VAG-performance-chip, Ridderkerk, ervaringen?

PizzaPieter

Donateur
Welke tuner is het geworden?

Ik zit/zat ook te kijken naar VAG, ivm meeste positieve reacties. Woon ook omgeving Rotterdam, dus wel een ritje naar Nuenen. Wil(de)voor stage 1 + dsg 1 gaan, aangezien nu ze nu een aanbieding (399,-) hebben.

Zie nu in andere topics berichten van van de zomer waar men ook 399,- moest betalen, dus wat nou aanbieding …
Dat een aanbieding vaker voorkomt, wil niet zeggen dat het geen aanbieding is.

Kijk eens bij meubels van de Jysk.
Of denk jij dat de HAMSTERRRRREEEEN aanbieding bij AH ook maar één keer voorkomt?

• Leuk
Waarderingen: Tees

Slider

Forumguru
Hij heeft voldoende ervaring met de moderne TSI blokken.
Wat ik uit je andere thread opmaak geloof ik dit niet.

Hij tunede je 105Pk 1.2 TSI naar 180Pk met 260Nm (eerst zelfs 280Nm) zonder te vertellen dat je koppeling en bak dit helemaal niet aan kunnen. Precies wat @JeSko aangaf daar, had hij dit moeten melden voor de tuning.

Nu heb je veel extra kosten om dat allemaal te gaan vervangen door die tuning (en je gebruik er van).

Laatst bewerkt:

gehaktbal

Forumguru
Nu heb je veel extra kosten om dat allemaal te gaan vervangen door die tuning (en je gebruik er van).
De grote vraag is of @RR Vliet de tuning had laten schieten bij de kennis dat zijn koppeling vervangen moest worden, of als hij dat wist dat die tuning alsnog gewoon plaatsvond met als enig verschil dat hij van te voren op de hoogte was van de kosten.

RR Vliet

Senior Member
Ik had 100% de tuning alsnog gedaan, en dat weet de tuner! Er zitten vrij veel aannames in je bericht. De auto heeft nooit op 280nm gestaan. De tuner heeft zelf, in overleg met de reviseur, gesuggereerd dat we het koppel op 260 houden (en er laat in laten komen) om de standaard drijfstangen te ontzien. Ik ben overigens in contact met een racer in Engeland die al 5 standaard koppelingen op de originele bak versleten heeft. Ik maak me dus minder zorgen over het ontploffen van de versnellingsbak.

Daarnaast is het nogal hard om van buitenaf te oordelen over de communicatie (en het wel of niet vertellen van bepaalde zaken) tussen mij en de tuner als je niet weet wat de toon van ons gesprek was, met welke intentie ik het proces in ging en welk doel we samen nastreefden. Daarbij kan het voor de één echt heel vervelend zijn om niet gewaarschuwd te worden voor de beperkte levensduur van de standaardkoppeling, terwijl het voor de ander een logisch gevolg is van het verdubbelen van het vermogen van een auto met 230k+ op de klok. Tuurlijk, ook voor mij een zure baffer toen het gebeurde, maar nu ik de oplossing binnen handbereik heb ben ik weer super gemotiveerd om het aan te pakken.

Hoewel ik het doorheen trappen zelf niet direct verwacht had, reken ik dit (gezien de toon en onderwerpen van onze communicatie) de tuner niet aan en weet ik donders goed dat dit een risico van het vak is. Ik zie het dus ook niet als 'extra' kosten, ik ben gewoon met een achterlijk duur project bezig waarna ik eindig met een waardeloze 1.2 waar ik zelf intens gelukkig mee ben. De timing is alleen wat ongelukkig vlak voor mijn trip naar DE. De communicatie (inhoud en stijl) van de tuner naar mij is aangepast op mijn hele intentie en houding in dit hele proces.

Onderaan de streep raad ik deze tuner aan omdat hij vakinhoudelijke kennis heeft, ervaring met TSI's heeft, en goed werk verricht. Daarnaast ben ik eerder teruggekomen met problemen (veroorzaakt door een intern versleten blok) en ben ik heel goed (en betaalbaar) geholpen om deze problemen te verminderen. Ik raad deze tuner aan omdat hij niet blind een mapping van de plank trekt en je weer de snelweg op stuurt. Hij staat achter zijn product en heeft de inhoudelijke kennis om zaken aan te passen waar nodig.

En nu stop ik met topic kapen!

Laatst bewerkt:

Slider

Forumguru
Dank voor de uitleg, dat zal andere gebruikers goede informatie geven!

Jesko vroeg er ook naar in dat topic en kwam geen uitsluitsel over hoe die communicatie gegaan was.
Ook uit het andere topic:
Dat is wel goed balen! Ik was niet bekend met de beperkingen van deze versnellingsbak.
Dan is het inderdaad de aanname dat dit dus niet besproken is vanuit de tuner, zo leest het.
Het kwam over dat je steeds onaangenaam verrast was met wat er gebeurde. Dat was dus timing gerelateerd en niet wat er gebeurde.

In een ver verleden (20 jaar alweer, oef) had ik ook zo'n project auto, een Golf 4 Pacific TDI AXR 100Pk.
Na eerst een simpele Stage 1 tuning (geen idee meer waar) trok ik rook gordijnen bij vol gas waar een James Bond auto nog jaloers op kon zijn:ROFLMAO:
Later een tuning op maat gedaan bij VVT (tering eind rijden voor mij, maar goede tuners waren toen nog zeldzaam) naar 160Pk gebracht. Had wel het voordeel dat een TDI bak robuuster gebouwd is en bij de tuning liet ik meteen de koppeling vervangen voor een zwaardere Sachs.

Ik hoop dat je een fijn scheurijzer er aan over houdt straks :giggle:

pkrijgsman

Senior Member
Welke tuner is het geworden?
Uiteindelijk nog niets. Ik wacht nog op een diagnose van de DGS voordat ik hier verder over na ga denken. (Zie mijn andere topic DSG issues, kloppen mijn bevindingen in het Superb3 subforum). Vooralsnog schakelt de bak niet lekker, dus dat afwachten, dan kijken we verder. Maar er is een kans dat de S3 het veld gaat verlaten....maar dat is een ander verhaal...

Dus helaas, ik kan je nog even niet verder helpen...

Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan