Nou, een kleine (?) update: we zijn net terug van een weekje vakantie naar Chiemsee / Chiemgauer Alpen. In totaal zo'n 2000 km gereden. Dus eindelijk echt kunnen rijden met onze nieuwe Octavia iV. Los van wat kleine zaken waar ik aan moet wennen, of die ik minder handig vind is de conclusie dat ik met deze auto vrienden ga worden!
Als langeafstands-reiswagen (4 personen en volgepakte achterbak) is dit de fijnst rijdende en meest comfortabele auto die ik gehad heb. Na 900km terugweg afgelopen zaterdag met veel file en bijna constant zware regen en wind stapte ik eigenlijk ontzettend fris uit. De stoelen en zitpositie zijn top. Onderstel / aandrijving zijn opvallend stil en rustig. Met 170 km/h op de Autobahn (het kon een paar keer heel even) is de auto nog steeds rustig, stabiel en stil. Een genot om te rijden. Op de heen- en terugweg (snelweg) eigenlijk voornamelijk in de S-stand gereden. Dan is het verschil tussen onze "oude" 1.6 TDI en deze enorm. Zelfs boven de 160km/u heeft ie nog ruim trekkracht over. Inhaalacties zijn een eitje.
Op de vakantiebestemming zelf vooral electrisch en auto hybride modus gereden. Ik kon gelukkig opladen bij ons vakantieadres en daardoor is het gemiddelde benzineverbruik over de hele vakantie ruim boven de 1:21 gekomen. Dat vind ik indrukwekkend gezien de snelwegkilometers.
We moeten wel echt wennen aan de toch wel veel kleinere ruimte in de achterbak. Dus inpakken / bedenken wat we meenemen is iets waar meer aandacht naar moet. Voor de geplande 2 weken zomervakantie moet ik dan misschien toch eens kijken naar een dakkoffer.
Met de lane-assist ga ik in ieder geval géén vrienden worden. Bij regen / nat wegdek is ie nagenoeg onbruikbaar. Dan "ziet" ie werkelijk overal strepen. En de wegwerkzaamheden in Duitsland met alle random strepen op de weg gooien het systeem ook direct in de war.
Onder winterse omstandigheden vind ik de lane-assist ronduit gevaarlijk omdat ik dan feedback vanuit het stuur verwacht bij mogelijke gladheid . Als je dan (volgens het systeem) iets de dicht langs een lijn rijdt, grijpt ie te hard in waardoor je soms denkt dat het door gladheid komt. Kortom: ik zet m nu standaard uit. Gelukkig kan dat snel met de knop op het stuur. Helaas moet dat dan wel elke keer als je gaat rijden.
Eerste foutmelding is ook al binnen: "storing keuzehendel, doorrijden mogelijk. werkplaats opzoeken". Schijnt ook een bekend dingetje te zijn. Na een her-start is de melding weg. Mocht deze terugkomen zal ik wel een afspraak maken bij de dealer.
Toch bedankt voor het lezen weer