank leegrijden en dan weet ik meer over het verbruik.

    Maar het blijft raar dat als dit beide voor de voorste en achterste lambda is dat CO goed blijft.

    Zijn beide echt van de voorste en achterste lambdasondes, want dan zijn er dus 3 stekkers (alle 3) van de lambdasondes...

    Betere foto misschien:
    _20200430_013324.JPG
    Geel: linker voorband
    Oranje: onderste radiatorslang
    Turkoise: versnellingsbak
    Blauw: komt van lambdasonde net na uitlaatspruitstuk en gaat naar kabelboom
    Groen en rood zijn onbekend, althans er is nu gezegd dat beide van de voorste en achterste lambdasonde is, maar als goed is heb ik maar twee LS's.

    Dus dat eentje van de achterste lambdasonde is die na de Kat komt snap ik, maar wat doet die andere?
     
  6. DSC_1735.JPG toch nog een afbeelding, :ot:vandaag even op de brug om gerammel van uitlaat te verhelpen(blijkt te strak en hoog vastgemaakt).

    In topic::itwasntme:
    Nu had ik gehoopt dat er 2 vd 3 van beide lambdasondes zijn (nu kijken of verbruik beter wordt) en 1 van de airco:cool:.
    Dan kon ik me airco laten vullen en daadwerkelijk checken of die werkt of niet:cry:
    Maar ik durf nu niet naar de aircoman, want straks is het weggegooid geld.

    Nogmaals de bovenste(bredere) bruin/rood achtig stekker is van lambdasonde VOOR, dit kon ik nalopen, de andere twee gaan op in de kabelboom en is niet te herleiden.

    Wie o wie kan me helpen?

    Mijn gedachte nu:
    bovenste lambda 1 voor
    Tweede lambda 2 achter
    Derde aircopomp:nailbiting:

    Vandaag even bij dealer geweest voor info over kachelweerstand, toen ook Deze vraag gesteld, monteur dacht ook zoiets maar kon dit niet met zekerheid zeggen:facepalm:...

    :dankje:moet het nu van jullie horen, liefst met iets van proof:tegek:
     
  7. Niemand? Of teveel om te lezen:nailbiting:
    Iemand moet toch wel weten voor wat de drie stekkers zijn...:rockon:come on....:cheer:
     
  8. Cordoba

    Cordoba Forumguru

    De 3e durf ik niet te zeggen, maar komt inderdaad overeen met mijn Fabia I (2003), 3 stekkers in een frame bij elkaar, waarvan er in elk geval één voor de 1e lambda was, de andere zal van de 2e lambda zijn, maar die 3e? Ik kan van alles bedenken voor die 3e stekker, maar dat is meer raden dan weten of logisch beredeneren.
     
  9. Toch bedankt voor het meedenken. Wordt er een beetje gek van en wil niet naar de dealer moeten zodat het een duur grapje wordt, weet zeker dat iemand hier het moet weten.....Maar wie:nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting:
     
  10. Kanerr

    Kanerr Senior Member

    Als je alles erin hebt geklikt en alles werkt naar behoren zal ik er verder geen aandacht aan besteden.. 2 zijn van de o2 sensoren, derde is nazoeken in de kabelboom en anders laten voor wat het is ;)

    Aircoboer kan je wel langsgaan, een goede aircoboer voert eerst een druktest uit om te kijken of er een lek is in het systeem.
     
  11. Druktrst kost me al iets.
    Geld zat, maar zonde om het te verspillen.

    Vind het toch echt vreemd dat niemand dit week:banghead::banghead::tegek::tegek:
     
  12. EdK

    EdK Forumguru

    Als jij het al niet weet , waarom moeten wij het dan weten ??
    https://ifinterface.com/page/page3.php?langid=1
    Carprog2 aanklikken en van VW, Skoda maken en dan verder je wagen selecteren en dan weet je het met een half uurtje zoeken waarschijnlijk
     
    Kanerr vindt dit leuk.
  13. Antera

    Antera Forumguru Donateur VCDS support

    Hier heb je het schema en kan je misschien aan de hand van de kleuren draad kijken of dit overeen komt met het schema

    PS heb een stekker gevonden van de airco:
    T2k - 2-polige steker, in steun op versnellingsbak (bruin) Zou met de kleuren groen/zwart en Bruin/wit zijn als het goed is


    G39 - Lambdasonde
    G42 - Temperatuurvoeler aangezogen lucht
    G71 - Sensor spruitstukdruk
    G130 - Lambdasonde achter katalysator
    J519 - Regelapparaat boordnet
    J623 - Motorregelapparaat
    T4am - 4-polige steker op sensor spruitstukdruk en voeler aangezogen-luchttemperatuur
    T4j - 4-polige steker, vlakbij lambdasonde
    T4k - 4-polige steker, vlakbij lambdasonde na katalysator
    T28c - 28-polige steker, op motorregelapparaat
    T52a - 52-polige steker, op motorregelapparaat
    Z19 - Verwarming lambdasonde
    Z29 - Verwarming voor lambdasonde 1 na katalysator
    474 - Massalas (sensormassa), in kabelstreng motor/carrosseriezijde
    B441 - Kabellas (SRS) in hoofdkabelstreng
    D141 - Kabellas (5V) in kabelstreng motor/carrosserie
    * - bij auto's met SRS
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst aangepast: 08-06-2020

Deel deze pagina