Van Opel Astra naar Skoda Octavia....naar Opel Astra.

Danno

Lid
Het moment waar ik vanaf het oriënteren op de Octavia naar heb uitgekeken; hoe houdt ie zich onderweg met de caravan......
Gisteren in 1 keer naar de Dordogne gereden, 1150 km. Heuvels, beetje file rijden bij Parijs, zo'n beetje alles wat je normaal gesproken wel tegen komt. Conclusie: meer dan geslaagd
Zeer stabiel, niet deinen (hulpveren), soepel. Voornamelijk in zijn 5 gereden, rond de 108 km/u op de teller. Bij stevige heuvels even terug naar 3 of 4, maar dat was geen enkel probleem.
Beste auto die ik qua trekken heb gehad. Verbruik volgens de computer was rond de 1 op 8. Netjes met de caravan. Kon bijna 350 kilometer rijden op 1 tank.
Niet te geloven allemaal. 3 potjes met een inhoud van een pak melk

845ea3faef251329d0027e79a2eabcff.jpg
Fijn om te horen dat het goed ging.

Hoe heb je het kwa gewicht allemaal gedaan?

Gewicht caravan?
Zware spullen in de auto?

Zelf met onze 1.0 ook mad veren eronder gedaan. Over 6weken testen met 1300kilo aan de haak. Vind idd de auto best hoog nu haha
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Ik heb zoveel als mogelijk in de auto (koelbox, krat met zware boodschappen, tent, stokken, kleine gasflesje, tafel, tasje gereedschap, jeu de boules ballen etc.).
Verwacht toch wel een gewicht van ruim in de 1200 kilo, verwacht (net) niet de 1300 kilo te halen. Auto staat nu eigenlijk mooi recht, zakt totaal niet door.
Twijfelen hoef je niet, gaat goed. Vermijd vanaf de derde versnelling alleen alles onder de 2000 toeren, dat is eigenlijk het enige waar je op moet letten.
 
Laatst bewerkt:

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Zojuist de O3 weer opgehaald. Geen storingen te vinden in het geheugen en het 'probleem/defect' is niet reproduceerbaar. Advies is om de storing te filmen als het gebeurd. Zal lastig worden, heb ongeveer 10 seconden de tijd om het te filmen......:pieker:
Gisteren een filmpje kunnen maken waarbij het geluid van de startmotor goed is te horen. Via WeTransfer naar de dealer gestuurd.
Dealer vermoed een probleem met de gasklep die dicht blijft staan. Na de vakantie een afspraak maken om er naar te laten kijken.
 

hemi24

Forumguru
Ik was eigenlijk wel benieuwd naar de 10 punten van het elders genoemde lijstje..!
Had het hier eigenlijk verwacht te vinden, maar helaas.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Zaterdag weer terug gekomen uit Frankrijk. Ging weer perfect! Hele stukken 115 km/u op de CC nadat we de heuvels achter ons hadden gelaten.
Moet alleen nog even "oefenen" op het wegrijden als de weg wat oploopt. Dat is nog even aanvoelen qua verhouding gas geven en de snelheid van de koppeling laten opkomen. Maar voor de rest een zalige combinatie. Wederom versteld gestaan van het gemak waarbij de O3 de caravan kan trekken met dat driepittertje.
De hulpveren zijn een echte uitkomst. Van deinen is absoluut geen sprake. Lag met de vorige auto's 's avonds in bed nog wel eens na te wiegen. Nu totaal niet.

Maar.....de auto staat vandaag bij de dealer. Heb eindelijk een filmpje kunnen maken van het euvel met het starten. Na beoordeling van het filmpje door de dealer zou het wellicht kunnen zijn dat de gasklep dicht blijft staan tijdens het starten. Omdat het probleem slechts af en toe optreedt, is het natuurlijk wat lastiger te testen. Maar ik meen eerder ergens een bericht te hebben gelezen over problemen met de gasklep bij de 1.0 TSI motoren.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
De dealer heeft in overleg met Pon de 'Connected Car' module (voor o.a. de My Skoda app) uitgeschakeld (stekker er uit). Pon vermoed dat daar de oorzaak in kan zitten wat de problemen met het starten veroorzaakt.
Ik moet de komende week/weken de auto gewoon gebruiken en zien of het probleem zich nog weer voordoet. Als na bijvoorbeeld een maand het probleem zich niet meer voordoet, dan wordt er een nieuwe module besteld.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Vakantie was prima! De eerste week werken zit er al weer op......
Auto is nu wel lekker ingelopen en wordt steeds zuiniger. Vandaag weer ruim 150 km gereden en de boordcomputer gaf een prachtige 4,8 liter per 100 kilometer aan Dat is 1 op 20,8! Heb dit keer wel wat rekening gehouden met het verbruik, dus wat meer geanticipeerd. Maar ook de nodige stukken met 138 km/u gereden als dat mogelijk was, was best nog wel redelijk druk op de weg.
Daarna getankt. 681,1 kilometer gereden en 38,70 liter getankt. Dat leverde een mooie 1 op 17,6 op! Dat is dus inclusief de nodige stadse kilometers. Gaf nog een actieradius aan van 200 kilometer.......
Heb een pas, dus betaal het niet zelf, maar blijf het toch een mooi resultaat vinden.
25a78526721b28a6167ceca7d638413d.jpg
4980540604a5bbf05ae2033aa8bb6788.jpg
5f31340da2cf66d09a863a390ce73c42.jpg
 

Okki

Donateur
Dat is de juiste instelling...ondanks dat je de brandstof niet zelf hoeft te betalen, toch zo zuinig mogelijk rijden. Deed ik ook altijd en nu helemaal....
 

lsp

Forumguru
Idd wat een net verbruik!!! Komt mijn 1.0 DSG helemaal niet aan die hangt op 6,4:100
 

CharlesTucker

Forumguru
Zonder het topic te willen kapen, vrijdagmorgen was ik per ongeluk wat te vroeg van huis richting werk vertrokken, en zou zo'n 10 minuten voor een gesloten hek moeten wachten als ik "normaal" zou rijden. Daarom maar eens zo'n beetje op de A15 vanaf het Vaanplaan tot knooppunt Deil met 85km/u achter een vrachtwagen blijven hangen, op respectable afstand. Na aankomst in Zaltbommel (toch nog 2 minuten voor een dicht hek gestaan) gaf de BC een fraaie 4.0 liter per 100km aan (1 op 25) voor het ritje. Ik heb er helaas geen fotootje van gemaakt. De ervaring leert dat de BC er bij mij meestal zo'n 0.2 liter er naast zit, maar 4.2 l/100km is ook best netjes voor een benzinemotor (1.5TSI). Het kan dus wel echt heel zuinig, maar het is niet leuk rijden op die manier.

Op de terugweg normaal gereden (130/120/100 waar dat mocht en kon, maar ik heb toch ook nog wel wat achter inhalende vrachtwagens langzamer moeten rijden), en toen kwam ik op 5.6 l/100km volgens de BC, wat ook zo'n beetje mijn gemiddelde is over de eerste 40.000 km met de O3.
 
  • Leuk
Waarderingen: lsp

RichTrip

Forumleiding
Moderator
De boordcomputer gaf voor de hele tank 5,5 liter op 100 kilometer aan dat is dan 1 op 18.1. De berekening na tanken gaf dus 1 op 17.6 aan. De BC is dus iets te optimistisch, maar dat verbaasd mij niet, dat is meestal zo.
 

VAG-man

Forumguru
Dit laatste kun je aanpassen in VCDS.
Heb ik bij de S2 ook gedaan
Staat op 104% en komt dan exact overeen met het werkelijk verbruik.
 

Japanese Power

Donateur
Ik heb op de wip gezeten in de keuze voor een Octavia met een 1.0 DSG en een Kodiaq 1.4 handbak. Als ik na 40K kijk naar m’n gemiddelde verbruik in de Kodiaq dan zou m’n werkgever nu toch wel erg graag de OC pushen ;)
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Ik heb gistermorgen niet opgelet op het verbruik tijdens de rit naar Antwerpen. Na aankomst de perikelen gehad met de losgeschoten/niet weer correct teruggeplaatste (:pieker:) buis naar de turbo, zie topic:

https://www.skodaforum.nl/forum/i/blazend-geluid-interieur-bij-gas-geven.38535/#post-820818

Na het goed monteren van de buis heb ik op de terugweg een 5.6 liter op 100 kilometer genoteerd. Gezien het verkeersaanbod vindt ik dit een stuk slechter dan het verbruik van vorige week. (5.2/5.0/4.8 op de drie gemonitorde ritten). Zou de auto veel zuiniger rijden als de turbo niet op volle sterkte meedraait ?????

Gisteren na terugkomst vanuit Antwerpen en na het tanken weer zo'n 15 seconden moeten luisteren naar een ronddraaiende startmotor.......... Weer terug bij af dus, want de oorzaak ligt dus definitief niet aan de losgekoppelde 'Connected Car' module.....:nono:
 
  • Leuk
Waarderingen: lsp

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Morgen wil de dealer wederom mijn auto binnen hebben ivm het start probleem. Dit na overleg met Pon. To be continued.....
 
Bovenaan Onderaan