Vakantie belading, hulpveren?

Mistraller

Senior Member
Vorig jaar zaten we stevig bepakt met een volle kofferbak, volle dakkoffer en 2 kinderen in onze O2 FL greenline uit 2010. De auto hing aardig door, de wielen verdwenen al een stukje in de wielkast.
Dit jaar zijn de kinderen weer wat groter, zal de hoeveelheid zooi toenemen. Met name omdat we overwegen om een draagrek op onze trekhaak te plaatsen, en hier ruim 50 kilo tent op te vervoeren. Ik denk dat we dan veel plezier van hulpveren zullen hebben.
Ik ben vrij handig, dus kan een hoop zelf. Maar wat voor hulpmiddel zou ik dan het beste kiezen? Balgjes, hulpveren, of veerweg begrenzers? Zelf denk ik aan hulpveren omdat die ook buiten de vakanties prettiger weggedrag geven en je hoeft er verder niet over na te denken, het kan niet kapot en zo. En dan, mad veren? Carsupport veren? (welke sterkte?)
Ben benieuwd wie ervaringen heeft.
 

ertromp

Forumguru
Ik zou absoluut niet voor hulpveren gaan maar verlagingsveren.
Als eerste gaat je wegligging er 100% door op vooruit en als je bijvoorbeeld Eibach veren kiest die werken progressief dus bij meer belading werken ze meer tegen.
Ik rijdt in de wintermaanden met 4 volwassen en een dakkoffer en een volle bagageruimte comfortabel met m'n verlaagde Octavia naar de wintersport :D
 

Stinger

Actief lid
@ertromp
Die Eibach veren. Kunnen deze veren alleen aan de achter zijde gemonteerd worden of moet men ook voor de voor zijde mee nemen? Het Mad suspension system is alleen voor de achter zijde.
 

ertromp

Forumguru
De verlagingsveren plaats je zowel voor als achter. De TS wil ook graag een verbeterde wegligging zonder belading.
 

Bakkertje

Forumguru
Sja, ik zou in jouw geval een aanhanger meenemen of een verhuiswagen :deuk:

Zonder gekheid, als ik het zo lees lijken mij de veren niet het probleem, maar de hieveelheid bepakking. Je kunt een auto niet oneindig volladen natuurlijk. Het maximale laadvermogen is iets van 600 kg.
 

CDK

Forumguru
@ertromp +1, met die oplossing heb je een win/win situatie, beter rijden met strakker stuurgedrag zowel mét als zonder belading én het ziet er bovendien nog stukken beter uit ook!
 

chris01

Senior Member
hallo,
wij hebben de hulpveren van MAD er onder gezet , verlagings veren zijn uiteraard mooier maar wij hebben redelijk veel hoge drempels en dan zit je steeds met de trekhaak aan de grond.voor de rest rijd de auto met hulpveren ook prima , hij staat iets hoger .
Ik heb de veren eronder gezet zonder ook maar iets los te draaien. alleen wel de wielen er af.was eenvoudig te doen en werkelijk in half uurtje klaar.
 

Stinger

Actief lid
chris01 heeft wel een goed punt aangekaart. Bij eventueel verlaging van de auto, bestaat er een kans dat de trekhaak de grond aanraakt bij hoge drempels. @ertromp Raakt de trekhaak de grond bij een vol beladen auto icm de verlaging set?
 

Cordoba

Forumguru
Ander punt: de TS wil een koffer op de trekhaak plaatsen. Gezien het feit dat je niet alleen een maximum totaal gewicht hebt voor de auto, maar ook een max. belasting per as, lijkt me dat geen goed idee: achterbank vol met kids (behoorlijk gewicht), én de achterbak vol met bagage én helemaal achter de auto nog eens een box die de achteras alleen vanwege zijn positie al behoorlijk belast. (de kans is serieus aanwezig dat je voorwielen letterlijk los komen van de grond, en je dus maar af moet wachten welke route de auto in gedachten heeft).

Ik zou óf voor een aanhanger kiezen, óf voor een dakkoffer. Een dakkoffer bevindt zich grotendeels tussen de assen, dus het gewicht wordt meer over beide assen verdeeld.
 

chris01

Senior Member
als je een aanhanger achter de auto hangt moet je ook een kogeldruk hebben van 50 kg, althans dat heb ik wel altijd gehad bij mijn ford focus station.zeg het maar? wat is wijsheid.
 

dirkkroneman

Forumguru
Bij een aanhanger drukt de baggage voor het grootse deel op de as van de aanhanger ;)
Edit: er geldt een maximale kogeldruk btw, geen minimum! Wat die voor de auto van de TS is weet ik niet, ook afhankelijk van de kogel.
 

chris01

Senior Member
dat gelukkig wel natuurlijk , maar 50 kg is 50 kg volgens mij. en die belasting is redelijk constant.:sterretjes:
 

Bakkertje

Forumguru
Er geldt wel degelijk een minimum kogeldruk bij het gebruik van een aanhanger (uit mijn hoofd is het minimaal 1% van het gewicht van de aanhanger)
 

Desperado

Forumguru
Dat is dus bij een aanhanger van 1000 kg een minimum kogeldruk van 10 kg. Dat zal wel loslopen.
Maximum ligt meestal toch op 75 kg tegenwoordig?
 

Bakkertje

Forumguru
Het ging er even over dat er gesteld werd dat er geen minimum zou zijn, maar die is er wel. De max is meestal 75 kg inderdaad
 

Mistraller

Senior Member
Het totaalgewicht van de belading zal zeker niet meer zijn dan de 600 kilo, maar het is inderdaad een goed punt om in de gaten te houden. In de dakkoffer gaat zo'n 50 kilo, dat bestaat vooral uit volumineuze zaken als matjes, slaapzakken, lichtgewicht alu stoelen. In de kofferbak gaan de camping koelkast, boodschappen, (Zweden is duur!) en verder dus normaliter de tent kleding, dat soort spul. Geen zaken die topzwaar zijn. Ik denk pak um beet 200 kilo.
Onze kids zijn 3 en 5. Eerder konden we nog wat spullen achter de voorstoelen zetten, maar omdat ze nu groter zijn houden we de voetenruimte vrij voor wat speelgoed en zo. Daarom denken we er dus over om de tent op de trekhaak te vervoeren. max gewicht voor de kogel is 75 kilo, de fietsendrager, rek en tent zal zo'n 60 kilo zijn.

Eerder heb ik een fietsenrek erop gehad, met 2 kinderfietsen. Dat zag er als volgt uit:

full


Zoals je ziet hangt de auto wat naar achteren over. Dat rijdt niet fijn.

Met die tent op de haak gaat het totaalgewicht waarschijnlijk niet verder omhoog (de fietsen blijven thuis) maar zal het gewicht verder naar achteren gaan.

De Greenline staat 2cm lager dan de standaard modellen uit 2010. Mede daarom zijn we inmiddels van de twinnyload drager afgestapt, we zaten ook zonder belading echt te vaak aan de grond. Met onze nieuwe drager steekt er niets meer uit onder de haak.

Nog verder verlagen is dus geen optie. Ik denk zelf inderdaad ook over de MAD veren, niemand verder ervaring met de veren van Carsupport?
 

andrehj

Forumguru
Het totaalgewicht van de belading zal zeker niet meer zijn dan de 600 kilo, maar het is inderdaad een goed punt om in de gaten te houden.
Volgens de specs mag de O2 greenline zelfs 685 kg laden, maar vergeet niet dat daar daar nog een heleboel van af gaat voordat je aan je belading toe komt, zoals:
  • Alle opties en accessoires die je auto meer heeft dan de meest kale uitvoering.
  • De brandstof
  • De ruitensproeiervloeistof
  • De motorolie? (Deze weet ik niet zeker).
  • Het reservewiel.
  • De trekhaak
  • Alle rommel die je in de loop der jaren in je auto hebt verzameld (toen ik de laatste keer mijn auto verkocht kwam er een heel boodschappenkrat aan zooi uit...).
  • Gewicht van de bestuurder incl kleding en schoenen.
  • Gewicht van de passagiers incl kleding en schoenen.
 

dirkkroneman

Forumguru
Met een setje Eibach verlagingsveren ga je niet heel erg veel lager komen te liggen. En bij belading zakt de auto véél minder ver door (bijna niet meer).
 
Bovenaan Onderaan