USB-opening dashboard

Fleu

Lid
Ik heb een Citigo van 2018. Nu ben ik niet zo thuis in digitale speeltjes, maar ik zie bovenop het dashboard een usb-opening. Mijn vraag: is die usb-opening bedoeld voor het inpluggen van je mobieltje t.b.v. het opladen tijdens navigeren (o.i.d.)? Zo ja, dan zou dat betekenen dat je geen gebruik hoeft te maken van de 'aanstekeropening beneden', wat ik altijd een beetje rommelig vind ogen. Klopt dat?
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Bovenop uw dashboard lijkt mij primair inderdaad voor je mobieltje, die je volgens mij in de Citigo als GPS dient te gebruiken? Correct me if i'm wrong.
 

AndreM

Forumguru
De USB aansluiting boven op is inderdaad om je telefoon “op te laden“.

Let wel, wanneer je gebruik maakt van Flitsmeister en of Google Maps waardoor je het scherm van je telefoon gebruikt, wordt deze niet echt meer opgeladen, maar verliest ook geen batterij percentage.
Ik heb het nagevraagd bij de dealer en kreeg te horen dat de laagspanning maar 500 mAh is en dat is te weinig bij gebruik van het scherm om ook nog eens op te laden.
Daarom heb ik een losse adapter van 1000mAh in de 12V aansluiting geplaatst.
 

Fleu

Lid
Wat zegt het boekje dat je bij de wagen hebt gekregen..?
Daar vind ik niets over in. Volgens de afbeelding in mijn instructieboekje is op die plek wel een kleine uitsparing, maar geen enkele (usb-)opening. Wellicht is mijn boekje nog van een vorig type Citigo. In mijn Citigo zitten in die kleine uitsparing 7 openingetjes, de middelste is klaarblijkelijk de usb.
 
Laatst bewerkt:

Fleu

Lid
De USB aansluiting boven op is inderdaad om je telefoon “op te laden“.

Let wel, wanneer je gebruik maakt van Flitsmeister en of Google Maps waardoor je het scherm van je telefoon gebruikt, wordt deze niet echt meer opgeladen, maar verliest ook geen batterij percentage.
Ik heb het nagevraagd bij de dealer en kreeg te horen dat de laagspanning maar 500 mAh is en dat is te weinig bij gebruik van het scherm om ook nog eens op te laden.
Daarom heb ik een losse adapter van 1000mAh in de 12V aansluiting geplaatst.

Dank voor je antwoord. Erg duidelijk en goede info. Ik ben inderdaad van plan Google Maps te gebruiken. Als de telefoon niet 'leegloopt' tijdens gebruiken ben ik al zeer tevreden. Voor iets anders in de auto gebruik ik mijn smartphone nml. niet.
 
Laatst bewerkt:

Fleu

Lid
Even nog een kleine toevoeging bij dit onderwerp. Ik ben daarvoor een tijd terug naar de dealer geweest. Mij werd toen verteld dat dit geen usb-opening was (wat ik dus betwijfelde!), maar dat het hoorde bij het communicatie-systeem dat er bij sommige Citigo's zit ingebouwd. In mijn wagentje zat dat niet, dus zou ik niets aan die aansluiting hebben. (?) Wel kon ik het systeem door hen in laten bouwen. Dat zou me pakweg 400 euro kosten. Vond ik veel te duur, aangezien sporadisch gebruik van navigatie-hulp het enige is wat ik op dit gebied nastreef.
 

AndreM

Forumguru
@Fleu als jij zoals @Rallye aangeeft wel een een USB aansluiting hebt bovenop het dashboard, dan moet je ook een houder bij de auto geleverd hebben.
Informeer eens bij de dealer waar je de auto gekocht heb.
Heb jij een Ambition uitvoering, dan hoort daar gewoon een telefoonhouder bij.
Je kan dan ook een app downloaden, de Skoda Move&Fun, waarmee je nog meer info krijgt van de auto tijdens het rijden.
 
Laatst bewerkt:

Fleu

Lid
@Rallye en AndreM, dank voor jullie reacties.
Ik heb er, ondanks de duidelijke aanwezigheid van een USB-aansluiting bovenop, helaas geen telefoonhouder bij gekregen. Ik heb deze occasion niet zo lang geleden gekocht en toen ik destijds vroeg waarom hier niet zo'n typische telefoonhouder inzat (ik zag ze in veel Ups en Citigo's) kreeg ik te horen dat-ie er in deze uitvoering niet bijgeleverd werd. Het is overigens volgens de papieren inderdaad een Ambition-uitvoering, dus dat is achteraf best vreemd. Misschien moet ik daarom toch nog maar eens bij ze langsgaan.
 

AndreM

Forumguru
@Fleu, mochten ze moeilijk doen.
De Citigo in mijn avatar van mijn vrouw is een Ambition uitvoering, dus die houder hoort er gewoon bij, anders had je geen USB aansluiting gehad.
 

Berrychello

Forumguru
De dealer verwarde de facelift en pre facelift met elkaar. De oudere Citigo's hadden een houder voor een navigatiesysteem en dus geen universele usb aansluiting.
Jouw Citigo (aan de avatar te zien in de beste kleur, kiwi green) heeft een telefoonhouder met inderdaad een usb aansluiting om de telefoon op te laden.
 

Rallye

Forumguru
Het zou deze moeten zijn: https://www.vagpro.nl/product/telefoonhouder-skoda-citigo/

Zie ook het boekje: bij een USB-aansluiting bovenop je dashboard hoort die er gewoon bij. Jij hebt de auto (onwetend) zonder gekocht; ik zou het netjes vinden als de verkoper, zeker als het een Skodadealer betreft (die zou dit moeten weten), je tegemoet zou komen bij de aanschaf van zo’n houder.
 

Fleu

Lid
Dank opnieuw voor de nuttige info, Rallye en Berrychello. Ik zal dit binnenkort zeker met de dealer (die helaas op enige afstand zit) bespreken. Berrychello, ook nog bedankt voor je complimenten over mijn kleur. Ook ik vind Kiwi-groen heel mooi, ofschoon veel mensen uit mijn omgeving er juist weer anders over denken. :jaja: ('...het doet me pijn aan de ogen...') Ach, smaken verschillen, zeker bij kleuren. Overigens ben ik sowieso veel meer van het uiterlijk dan de techniek. (Daarom koos ik ook bewust voor een Citigo en niet voor een Up of Mii.) Zo heb ik er ook eigenhandig mistlampen op 'geplakt'. Die zaten er namelijk helaas niet op waardoor ik het frontje toch wat kaal en erg zwart vond. Heb daarom van zelfklevend reflectiemateriaal twee mistlampen 'ontworpen', uitgesneden en aangebracht. Oogt best aardig, vind ikzelf.
 
Ik heb een Citigo van 2018. Nu ben ik niet zo thuis in digitale speeltjes, maar ik zie bovenop het dashboard een usb-opening. Mijn vraag: is die usb-opening bedoeld voor het inpluggen van je mobieltje t.b.v. het opladen tijdens navigeren (o.i.d.)? Zo ja, dan zou dat betekenen dat je geen gebruik hoeft te maken van de 'aanstekeropening beneden', wat ik altijd een beetje rommelig vind ogen. Klopt dat?

bij mijn model (2020) is hij verbonden met het infotainment vd auto
Ik heb hem als full usb geprogrammeerd (stond op iPod usb)
 

AndreM

Forumguru
@Fleu ik heb nog even zitten spitten, omdat ik twijfel of jij wel de juiste uitvoering/opties hebt. :lezen:
Bij de Ambition heb je namelijk niet standaard een telefoonhouder, dit heb ik uitgezocht.
Jij geeft aan dat je “geen” mistlampen hebt, en kwam ik erachter dat dit niet standaard was bij de Ambition maar in een pakket moest zitten. Dus zit er in jou auto geen Drive pakket en ook geen telefoonhouder.
Nu is mijn vraag is, heb jij dan wel cruise control en airco. :pieker:
Zo ja, dan heb jij wel een Plus pakket waar een telefoonhouder in hoort te zitten.
Je kan voor de zekerheid de app op je telefoon zetten die ik eerder heb beschreven en met de USB verbinden op je Dashboard. Krijg je info van je auto te zien, dan is de auto voorzien van deze optie en geïnstalleerd in de auto en hoort daar een houder bij. :thumbsup:
 

Fleu

Lid
Dank voor het spitwerk, AndreM.
Ik heb zeker wel cruise control en airco (+ 15 inch LMvelgen, fraai gestikte stoelen, leren stuurwiel en nog wat luxere dingetjes). Ik vermoed daarom dat ik een Plus pakket heb, zoals jij dat aangeeft, maar dat die telefoonhouder er (op een vreemde manier) niet bijzat. Tja, occasion... (Maar daarvoor ga ik toch binnenkort nog een keertje terug naar de dealer.)
Nu vind ik eerlijk gezegd die originele telefoonhouder (type vogelpoot) niet eens zo heel mooi, zeker niet als er geen telefoon inzit, wat bij mij meestal het geval is. Maar het belangrijkste voor mij is de wetenschap - dankzij de info hier - dat ik 'onderhuids' middels die usb-opening contact en voeding kan krijgen voor mijn telefoon/navigatie en dat ik daarvoor geen gebruik hoef te maken van de aansteker. Als houder gebruik ik sinds twee dagen een simpele Mosuo houder. Die valt in ingeklapte stand nauwelijks op.
 

Fleu

Lid
@Fleu, installeer ff de app.
Als het werkt, heb je 100% bewijs. ;)

Heb ik zonet gedaan, maar er gebeurde weinig. Wel krijg ik, na installatie van de app en na het stekkertje in de usb-opening te hebben gestoken, op mijn smartphone het 'dashboard' te zien en de opties als navigatie, snelheidswaarschuwing enz. Ook zie ik een toerenteller en watertemperatuurmeter, kortom motorgegevens. Maar als ik ga rijden gebeurt er niets met die metertjes.
Als ik bovendien iets intik, bijv. navigatie, krijg ik een melding als 'Maak eenmalig verbinding met het voertuig om daarna kaarten te kunnen downloaden zonder verbinding met het voertuig.' Als ik op OK klik krijg ik melding 'download een kaart...'
Beetje abacadabra voor mij als digitale onbenul, want hoe maak ik verbinding met het voertuig en van waaruit download ik een kaart? Zou het kunnen zijn dat de auto (toch) niet is voorbereid op Move & Fun?

Overigens kreeg ik wél een 'Ping'-reactie toen ik mijn mobieltje middels de usb-poort bovenop het dashboard aansloot.
 
Laatst bewerkt:

AndreM

Forumguru
@Fleu, jij zegt het volgende:

Als ik bovendien iets intik, bijv. navigatie, krijg ik een melding als 'Maak eenmalig verbinding met het voertuig om daarna kaarten te kunnen downloaden zonder verbinding met het voertuig.

Als je de instructie in de app leest, dan moet je na de installatie van de app verbinding met de auto maken d.m.v. het USB laadsnoertje wat je aan de ene kant in je telefoon doet en de andere kant in het Dashboard.
Wat je verder moet doen is de instructie volgen van de app en kijk of je de telefoon met Bluetooth kan verbinden met de auto.

Nog een toevoeging:
Ik heb op YouTube een filmpje gevonden waarin de audio uitleg gegeven wordt hoe dit werkt en hoe je je telefoon met Bluetooth moet verbinden en hoe je connectie moet maken met de app.
Het is wel in het Engels.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan