Van Qashqai naar Yeti

TamRex

Actief lid
Is wel cm werk geweest dan. Yeti staat zelfs voor 1cm breder in de specificaties (Q:1783, Y:1793)

Het gaat juist om de spiegels, die klappen bij de Yeti in tot binnen de wielkasten.
Bij de QQ steken ze in ingeklapte toestand nog behoorlijk buiten de wielkasten (spatborden). Ik zou dan spiegelgleuven in het kozijn van de garagedeur moeten maken hahaha.

Nu nog 9 weken op de uitkijk :945:
Leveren ze bij Skoda wel volgens afspraak, tenminste afspraak... de dealer noemde een levertijd van 10 weken voor de 1.4 TSI Ambition !

Claude

Lid
=============
....Oorspronkelijk geplaatst door patrick13
Tja je hebt hele rare mensen....ik dus.
............kofferbak bleek helaas te zijn voorzien van de dubbele bodem en reserve wiel en daardoor stuk minder groot....ga even kijken of ik die niet kan laten zakken zodat ik lekker grote kofferbak heb....weet iemand of dat kan trouwens?....
============

Ben ook benieuwd of dat kan, mogelijk kan ik het reservewiel (als ik die wil meenemen) ook op een andere manier bergen (event. staand).

@patrick13 en Tamrex:

De Golf V heeft een plaatsbesparend reservewiel dat op de Yeti past.
Het is een 18 inch velg met een 125/70 x 18 band. Met 5 bevestigingsgaten met een steek van 5 x 112 is dit wiel passend voor de Yeti.
Voordeel is dat je minder bagageruimte verliest door het reservewiel (bodem ligt een stukje lager).
Zie link met foto's: link (Het gaat om posts van ene Pete-n met reacties daarop.)

hemi24

Forumguru
De Golf V heeft een plaatsbesparend reservewiel dat op de Yeti past.
Het is een 18 inch velg met een 125/70 x 18 band. Met 5 bevestigingsgaten met een steek van 5 x 112 is dit wiel passend voor de Yeti.

Even opletten:

De Yeti heeft banden met een grotere diamter dan de Golf V / Skoda O2!
De genoemde maat 125/70x18 past NIET naast een band onder de Yeti!!!

Claude

Lid
Het blijft natuurlijk een thuiskomer.
Om precies te zijn gaat het om een verschil van 3,4% in de afrolomtrek t.o.v. een 17 inch Yeti wiel. Binnen de marges, dus.

In de link waarnaar verwezen wordt presenteert de poster zich als iemand die werkzaam is in de "tyre-business". Hij was geïrriteerd door de extra ruimte die het reservewiel opeiste. Als insider geeft hij aan hoe het ook kan.

hemi24

Forumguru
Geen idee wat de marge MAG zijn, maar een 125/70R18 hoort naast een 225/45R17 en niet naast een 225/50R17.
Naast een 215/60R16 gaat het verschil al oplopen tot 5%...

Lijkt met niet verstandig om je differeniteel dit aan te doen!
De sensoriek van de ABS/ESP/ASR/etc... gaat dit ook overuren draaien ben ik bang. De melding van de bandenspanning laat vast niet lang op zich wachten!

Misschien is het verstandiger om te kijken naar een thuiskomer uit een O2 Scout?

Claude

Lid
Ik denk dat het allemaal wel meevalt.

In het geval van een lekke band staat de auto met die thuiskomer op die as ongeveer 1 cm uit het lood. Niet spectaculair.
Zoiets kun je ook krijgen door te rijden met een iets slappere band. Dan breekt er ook geen "hel en verdoemenis" uit.

Ik schat daarom in dat het met de door jou genoemde effecten wel meevalt. En vergeet niet: het blijft een thuiskomer met max 80 km/h en een actieradius van 200 km.

Samengevat is voor jou het glas half leeg en voor mij half vol.

Ik heb slechts geprobeerd iemand te wijzen op een elders geposte oplossing om minder ruimteverlies te lijden in de kofferruimte.

Don't shoot the messenger. :)

Tallguy

Forumguru
Om een of andere reden is deze posting over het hoofd gezien. Uiteraard behoort deze in 'Mijn Auto" te staan, dus...alsnog verplaatst.

leotje

Nieuw lid
Ik heb mijn 3,5 jaar oude en inderijd nieuw gekochte Qashqai ingeruild voor een yeti en tot op heden nog geen spijt gehad. De 1.4 turbo motor is niet vergelijkbaar met de 1.6 Qashqai motor. Lekker veel vermogen onderin en de motor is ook veel stiller.
De gehele kwaliteitsbeleving is trouwens veel beter en de flexibilteit van het interieur is veel groter. Bij de Nissan heb ik verschillende terugroepacties gehad, van stuurhuislagers tot benzinetankrubber en een afbladderende chromen deurgreep. Netjes opgelost door de dealer trouwens. De Nissan is wel een mooie auto om te zien trouwens en ook erg zuinig. De versnellingsbak komt van Renault en schakelde ook niet geweldig. Nu afwachten hoe de zuinigheid en de betrouwbaarheid van de Yeti is want ik heb al twee keer startproblemen (computermelding) gehad welke vanzelf verdwenen. Beangstigd mij wel trouwens met nog maar 2000km op de teller.

Multi1100

Actief lid
leotje, welkom. We hebben hier ook een yeti benzineverbruik draadje lopen en meerdere doen mee aan spritmonitor (google maar even) waarop we ons verbruik bij houden.
(zie de mijne onder) Wat is voor jou zuinig? Wat deed je Q?

EdK

Forumguru
Leo, welkom en welke uitvoering heb je van de 1,4
je verhaaltje met dat starten heb ik volgens mij al eens eerder gelezen en zou een kwestie zijn van een update in de software.
En kwa zuinigheid, tsja spiritmotor.de kun je het mooi bijhouden, maar de specs van de fabriek ga je niet halen hoor !

leotje

Nieuw lid
benzineverbruik

Op dit moment is het gebruik op de binnenweg (lage temperaturen en weinig kilometers) 1 op 14 gemiddeld. Nu is het wel zo dat ik de verbruiksmeter goed in de gaten houdt en er een sport van maak om zuinig te rijden. ik heb nog niet gekeken waarop de verbruiksmeter over de eerste 2000km stond.
Mijn qashqai was voor mijn gevoel zuiniger op de snelweg en daarmee haalde ik de 1 op 16 vrij gemakkelijk in de zomerdag op de snelweg en na 50000km.
Gemiddeld stond de quasqai in deze koude tijd en met korte ritten op de 7,8 liter per 100km.

Falcon

Donateur
Leotje.. misschien is het wel zo netjes om even je eigen topic aan te maken onder "Mijn Auto". Hier kun je dan gelijk ook het verloop van je auto in kwijt de komende tijd (onderhoud, ervaringen, etcetra)

Welkom op het Skodaforum!

Bovenaan Onderaan