Vakantie belading, hulpveren?

ertromp

Forumguru
Ik zou er MAD van worden van zo'n oplossing :D.

Zonder gekheid: hopelijk bieden die hulpveren jou hetgeen wat je ervan verwacht en gelukkig voor een voor jou pasbaar budget. Succes ermee :thumbsup: En post je ervaringen hier.
 

andrehj

Forumguru
@andrehj wat betreft punt 3: daar kun je een dikke streep door heen zetten.
Huh? Hoe kun je dat nou met droge ogen schrijven? Als je een auto verlaagt, komt ie toch dichter bij de grond, of niet soms? Als je dan een steile oprit van een veerboot moet nemen, dan zul je die dus eerder raken als je dichter bij de grond zit. Hetzelfde geldt voor een (slechte) weg met diepe sporen, daarop raak je echt eerder de grond met een verlaagde auto. Dat lijkt me toch geen rocket science....
 

andrehj

Forumguru
meestal kan ik mee met je argumenten @andrehj, deze keer zeg ik nee! :D Ik vrees dan ook dat je op dit gebied geen ervaringsdeskundige bent, óf met het verkeerde verlaagde onderstel in de rondte gereden hebt ;)
Heb zelf nog nooit met een verlaagde auto rondgereden, vandaar ook dat ik nergens meningen geef, maar mij beperk tot verifieerbare feiten. Als ik er met die feiten naast zit, dan kan dat natuurlijk, maar dan zou ik wel graag een fatsoenlijk tegenargument willen zien.
Alleen maar zeggen dat je het er niet mee eens bent is een beetje te makkelijk.
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
@andrehj: argument 4 verdient ook enige nuancering, zo lijkt mij. Een setje Eibach Pro verlagingsveren incl. montage en uitlijning kost ca. 350 euro. Voor een set hulpveren incl. montage (en wellicht uitlijning) kom je ook wel uit op ca. 200 euro. Dat vind ik niet "vele malen" goedkoper dan een set verlagingsveren.
Het kan zijn dat ik dan wat gemist heb. Kun je die prijs ergens aantonen?
Op deze site kost een set Eibach veren voor een Superb 684 euro, excl montage. De hulpveren vond ik op marktplaats voor 122 euro. Mijn conclusie was dus dat de verlagingsset vele malen duurder was. Maar ik laat me graag (met bronvermelding) corrigeren.
 

dirkkroneman

Forumguru
Huh? Hoe kun je dat nou met droge ogen schrijven? Als je een auto verlaagt, komt ie toch dichter bij de grond, of niet soms? Als je dan een steile oprit van een veerboot moet nemen, dan zul je die dus eerder raken als je dichter bij de grond zit. Hetzelfde geldt voor een (slechte) weg met diepe sporen, daarop raak je echt eerder de grond met een verlaagde auto. Dat lijkt me toch geen rocket science....
Huh? Heb je er ervaring mee dan?
 

andrehj

Forumguru
Dit is een set met Dempers daarbij inbegrepen.
Iedereen gaat toch naar Antera voor een kleine 300 euro.

Volgens mij heb ik uit de discussies met Antera in dit forum juist begrepen dat een set dempers juist nodig zijn in combinatie met een verlaging, omdat de dempers zijn afgestemd op de veerweg. Maar misschien dat @Antera dat hier nog eens kan uitleggen?
 

Antera

Donateur
@andrehj Setje veren incl montage voor een SuperB doe ik voor € 299 wat jij vernoemt is een complete B12 Pro-kit en die kost idd € 680 euro excl montage


Verlagen met 30mm en de juiste belading van de auto en aanhanger zal geen problemen mogen geven op de normale wegen en bergen. Ook een veerpoot lijkt me ook geen probleem als ik zie hoeveel extreem verlaagde autos er regelmatig op gaan zonder problemen dan denk ik dat die 30mm ook geen probleem zal opleveren.
 

andrehj

Forumguru
OK, ik wist niet dat er standaard geen dempers bij horen. Bovendien heeft @lawewing het in zijn post over een Eibach Pro set. Googlen daarop leverde bovenstaande set.

Over "geen problemen": Ik zal niet ontkennen dat de nadelen voor veel mensen draaglijk zijn (dat is immers een mening), maar als ik zie hoe vele verlaagde auto's hier in de wijk over de verkeersdrempels moeten kruipen (of als ik zie hoe ze hier in het rivierengebied de pont op moeten kruipen) dan is het mij wel duidelijk dat een verlaagde auto in het dagelijks gebruik een stuk minder praktisch is.
 

chris01

Senior Member
als je 30mm zakt met de auto, en je belaad hem .de wegligging zal goed zijn, maar hoe zit het dan met het comfort ????:rockon:
 

dirkkroneman

Forumguru
Waarom zou ik daar ervaring mee moeten hebben? Kom nou eens met een redelijk tegenargument waarom een verlaagde auto niet dichter bij de grond komt!
Ik zeg niet dat hij niet lager komt, ik zeg dat je er geen problemen mee ondervindt weet ik uit EIGEN ervaring. Jij neemt dingen aan van wat je ziet bij andere auto's en weet niet eens hoe (veel) ze verlaagd zijn.
 

andrehj

Forumguru
Ik schreef "een verlaagde auto raakt eerder de grond". Dan heb ik toch gelijk, of niet dan? Dat dat bij jou niet voorkomt kan best. En dat jij daar dus geen problemen mee ondervindt ook. Maar dat verandert de feiten niet.

Speciaal voor jou nog maar een voorbeeld: afgelopen zomer reed ik in Zuid-Duitsland op een half-verharde weg. Zijdelings uitwijken ging niet, dus ik moest in de sporen rijden. Halverwege ben ik nog uitgestapt om onder dat auto te kijken hoeveel ik nog over had. Dat was nog een paar centimeter. Met een 3cm verlaagde auto had ik het daar nooit gered en had ik achteruit terug gemoeten.

Kijk, het kan best dat je een verlaagde auto mooi vindt (dat moet iedereen voor zichzelf bepalen) of dat je vindt dat je auto daar beter van gaat sturen (ook goed, al ik vind het huidige stuurgedrag prima). Maar ga dan niet ontkennen dat dat verlagen (voor anderen) hele grote nadelen kan hebben.
 

CDK

Forumguru
Beste Andrehj,

makkelijk of niet, maar de praktijk bewijst immers het tegendeel! Bij mij in de straat ligt geen drempel maar een berg, als je daar een uurtje gaat staan spotten dan kom je waarschijnlijk tot de conclusie dat zo zo ongeveer alles en iedereen daar met voorbumper of trekhaak contact zoekt met moeder aarde, inclusief de Superb taxi's in terreinwagen modus op 16" ballonbanden, ik heb met mijn, voor 4 en achter bijna 5cm, verlaging met de flinke neus (ik heb het over m'n auto!) ;) nog nooit de ongewenste intimiteiten op die drempel meegemaakt! :dankje: Ook het rijgedrag is sterk verbeterd t.o.v. origineel, veren zijn niet alleen korter, maar bovendien progressief waardoor de demping anders, lees beter en comfortabeler, wordt :jaja: Ook verleg je hiermee de grenzen aangezien bodyroll sterk gereduceerd is, door deze combinatie stuurt het stukken strakker en meer ontspannen, minder corrigeren etc., omdat je met hulpveren dit niet resultaat niet gaat behalen was en ben ik het met je oneens ;)

Greetz Corné
 
Tja met door sporen rijden geef ik andrehj gelijk en de wagen staat ook daadwerkelijk lager , alleen door het ander veergedrag (het progressieve) zal de wagen echt minder snel een drempel of iets raken . Standaard veren en dempers veren immers gigantisch ver door waarbij de verlagingsveren de wagen (carrosserie) al lang weer stil heeft gekregen .

Leuke discussie trouwens , we hebben allemaal een beetje gelijk toch ;).
Als iedereen zou verlagen zal Mark schat hemeltje rijk worden en rijden er alleen maar dikke verlaagde wagens rond , ook saai:-p
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

andrehj

Forumguru
@Corné de Kluijver : Ook voor jou geldt dat je feiten en meningen door elkaar haalt.
Ondertussen zijn mijn vier punten (waar velen blijkbaar over vallen) nog steeds niet weerlegd. Sterker nog, ze worden steeds meer bevestigd:
  1. Het standaard onderstel bevalt mij (en vele anderen) prima. Zeker omdat in de praktijk van mij de snelheid toch wordt begrensd door de voorligger.
  2. Ik zei dat de veren stijver werden. Dit wordt bevestigd door @intruder1400 in deze post, door @motomarz in deze post en door Corné in de post daar direct onder. Mag ik dan voorzichtig de conclusie trekken dat dit klopt?
  3. Ik zei dat een verlaagde auto eerder de grond raakt. Ook dit punt zie ik steeds bevestigd worden. Onder andere door eigen ervaringen (zie hierboven in post #57), maar ook door de door intruder1400 in deze post, waarin hij schrijft dat hij nu (met verlaging) de drempel wat langzamer moet gaan pakken.
  4. Ik zei dat een goede verlagingsset vele malen duurder was dan de MAD hulpveren. Ook dit argument staat nog, al blijkt het ook mogelijk zijn om een budgetset van Antera (zonder dempers) te kopen die slechts 2.5 keer zo duur is als de hulpveren. Of 2.5 maal "vele malen" rechtvaardigt laat ik dan maar in het midden.
Zoals al meerdere malen beschreven: ik ben niet tegen verlagen en het zal ook best voordelen hebben, maar ik kan er niet tegen als mensen de nadelen gaan ontkennen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Wat dat laatste betreft heeft andrehj wel een punt, vind ik.

In die sociale psychologie kennen we het verschijnsel cognitieve dissonantie. Dwz, men heeft twee cognities die met elkaar strijdig zijn en wat wij mensen dan vervolgens doen, is dat wij deze dissonantie gaan proberen te reduceren. En daar zijn we ontzettend goed in. Voor een geval als het onderhavige betekent dit het volgende. Men heeft gekozen voor een bepaalde optie, zeg verlagingsveren (geen verlagingsveren zou net zo goed kunnen als voorbeeld, trouwens). Reeds voordat men deze keuze maakt heeft men zich geinformeerd over de voor- en nadelen van de keuze. Wanneer de keuze eenmaal is gemaakt, zal men de dissonantie (ik heb iets gekozen waaraan ook nadelen zijn verbonden) trachten te reduceren door de voordelen te benadrukken en de nadelen af te zwakken. In deze en andere discussies zijn daarvan voorbeelden te kust en te keur te vinden.
Een ander mooi voorbeeld is de keuze tussen twee merken auto's. Je krijgt dan bv: ach dat minder sportieve is eigenlijk ook niet zo belangrijk, het gaat mij vooral om de bagageruimte. Terwijl voorafgaand aan de beslissing deze voor- en nadelen op meer neutraal objectieve wijze werden beoordeeld. Opvallend is ook dat men na de keuze te hebben gemaakt, significant meer reclame bekijkt van het merk waarvoor is gekozen.
Tot zover dit beknopte college sociale psychologie.
 
Bovenaan Onderaan