VAG ontwikkeld nieuw 1.0 TSI 3 cilinder blok

Frank C

Forumguru
Er zijn wel meerdere merken met zulke blokken bezig, denk bijv aan Ford ecoboost.
Ik zal daarin misschien wel ouderweds denken, maar heb toch liever een iets zwaarder blok en vooral als je er ook nog
wat achter wilt hangen en de motor daardoor langer zwaarder belast word.

Mee eens. Je ziet bv bij Ford ecoboost 1.0 dat deze motor mn op het gebied van koppel (nm) tekort komt. En (veel) koppel zorgt voor een belangrijk deel voor de fijne "rij-beleving".

De 3 cilinder van VAG moet wel heeeeel erg goed worden willen ze mij uit een 1.4 TSI krijgen :D
 

dj.verhulst

Forumguru
nou die balans assen werken ontzettend goed , heb een BMW K75 motor gehad met een 3 cilinder die liep letterlijk zo mooi als een turbine, als het blok warm was kon de spreekwoordelijke munt op de tankdop zetten.
 

johant

Senior Member
nou die balans assen werken ontzettend goed , heb een BMW K75 motor gehad met een 3 cilinder die liep letterlijk zo mooi als een turbine, als het blok warm was kon de spreekwoordelijke munt op de tankdop zetten.
Heb je die K75 niet meer dan?
 

dj.verhulst

Forumguru
Nee die heb ik niet meer, heb nu een F800GS

die loopt eigenlijk ook erg goed, die heeft een contra werkend hefboom op de gelijk lopende parallelle twin
 

dj.verhulst

Forumguru
ja dat is een nadeel, maar goed een R1200GS is gewoon flink duurder, en past niet door de tuindeur naar de brandgang tussen de huizen.
 

peterrapid

Forumguru
Downsizen zal de verplichte toekomst zijn in Europa omwille van de politieke taks cultuur van autos maar blijkbaar kan bmw uit een 1.5 twin turbo met batterij een bijna Porsche killer maken dus ... Ik hou niet van downsizen maar er is misschien wel hoop op een fun car met kleine cilinderinhoud
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Rob

Forumguru
In ons platte landje mogen we nog in onze handjes wrijven... In zuidelijker Europa worden motoren heel anders belast en ben erg benieuwd hoe goed een 3 cil 1.0 tsi op lange termijn blijft.. met koude motor volle bak hellingen op bijvoorbeeld. Ben na een week sturen in de Algarve blij dat het met een huurauto is en niet de eigen auto!
 

dj.verhulst

Forumguru
ik neem aan dat mensen wel zo verstandig zijn om niet met een koude motor vol tegen een helling weg te scheuren....

conventionele motoren trekken dat ook niet trouwens.
 

Import Yeti

Forumguru
Met zulke kleine blokjes wordt het onderhand tijd om ook een aangepaste retarder (zoals bij vrachtwagens) in het geheel te integreren, zodat je helling-af voldoende remmend vermogen hebt om veilig beneden te komen, ook als er een aanhanger achter hangt.
Bijkomend voordeel hiervan lijkt me dat je daarmee tijdens het afdalen ook weer stroom kan opwekken die terug de accu invloeit, spaart wéér (een beetje) brandstof...
Inderdaad @Canon-Eye Ik zou dergelijk iets ook in mijn 1.6TDI kunnen gebruiken. Daarin ondervindt ik toch ook dat ook de 1.6 TDI flink door duwt in zijn 2e versnelling bergafwaarts. De 3e versnelling is helemaal al niet te gebruiken. Ik moet dan veel te veel bijremmen. Dat was met de good old 1.9 TDI wel even anders.
 
Laatst bewerkt:

SuperBeeb

Forumguru
Ben heel tevreden met mijn dubbele 3 cilinderblok :-)
Porsche gaat nu ook downsizen in de 911, straks mag elke 911 het heilige Turbo logo achterop zetten...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Noord26

Forumguru
"There's no substitute for cubic inches" - ik denk dat die Amerikanen toch wel een beetje gelijk hadden...

Een beetje wel. Maar die zouden ook heel snel anders gaan denken als daar een "gallon gas oil" net zo duur zijn als het hier kost. Moest 2,05 dollar per gallon af tikken afgelopen januari aldaar.

Gallon = 3,785 liter
Dollar = 0,9 Euro

==> (2,05x0,9) / 3,785 = 49 cent/liter

Dat is een factor 3 verschil..
 
Bovenaan Onderaan