Van 1 naar 2 naar????

Tees

Donateur
Dat topic is idd een goed begin. Ik zou zelf m'n geld niet uitgeven aan walnut blasting, het doet zeker wat, daar is geen twijfel over, maar is het noodzakelijk voor een laag verbruik en een lange levensduur? Ik betwijfel t ten zeerste.

Tuning alleen voor het verbruik zou ik ook zeker niet doen, ik las laatst ergens een verminderd verbruik van 0.1L/100km. Behalve dat dat nauwelijks met enige significantie te bepalen is, is de terugverdientijd daarvan ook behoorlijk lang.
 

AnjoZ

Actief lid
Tunen is voor de leuk, zoals al eerder aangegeven dit zal mijn laatste (of een-na-laatste auto zijn)en ik vindt t wel geinig omdat het toch al een beetje een speulding is vergeleken bij de andere auto's die ik gehad heb.

Heb absoluut niet de indruk dat ik de investering er ooit uit zal halen ;)
 

Eltjo

Forumguru
Lange ritten van een paar honderd km maken zodat je motor goed echt goed warm wordt. Dat doet vaak veel goed.
Eventueel met een (injector)reiniger in de brandstof.
Mijn diesel waarmee ik in NL vaak ritten maak van >100 en diverse keren per jaar >250 km in een rit, rijdt ook soepeler als er op vakantie op een dag >1000 mee is gereden.

Afgelopen week een Citroen C Elysee met 3 cilinder 1.2 liter motor gereden als huurauto.
De motor hikte en stikte bijna bij het wegrijden op vlak terrein in het begin en ik vroeg me af hoe dat in de bergen met haarspeldbochten zou gaan. Gelukkig gingen we bijna direct 250 km de snelweg op en naarmate de km’s de dagen daarop verstreken en de motor bergop echt moest werken draaide de motor steeds beter en verdween het nukken.
 

AnjoZ

Actief lid
Dat gaat n uitdaging worden. Ik rijd <8000 km op jaarbasis, vnl. een retourtje van 30 km in het weekend en sporadisch naar Brabant.:arghh:

De jaren met meer dan 50K/jaar liggen ver achter me.
 

Eltjo

Forumguru
Dat gaat n uitdaging worden. Ik rijd <8000 km op jaarbasis, vnl. een retourtje van 30 km in het weekend en sporadisch naar Brabant.:arghh:

De jaren met meer dan 50K/jaar liggen ver achter me.
Tja, daar was ik al bang voor. Je kan ook iets leuks ver weg plannen voor het bedrag van het blasten...
Al hoewel dat met de huidige brandstofprijzen moeilijker wordt.
 

AnjoZ

Actief lid
Ik heb werkelijk géén idee OF ik zou moeten laten blasten en weet hier in West-Friesland zo 1-2-3 ook geen garage die me daar uitsluitsel op kan geven.

Ik denk dat ik mijn centjes liever aan Hartog geef voor een tuning dan aan blasten.
 

Eltjo

Forumguru
Dat zeker! Voor €250 had ik mijn auto laten chiptunen !
Heb je nog 25 liter benzine over om daarna te blazen met die auto ipv met nootjes.
 

AnjoZ

Actief lid
@Eltjo, waar was dat?
Ik heb contact met Hartog Tuning en zit bijna op het dubbele.
Voordeel is wel dat het vrij dichtbij is.
 

Eltjo

Forumguru
En ik ben nog steeds tevreden bij 310 dkm. Bij 290 dkm heb ik de EGR laten vervangen, dat is het enige wat in die tijd aan de motor is gebeurt, afgezien van een paar keer olie verversen. Maar een vervuilde EGR (hij hikte af en toe bij optrekken) komt vaker voor bij een diesel. De garage in PL vond het gezien de aansturingen op de EGR geen goed idee om deze te reinigen.

Wat betreft de Tuning Service; op Facebook (betrouwbaarheid ?) staan (bijna) alleen positieve recenties.
Wat ik frappant vond dat ze me voor een testrit wegstuurde voordat ik betaald had. Ik had ook weg kunnen blijven...
 
Laatst bewerkt:

Kanerr

Forumguru
Tuningservice Huizen is er nou juist 1 die ik niet vertrouw... het is meer een discotheek, vlogcenter dan daadwerkelijke tuning.
 

Eltjo

Forumguru
Heb je het over dezelfde? Er is ook VTune aan de Havenstraat in het oude dorp. Die koos ik juist niet vanwege de manier waarop ik te woord/schrift werd gesteld. Degene die had bij Tuning Service kwam op mij goed over en gaf netjes response.
Maar ja, dat heeft allemaal niets te maken met de uitvoering van het werk.

Op Fecesboek niets dan lof, ook de VAG dealer in Bilthoven had daar een te koop staande Superb 2 laten tunen.
Dat was een 1.6 TDI die ik heb proefgereden.

Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het veel uitgemaakt had welke het was die een standaard programma er in zet, als de nieuwe file (die naar het schijnt gewoon wordt gekocht) maar wordt ge-upload...
 

Eltjo

Forumguru
Lange ritten van een paar honderd km maken zodat je motor goed echt goed warm wordt. Dat doet vaak veel goed.
Afgelopen week met de Trevis van mijn vrouw 185 km bijna aan een stuk gereden en daarna de olie ververst.
Het afgelopen jaar reed ze allemaal kleine stukjes en zo’n 2500 km/j dus ik zat eigenlijk op zo’n gelegenheid te wachten om de motor goed warm te rijden en daarna de warme olie te verversen. Er zat wat sludge in de oliedop en wat daaronder.

... Wat een wezenloos verschil ! Zoveel soepeler draait het motortje nu. Direct na een koude start merkte ik het al met achteruitsteken. En ik dacht dat ik in z’n 3 snel door de bocht ging en dat die daarna minder oppakte, maar het was onbedoeld in z’n 4-de versnelling !!
 

Cordoba

Forumguru
Na wat zoek-en leeswerk afgelopen dagen mijn auto in de handen van Peter Poets (je verzint 't niet) gegeven.

Moet zeggen dat t een hap geld was, maar ik krijg t niet zo netjes.

Er zit een glaze van Caraat op nu....
Wat het resultaat betreft: je kunt het eigenlijk pas goed beoordelen als je 5-6 weken en een paar wasbeurten verder bent, dan weet je of het inderdaad een poosje mooi blijft, of dat je het er zo weer van af wast. (En bij gebruik van de wasstraat verdwijnen glaze, sealant en wax veel sneller)

Ik ken Caraat niet, maar zit er alleen een glaze op, of zit daar ook nog een wax of sealant op ter bescherming?
 

AnjoZ

Actief lid
Bij mijn weten is er na de harde laag (glaze) nog een waterafstotende laag aangebracht.
Ik moet volgende week een afspraak maken want hij doet de eerste wasbeurt en zal dan e.e.a. navragen.

Hier een stukje "Wij van WC-eend...."
 

AnjoZ

Actief lid
Nou het is nu een Fabia 2 ++++++ :D:dankje::yeehaa:

Vanmorgen bij Hartog Tuning geweest (had donderdag j.l. gevraagd om te plannen en kon op zaterdag al terecht) en ik kreeg op de terugweg de grijns niet meer van mn gezicht af.

Pedro heeft haar enigszings rustiger gemaakt zodat je als bestuurder op leeftijd (ikkuh dus) geen schop meer onder je kont krijgt maar als je de motor in de toeren houdt gaat ze als de spreekwoordelijke brandweer!
Opa is bloit!
 
Bovenaan Onderaan