Vaarwel Octavia......... welkom Superb

Michel

Forumguru
Gisteravond was het zover. Na de formaliteiten mocht ik het doek van de auto afhalen. Dat had ik nog niet eerder gedaan bij mijn auto's die door S-Point waren afgeleverd. Een plaatje, zeker in deze kleur. Kreeg ook van de vestigingmanager te horen dat de medewerkers die aan mijn auto hadden gewerkt om hem rijklaar te maken veelvuldig riepen dat deze auto qua kleurcombinatie (Storm Blue met chromen accenten) er toch wel erg mooi uitziet. Ik kan het niet anders dan met ze eens zijn :)

Na een uitgebreide uitleg over de navigatie en de montage van de trekhaak kon ik op pad. Wat me opvalt is dat deze zwaardere Superb lichtvoetiger overkomt dan mijn vroegere Octavia. Misschien komt het door het wat lichtere sturen, maar het gaat allemaal net weer wat makkelijker. Wat verder opvalt is de geluidsisolatie, die is toch wel stukken beter dan bij de Octavia. In die auto hoor je toch wel tamelijk veel bandengeruis.
Met de klank van de radio was ik in eerste instantie niet echt tevreden. Daarvoor heb ik toch wel het e.e.a. moeten wijzigen in de instellingen, terwijl dat bij de Octavia eigenlijk vanaf het begin meteen goed was. Maar ik ben nu wel tevreden.
Verder valt op dat deze Superb zeker niet langzamer is dan de Octavia met dezelfde motor. Het enige minpunt, maar dat komt waarschijnlijk omdat deze auto nog erg vers is, is het verbruik. Waar ik bij mijn Octavia op mijn dagelijkse rit makkelijk 1:15 kan halen is dit bij deze Superb nu met moeite 1:12. Dat zal waarschijnlijk wel beter worden naarmate de motor wat meer ingelopen is.

Ik heb gisteren wel een paar foto's gemaakt, maar dat was in het donker, dus de foto's houden jullie nog tegoed. Dan pas ik ook meteen mijn profielfoto aan.

Miez1

Forumguru
Gefeliciteerd Michel, veel veilige kilometers gewenst !

Ik ben benieuwd naar de foto's:-)

Alles gute !

Miez

jalex_h

Forumguru
Veel plezier met je auto. Hou er maar rekening mee dat je nog regelmatig poditieve opmerkingen over de kleur krijgt:)

s-line

Forumguru
Veel rij plezier gewenst! Mijne komt ook bij S-point vandaan super service vind ik!!
En de beste wensen,maar dat kan niet meer stuk nu denk ik!

Michel

Forumguru
@Allen: dan voor de felicitaties. Ik geniet van iedere minuut dat ik er in rijd. De Octavia was al geen misselijke auto, maar deze is toch weer een stap(je) verder.

Wel wat dingen waar ik nu tegenaan loop en die hebben eigenlijk alleen maar met de Amundsen, de telefoonvoorbereiding en MDI te maken hebben:
- De antieke Nokia 6021 van mijn werk krijg ik via Bluetooth niet gekoppeld. Er wordt niet eens een poging gedaan om de telefoon te detecteren
- Ik heb mijn Ipod aangesloten op de MDI interface. Als het contact uit is geweest en de Ipod is nog aangesloten, dan wordt de Ipod na het aanzetten van het contact of het starten van de motor niet meer herkend door de Amundsen/MDI interface. De enigste manier om weer leven in de brouwerij te krijgen is het af- en weer aankoppelen van de Ipod. Is dat gebruikelijk?

Verder moet ik wennen aan de positie van de binnenspiegel, want die zit voor mijn gevoel een stuk lager dan bij de Octavia. Op sommige momenten, waarbij je bijvoorbeeld voorrang moet verlenen moet ik echt aanleren om onder de spiegel door te kijken.

Michel

Forumguru
De kleur Storm Blue metallic is een aantal jaren niet leverbaar geweest, dus dat kan wellicht verklaren waarom je hem weinig ziet. Sinds modeljaar 2013 is deze kleur weer leverbaar geworden. Ik had het geluk dat mijn dealer een Superb in deze kleur in de showroom had staan. Toen ik die zag, wist ik wel dat het deze kleur zou worden als ik een Superb zou kiezen. Het is weer eens wat anders dan zwart, grijs of zilver. Ook geen lelijke kleuren, maar de combinatie blauw met het chroom vind ik erg mooi staan. Nu maar hopen dat het chroom op de langere termijn niet wit uit gaat slaan, zoals ik in een ander draadje op dit forum heb gelezen.

Michel

Forumguru
Vandaag na twee jaar plus twee weken (de auto is van 3 januari 2013) de 100.000 km gepasseerd. Afgezien van een probleem met het contactslot (garantie) en een defect lampje van de kentekenplaatverlichting rijdt deze Superb volstrekt probleemloos.

De enige nadelen die ik tot nu toe kan bedenken:
- ietwat gevoelloze en te lichte besturing
- de afstelling van het onderstel kan op den duur voor cuppen van de achterbanden zorgen.

Verder een dijk van een auto waar ik op korte termijn geen afscheid van ga nemen.
ImageUploadedByTapatalk1421393206.735072.jpg

Michel

Forumguru
Iets te vroeg gejuicht. Nou ja, eigenlijk een klein, raar probleempje sinds gisteravond.

Een probleem dat al eens eerder is gebeurd, maar na korte tijd weer was verdwenen.

Het reuze probleem: de claxon geeft geen dubbeltonig geluid meer. Alleen een continue, zachtere toon. Het past eerder bij een claxon van een stadsauto en niet bij een luxer en groter model als de Superb. Het lijkt in ieder geval nergens (meer) op. Het is wel een extra reden om nog minder te toeteren, want met zo'n geluid schaam je je werkelijk kapot.

Wat het is en hoe het kan worden opgelost, ik heb geen idee. Maar dit probleem is ook niet urgent natuurlijk, dus ik laat er op termijn wel een keer naar kijken. Tenzij de claxon binnenkort definitief de geest geeft.

Joske

Forumguru
dit komt omdat er zowel een lage-tonen claxon als hoge-tonen claxon in je Superb zit :)

EDIT:
hier te vinden:

De claxons bevinden zich linksvoor en rechts naast de langsdragers achter de mistlampen.

prentje:

S96-0209.png

Laatst bewerkt:

Michel

Forumguru
Daar zal je waarschijnlijk alleen maar met hele lange dunne vingers bijkunnen. Het verklaart wel waarom er nu maar één toon is te horen (de hoge toon). Ik vraag me alleen af of smeren wel de oplossing is. Misschien zit er "alleen" ergens vuil tussen, maar zie dit er dan maar eens tussenuit te krijgen...

Michel

Forumguru
Inmiddels heeft mijn Superb ruim de 150.000 km gepasseerd. Vrijwel probleemloos, dus voorlopig blijf ik er nog wel even mee door rijden. Het kan ook even niet anders, want door de aankoop van ons nieuwbouwhuis liggen onze prioriteiten even ergens anders.

Bij de 150.000 km beurt kwamen niet veel bijzonderheden naar voren. De vierseizoenen banden, die er de laatste 60.000 km opzitten, zijn weer van positie gewisseld (van voor naar achter en vice versa), de auto heeft een kleine onderhoudsbeurt gehad en een stadslicht is vervangen.
Verder waren de rubber stootblokken van de achterdempers compleet vergaan, waardoor het onderstel veel bijgeluiden ging maken bij het nemen van verkeersdrempels. Het leek dan alsof ik in een gammel brik reed. Die rubbers kosten bijna niets, maar met het vervangen ervan was ik toch een behoorlijk bedrag kwijt.

De defecten in de afgelopen 150.000 km waren:
- Contactslot/stuurslot werkte niet goed samen (garantie)
- Twee keer stadslicht vervangen, vreemd genoeg beide keren aan dezelfde kant
- Twee keer kentekenplaatverlichting vervangen
- Een keer dagrijverlichting vervangen
- Claxon vervangen (zie boven)
- Vervangen van rubber spoiler/plaat voor rechter achterwiel, die heb ik er op een vakantie in Sardinie afgereden

Momenteel werkt de ontgrendeling van de brandstofklep niet altijd, maar met een truc (klep indrukken, auto vergrendelen, auto ontgrendelen) krijg ik hem tot nu toe wel altijd open. Al zorg ik er nu wel voor dat de tank niet helemaal leeg is, voor het geval ik hem helemaal niet meer open krijg en naar de garage moet rijden.

Op naar de 180.000 km!

Laatst bewerkt:

bobbl

Forumguru
Tankklep probleem is snel te verhelpen door de vergrendeling te smeren met silconenspray.
Is al vaker over geschreven op dit forum.

Bovenaan Onderaan