Van wat zijn deze twee stekkers? Lambda? Sequel

Srananmang

Senior Member
Vandaag een nieuwe voorpijp eronder en gelijk het werk qua bedrading/sensoren/stekkers beter gemaakt.

Nu ben ik toch weer heel erg benieuwd :shocked:van wat ik de stekkers heb gemaakt?
Die van de achteruitrij verlichting weet ik nu dankzij jullie:bloemen:, maar deze twee...
DSC_1720.JPG DSC_1719.JPG DSC_1724.JPG
Ik heb het eerdergevraagd, hier: https://www.skodaforum.nl/forum/i/aanhaalmoment-bougies-2008.39225/, maar geen uitsluitsel en destijds focus op andere problemen... :thinking:

De Rode brede bovenste/op de achtergrond gaat rechtstreeks naar de lambda die direct na uitlaatspruitstuk zit.

Een van de twee(of beide:thinking:) wordt in Haynes boek genoemd als oxygen sensor (4D°5/6.11 en 4D°7/8.4), beide... :sterretjes:

Iemand enig idee?
 
Beide is een lambda. 1 voor en 1 na de catalysator. Oxygen sensor, O2 sensor, lmbda sensor; zelfde sensor met verschillende namen. Doen het zelfde; meten de resterende zuurstof in de uitlaatgassen.

ze zijn vaak ook verwarmd omdat ze anders bij koude start geen juiste meting kunnen doen. Verwarmings element wil nog wel eens stuk gaan en dan krijg je een foutmelding in het dashboard.
 
Laatst bewerkt:

Srananmang

Senior Member
Aha dankjewel, maar heb nu dus de afgelopen 6 maanden, met beide stekkers kapot, gereden. Geen meldingen oid gehad, verbruik wel extreem 1 op 10,11,12 max. Zou dit nu beter moeten worden?

Die derde gaat rechtstreeks naar de lambda voor, verder is daar niks meer aan qua kabels e.d., hoe kan dan een van de andere twee ook voor de voorste lambda zijn?
 
Derde?
Waar zijn deze foto’s eigenlijk genomen?

In mijn O3 zitten ze beide onder de motorkap aan gemonteerd aan de firewall.

een defecte sensor laat doorgaans het motormanagement lampje branden. Hoog verbruik kan kloppen; omdat er foute of geen data komt zal er idd veel meer brandstof worden ingespoten.
 

Srananmang

Senior Member
Derde?
Waar zijn deze foto’s eigenlijk genomen?

Van onderen. Voor de versnellingsbak, achter de radiator, onderin.

Motormanagement lampje heeft nooit gebrand.


Het rare:
Beide stekkers waren nog niet gemaakt en met de apk was CO goed. Na gemaakt te hebben (lekkage flex) herkeuring CO goed.

Maar als beide stekkers van de lambdas zijn dan zou de CO niet goed zijn denk ik, want dan krijgen de lambdas eigenlijk geen signaal meer.

Verbruik was vandaag wat hoger sinds stekkers gemaakt zijn, ipv 1 op 11 is het nu 1 op 13. Nu volle tank leegrijden en dan weet ik meer over het verbruik.

Maar het blijft raar dat als dit beide voor de voorste en achterste lambda is dat CO goed blijft.

Zijn beide echt van de voorste en achterste lambdasondes, want dan zijn er dus 3 stekkers (alle 3) van de lambdasondes...

Betere foto misschien:
_20200430_013324.JPG
Geel: linker voorband
Oranje: onderste radiatorslang
Turkoise: versnellingsbak
Blauw: komt van lambdasonde net na uitlaatspruitstuk en gaat naar kabelboom
Groen en rood zijn onbekend, althans er is nu gezegd dat beide van de voorste en achterste lambdasonde is, maar als goed is heb ik maar twee LS's.

Dus dat eentje van de achterste lambdasonde is die na de Kat komt snap ik, maar wat doet die andere?
 

Srananmang

Senior Member
DSC_1735.JPG toch nog een afbeelding, :ot:vandaag even op de brug om gerammel van uitlaat te verhelpen(blijkt te strak en hoog vastgemaakt).

In topic::itwasntme:
Nu had ik gehoopt dat er 2 vd 3 van beide lambdasondes zijn (nu kijken of verbruik beter wordt) en 1 van de airco:cool:.
Dan kon ik me airco laten vullen en daadwerkelijk checken of die werkt of niet:cry:
Maar ik durf nu niet naar de aircoman, want straks is het weggegooid geld.

Nogmaals de bovenste(bredere) bruin/rood achtig stekker is van lambdasonde VOOR, dit kon ik nalopen, de andere twee gaan op in de kabelboom en is niet te herleiden.

Wie o wie kan me helpen?

Mijn gedachte nu:
bovenste lambda 1 voor
Tweede lambda 2 achter
Derde aircopomp:nailbiting:

Vandaag even bij dealer geweest voor info over kachelweerstand, toen ook Deze vraag gesteld, monteur dacht ook zoiets maar kon dit niet met zekerheid zeggen:facepalm:...

:dankje:moet het nu van jullie horen, liefst met iets van proof:tegek:
 

Srananmang

Senior Member
Niemand? Of teveel om te lezen:nailbiting:
Iemand moet toch wel weten voor wat de drie stekkers zijn...:rockon:come on....:cheer:
 

Cordoba

Forumguru
De 3e durf ik niet te zeggen, maar komt inderdaad overeen met mijn Fabia I (2003), 3 stekkers in een frame bij elkaar, waarvan er in elk geval één voor de 1e lambda was, de andere zal van de 2e lambda zijn, maar die 3e? Ik kan van alles bedenken voor die 3e stekker, maar dat is meer raden dan weten of logisch beredeneren.
 

Srananmang

Senior Member
Toch bedankt voor het meedenken. Wordt er een beetje gek van en wil niet naar de dealer moeten zodat het een duur grapje wordt, weet zeker dat iemand hier het moet weten.....Maar wie:nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting:
 

Kanerr

Forumguru
Als je alles erin hebt geklikt en alles werkt naar behoren zal ik er verder geen aandacht aan besteden.. 2 zijn van de o2 sensoren, derde is nazoeken in de kabelboom en anders laten voor wat het is ;)

Aircoboer kan je wel langsgaan, een goede aircoboer voert eerst een druktest uit om te kijken of er een lek is in het systeem.
 

Srananmang

Senior Member
Druktrst kost me al iets.
Geld zat, maar zonde om het te verspillen.

Vind het toch echt vreemd dat niemand dit week:banghead::banghead::tegek::tegek:
 

Antera

Donateur
Hier heb je het schema en kan je misschien aan de hand van de kleuren draad kijken of dit overeen komt met het schema

PS heb een stekker gevonden van de airco:
T2k - 2-polige steker, in steun op versnellingsbak (bruin) Zou met de kleuren groen/zwart en Bruin/wit zijn als het goed is


G39 - Lambdasonde
G42 - Temperatuurvoeler aangezogen lucht
G71 - Sensor spruitstukdruk
G130 - Lambdasonde achter katalysator
J519 - Regelapparaat boordnet
J623 - Motorregelapparaat
T4am - 4-polige steker op sensor spruitstukdruk en voeler aangezogen-luchttemperatuur
T4j - 4-polige steker, vlakbij lambdasonde
T4k - 4-polige steker, vlakbij lambdasonde na katalysator
T28c - 28-polige steker, op motorregelapparaat
T52a - 52-polige steker, op motorregelapparaat
Z19 - Verwarming lambdasonde
Z29 - Verwarming voor lambdasonde 1 na katalysator
474 - Massalas (sensormassa), in kabelstreng motor/carrosseriezijde
B441 - Kabellas (SRS) in hoofdkabelstreng
D141 - Kabellas (5V) in kabelstreng motor/carrosserie
* - bij auto's met SRS
 

Bijlagen

  • Lambda.png
    Lambda.png
    30,6 KB · Weergaven: 9
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan