Van 3 (1.6 TDI) naar 4 (1.4 PHEV) !!!

Bakkertje

Forumguru
@Jessedew Zolang ik nog met de caravan op pad wil ontkom ik niet aan een PHEV. Of er moet een volledig elektrische auto komen met een elektrisch bereik van minimaal 300 km en een laadtijd van onder de 30 minuten.

Nu met 35-40 km bereik lukt het me al om 1x in de 2000 km te tanken, met een grotere accu zou dat nog beter zijn. Bovendien moet ik nu vaak (altijd) tot 100% laden om voldoende elektrisch bereik te hebben, bij een grotere accu zou je tot 80% kunnen laden en daarmee de accu langer fris te houden.

De Passat en ik verwacht de octavia (en Superb net zo) zijn een mooie mix van ruimte, comfort en elektrisch bereik. En als je verder wilt dan tank je de auto gewoon vol en is het gewoon een benzine auto..

Jessedew

Forumguru
Dat is zeker waar, ik heb ook een caravan en er is nog niets fatsoenlijks elektrisch wat beter is dan idd een Passat of Octavia. Wie weet over 2 of 3 jaar dat ik eens verder kijk. Het is opzich wel lekker als je niet zo vaak hoeft op te laden als nu met die kleine accu. Wel gek dat Skoda de grotere accu (zoals de Passat) nog niet in een Octavia heeft gelepeld, misschien komt dat nog?

Sowieso is de caravan een dure hobby, daar rij ik een 'zwaardere' auto voor, maar 4 weken per jaar een auto huren is ook niet goedkoop.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
k kies heel bewust nog voor een PHEV en nog geen EV. Persoonlijk vind ik dat de huidige EV techniek met grote Li-Ion accus nog niet de langetermijn oplossing is. Li-ion accus zijn nl. erg milieubelastend (met name de winning ervan). En ik zie het niet gebeuren dat het wereldwijde wagenpark op den duur vervangen kan worden met Li-ion EVs. Er is momenteel echt betere, snellere en duurzamere accu technieken in ontwikkeling.....
Welk type HV accu denk je dat er in zo'n PHEV zit?
Als je wegens milieu overwegingen geen EV op Li-ion accu wil, kun je eigenlijk ook geen PHEV kiezen. ;)

Bakkertje

Forumguru
@Rallye Zover mij bekend hebben alleen de eerste generatie GTE's de 9,9 kWh accu. Alles daarna (inclusief de Skoda's) hebben een 13 kWh accu. De passat Facelift (8.5) heeft ook de grotere 13 kWh accu, de mijne doet het nog met de 9,9 kWh versie.
En nee die kun je niet upgraden (ben ik al eens mee bezig geweest).

Lang verhaal kort, superfijne auto's en ik ben heel benieuwd hoe de overstap van TDI naar PHEV gaat bevallen (om toch on topic te blijven ;) )

Laatst bewerkt:

Hupie79

Actief lid
De Octavia de er nu aan staat te komen is ook voorzien van electrische achterklep (waar ik erg naar uitkijk),
Heeft ie dan ook standaard de sensor om m met de voet te openen? Of is dat een aparte optie. Dat kan ik nl. nergens terugvinden.

Jessedew

Forumguru
Dat heeft die bij mijn elektrische achterklep wel. Overigens heb ik die functie uit staan, want ik heb een trekhaak (en als ik die eronder zet gaat die klep (mogelijk) spontaan open) en bij mijn oprit staat de auto vaak met de kont naar het hegje toe, waardoor ik die specifieke functie niet gebruik.

Wat ik wel met regelmaat gebruik is de knop op de afstandbediening, dan gaat de achterklep automatisch open, of het klepje voorin in de deur, dan gaat de klep automatisch open. (wel kijken of er niemand achter staat of een muurtje) ;)

Hupie79

Actief lid
Ja, snap ik! Ik kijk uit naar die functie omdat ik regelmatig zware spullen in de auto moet zetten. Dat scheelt me dan steeds
1 keer neerzetten en opnieuw optillen :)

jesse_s93

Forumguru
De functie staat ook aan bij mijn octavia met elektrisch inklapbare trekhaak, maar om je enthousiasme een beetje te temperen, het werkt niet altijd even goed. Heel vaak wel, maar soms heb ik wel drie keer onder die bumper zitten schoppen en gebeurt er niets.

Lijkt gerelateerd aan de connectie met de sleutel. Als ik bijvoorbeeld de sleutel in de Rechter zak heb zitten en met boodschappenkratje in de hand met linkerbeen de kofferklep wil openen (en dus een beetje schuin sta), dan is het signaal soms te zwak (lijkt het). Deurgrepen werken eigenlijk altijd goed. Een portemonnee met beveiliging kan ook voor storing van het signaal zorgen.

Bovenaan Onderaan