Van 1 naar 2 naar????

AnjoZ

Actief lid
Ik ben nu nog de bezitter van een Fabia 1 uit 2001. De dame heeft er 186200 km op zitten en ik krijg wat belastingcenten terug.

Ik heb mijn oog op een Fabia 2 uit 2012 laten vallen met een 1,2 motor, ziet er strak uit en rijd lekker.

Door alle verhalen hier besloten haar door Hartog te laten tunen, maar mijn specialist zegt dat ik dat beter na de garantie periode ( half jaar) kan laten doen.

Wat vinden de mensen hier??
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Door tijdens de garantieperiode te tunen, geef je de verkoper een (kleine) mogelijkheid om eventuele garantieclaims aan te vechten.
Halfjaartje wachten is niet zo'n ramp.....toch?
 

Tees

Donateur
Tsja, lastige afweging. Ligt misschien ook een beetje aan waar je m gekocht hebt: een niet-dealer zal er niet zomaar achterkomen dat je m getuned hebt, daar heb je toch wel wat meer kennis van de VAG software voor nodig. En in principe breekt tunen de garantie niet, tenzij hetgeen je garantie op claimt direct te relateren is aan de tuning. Maar dat is natuurlijk een breed begrip, en zeker bij een tweedehands is garantie sowieso al een moeilijk ding (mede de reden waarom ik er weinig om geef, een goede verkoper geeft ook service zonder garantie, en een minder bonafide verkoper doet enorm moeilijk als er wel garantie is).

Maar zoals Peter aangeeft, een half jaartje wachten kan ook best. Vraag me wel af hoeveel de wagen gereden heeft? Bij een hogere km-stand wordt t dacht ik vaak afgeraden?
 

EdK

Forumguru
Ik heb mijn oog op een Fabia 2 uit 2012 laten vallen met een 1,2 motor
En praat je dan over de 1,2 diesel of over een 1,2TSI benzine ?
En Hartog is zeker een goede toko om de wagen te tunen, en zij kunnen je ook zeker adviseren of het nog slim is en welk soort tuning het beste is.
 

AnjoZ

Actief lid
Ik heb er n mail naar Hartog aan gewaagd.

Pedro is het volledig met mijn monteurs eens en zegt dat tunen na de garantieperiode ( die bij een goed bekend staande Vakgarage geleverd is) de betere optie is.
Dus afspraak verzet.

Dus we wachten een paar maanden...

Dank voor t delen van jullie mening.

@Tees er staat 143k op de klok
@EdK de TSI motor.



PS, ik ga na een maand of drie langs bij mijn Skoda specialist om de Fabia 2 te laten bekijken om evt garantie dingetjes op tijd te signaleren en actie te ondernemen.
 
Laatst bewerkt:

AnjoZ

Actief lid
Goed , de Fab 2 staat in de straat. Nu al een hele andere rijbeleving dan de Fab 1 met de 1.4 MPI motor.

De 2 lijkt nerveuzer in stuur/weggedrag en komt zeker rapper van de plek.
Het gaat lastig worden mijn rijgedrag toch op zuinig te houden zeg maar, zeker na de tuning straks.
 

brepus13

Forumguru
Een 1.2 tsi tunen is geen wereld van verschil hoor. Bovendien zit het echte verschil in vermogen pas hoog in de toeren en in dat gebied komt de gemiddelde rijder erg weinig. Mede hierom was mijn O3 1.2 tsi de eerste auto die ik niet heb laten tunen. Je gaat er te weinig van merken met normaal gebruik vond ik tenminste.

Al mijn diesels wel laten doen altijd :-)
 

Tees

Donateur
Ik dacht dat ook @brepus13, maar toen ik een dyno plaatje ging opzoeken zag ik dat t vanaf 2000 toeren toch wel echt verschil maakt. Ook niet gek, de turbo slaat erin vanaf ongeveer 1500 toeren, dus als ze die wat opvoeren kan je best vanaf 1750-2000 rpm winst boeken. Helpt niets bij een stoplicht sprintje (want die 1.2 is écht langzaam van z'n plek), maar op 80-120 wegen zal t vast uitmaken.
 

AnjoZ

Actief lid
Hoofdreden is zuiniger rijden zo veel mogelijk ondersteunen.

Als Tees de 1.2 langzaam weg vindt komen, moet hij eens in de 1 met de standaard motor gaan zitten ROFL
 

brepus13

Forumguru
Als het voor besparing is dan haak ik af en mag je eea nog eens gaan narekenen ;)

Let hierbij nog wel op dat de grafieken uit gaan van RON98 ipv de goedkopere 95.

Veel plezier met je faab in ieder geval!
 

AnjoZ

Actief lid
Dank @brepus13.

Dat van die benzinesoort moet ik nog uitzoeken en ik weet dat het geen wereld van verschil maakt, maar ik ga ervan uit dat dit wel ongeveer mn laaste auto gaat worden, en dan wil ik ietsjes meer maar nog betaalbaar.
 

Cordoba

Forumguru
Gelukkig wel TSI, zonder turbo heeft tunen pas echt weinig effect. Bij mijn Fabia 3 (1.2 - 4 cilinder)merk je al vanaf 1500 rpm verschil: standaard bereikt daar het koppel zijn maximum en dat blijft zo tot 4000 rpm ofzo, na tunen ('fabrieksupdate') loopt het koppel op tot bij 1800 rpm net zoals bij de Polo met hetzelfde blok en blijft ook tot bij 4000 rpm ofzo op dat 20% hogere koppel, en dat rijdt echt een stuk prettiger.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Als Tees de 1.2 langzaam weg vindt komen, moet hij eens in de 1 met de standaard motor gaan zitten ROFL

Ik weet waar ik over praat, ik kom uit een Fabia 1 combi met 1.4 16v motor en rij nu in een Octavia met 1.2 TSI (105 pk).
En de 1.2 TSI is een verademing, maar onder de 1500 toeren is t gewoon een ongeblazen 1.2, en de Octavia is significant zwaarder dan de Fabia. Dus ja, hij is traag weg, en dat gaat met tuning niet veranderen. Maar je voelt de turbo er echt in knallen vanaf 1500-1750 toeren, dan weet je wel waarom die erin zit. En zodra je eenmaal rijdt zit je bijna altijd boven dat toerental, dus behalve vanuit stilstand wegrijden is ie (voor mij: zuinige vrij rustige bestuurder) vlot genoeg. Én voor mij belangrijk: de 1.2 in de Octavia is een goede tik zuiniger dan de 1.4 in m'n Fabia was.
 

Cordoba

Forumguru
@Tees Ik zie nu in je onderschrift dat jouw Fabia ongeveer 2 km minder op een liter reed dan mijn exemplaar, terwijl het toch echt dezelfde motorisering was.:shocked:

Anjo had waarschijnlijk wel het mpi blok, dus net wat minder vermogen en iets dorstiger dan de 1.4 16V versie die wij hadden.
 

Tees

Donateur
@Cordoba een belangrijk deel van de kilometers was met volle belading en fietsendrager en/of dakkoffer erop. Voor ons is de auto een gezinsding, we hebben m primair voor uitjes met t gezin en vakanties. En met dakkoffer en vooral met fietsendrager erop vloog het verbruik echt omhoog, richting 1:10. :pardon:
Dan kwam 'ie ook niet boven de 100 km/u, vrachtwagens inhalen moest ik voor terugschakelen naar 4, anders lukte t niet.
 

Canon-Eye

Forumguru
100 (echte!) km/u zou genoeg moeten zijn om vrijwel alle vrachtwagens in te halen - die lopen bij 89 tegen de begrenzer aan...
 

Tees

Donateur
Vroegah, toen er nog 130 gereden mocht worden, kwam je met 100 km/u wel eens vast te zitten achter een vrachtwagen. En dan vanuit 90 naar 100 (of 110) accellereren met al die zut erop/achter was moeizaam. :Argh:
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Heb 160k km in een F1c 1,4MPI (2002-2007) gereden, regelmatig met fietsen achterop en 1 of 2 kajaks bovenop - maar die ging daarmee zonder veel moeite gewoon naar de 120 hoor. Kan mogelijk wel een kwestie van "opvoeden" geweest zijn gedurende de eerste ca. 1500 à 2000 km vanaf nieuw - ik had ooit van een enthousiaste verkoper een procedure uitgelegd gekregen en deze vanaf toen bij elke nieuwe auto toegepast. En die liepen stuk voor stuk bovengemiddeld vlot.
Dit was natuurlijk wel ruim voordat turbo's en tuning in de mode raakten...
 

Eltjo

Forumguru
Hoofdreden is zuiniger rijden zo veel mogelijk ondersteunen.

Als Tees de 1.2 langzaam weg vindt komen, moet hij eens in de 1 met de standaard motor gaan zitten ROFL
Als je zuiniger wilt rijden, is de eerste bezuiniging je geld niet uitgeven aan tuning, zeker niet als je denkt dat het moeilijk is om zuinig te rijden. Verder de goedkoopste benzine bij de goedkoopste pomp er in gooien.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan