Ik had 100% de tuning alsnog gedaan, en dat weet de tuner! Er zitten vrij veel aannames in je bericht. De auto heeft nooit op 280nm gestaan. De tuner heeft zelf, in overleg met de reviseur, gesuggereerd dat we het koppel op 260 houden (en er laat in laten komen) om de standaard drijfstangen te ontzien. Ik ben overigens in contact met een racer in Engeland die al 5 standaard koppelingen op de originele bak versleten heeft. Ik maak me dus minder zorgen over het ontploffen van de versnellingsbak.
Daarnaast is het nogal hard om van buitenaf te oordelen over de communicatie (en het wel of niet vertellen van bepaalde zaken) tussen mij en de tuner als je niet weet wat de toon van ons gesprek was, met welke intentie ik het proces in ging en welk doel we samen nastreefden. Daarbij kan het voor de één echt heel vervelend zijn om niet gewaarschuwd te worden voor de beperkte levensduur van de standaardkoppeling, terwijl het voor de ander een logisch gevolg is van het verdubbelen van het vermogen van een auto met 230k+ op de klok. Tuurlijk, ook voor mij een zure baffer toen het gebeurde, maar nu ik de oplossing binnen handbereik heb ben ik weer super gemotiveerd om het aan te pakken.
Hoewel ik het doorheen trappen zelf niet direct verwacht had, reken ik dit (gezien de toon en onderwerpen van onze communicatie) de tuner niet aan en weet ik donders goed dat dit een risico van het vak is. Ik zie het dus ook niet als 'extra' kosten, ik ben gewoon met een achterlijk duur project bezig waarna ik eindig met een waardeloze 1.2 waar ik zelf intens gelukkig mee ben. De timing is alleen wat ongelukkig vlak voor mijn trip naar DE. De communicatie (inhoud en stijl) van de tuner naar mij is aangepast op mijn hele intentie en houding in dit hele proces.
Onderaan de streep raad ik deze tuner aan omdat hij vakinhoudelijke kennis heeft, ervaring met TSI's heeft, en goed werk verricht. Daarnaast ben ik eerder teruggekomen met problemen (veroorzaakt door een intern versleten blok) en ben ik heel goed (en betaalbaar) geholpen om deze problemen te verminderen. Ik raad deze tuner aan omdat hij niet blind een mapping van de plank trekt en je weer de snelweg op stuurt. Hij staat achter zijn product en heeft de inhoudelijke kennis om zaken aan te passen waar nodig.
En nu stop ik met topic kapen!