Update navigatie

SuperBeeb

Forumguru
@hemi24: heb snel geformatteerd, dus dat is t niet. Dat van die 4096 had ik ook gelezen, maar heb nergens een keuze hoeven maken. Maar ben ook geen it-genie :)
@Pindasaus Heb precies gedaan wat VW voorschreef, zal nog eens kijken.
T is wel achterlijk dat je dit niet gewoon kunt downloaden. Wordt vast nog vervolgd...
 

hemi24

Forumguru
Als je gewoon stap voor stap de uitleg volgt werkt het gewoon, is mijn ervaring.
Bijna net zo simpel als een cake bakken van de Koopmans…

:arghh:
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik heb begrepen dat de sd kaart voor het updaten van de navi minmaal 64 gb moet zijn omdat het bestand erg groot is.
Ik had dat nog nergens gelezen, maar loop er ook tegenaan dat het meest recente bestand uitgepakt net niet op het 32GB kaartje past wat ik tot nu toe gebruikt heb. Ik heb denk ik inmiddels zo'n 5 keer een probleemloze update gedaan, sinds ik de auto heb met dat kaartje, maar nu past het niet meer. Ik dacht nog even slim te zijn en de MIB1 map weg te laten (ik heb voor zover ik weet een MIB2.5), maar dat slikt m'n auto niet. Ik heb geen haast, maar ga binnenkort eens een 64GB kaartje bestellen, hopelijk gaat het dan weer net zo probleemloos als de vorige keren.
 

CharlesTucker

Forumguru
Helaas, deze keer niet probleemloos. Gisteravond het spul uitgepakt op een vers 64GB kaartje. In de auto naar updates laten zoeken, gevonden, gestart met updaten. Bij m'n bestemming aangekomen was het voor 58% klaar. Een paar uur later terug in de auto, het systeem start netjes op, en gaat verder vanaf 83%. Vermoedelijk is ie na het uitstappen in het donker dus nog een tijdje doorgegaan. Kwartiertje later, jawel 100%, en heel snel daarna, pats, foutmelding, iets van het updaten is mislukt. Wilt U het nog een keer proberen?

Uiteraard, en het systeem gaat opnieuw opstarten, maar komt niet terug met update-balkje, maar met de kaart. Ok, stiekem toch gelukt misschien? Kaart op het scherm zag er goed uit, maar ik heb geen idee welke versie het was. Echter, een route naar huis plannen lukt niet, iets als informatie onvolledig. Nog een paar andere bestemmingen geprobeerd, maar helaas, steeds hetzelfde probleem. Grrrr, dus volgende week (maandag weer een relatief lang ritje voor de boeg) nog maar eens proberen. Hopelijk gewoon pech, de voorgaande keren werkte het prima, maar toch, VAG en electronia lijkt toch niet een geheel gelukkige combinatie te zijn ...
 

SuperBeeb

Forumguru
Update + vraagje: na aankoop verloopstuk SD-USB het hele proces nog een keer gedaan, op de nieuwe laptop. Gaat wel een stuk sneller. Bij snel formatteren gekozen voor '4096' (nu pas zag ik waar ik dat kon kiezen :itwasntme: ).
Kaartje klaar, laden maar. Bij klikken op 'update' kreeg ik weer een foutmelding.
Heb nog maar even de navi-versie gecheckt. ECE dl1 23/24. Dat lijkt dus de nieuwe versie te zijn.
Moet ik die überhaupt dan nog downloaden van de SD kaart? Of is dat helemaal niet nodig (en was mijn eerste poging 2 weken geleden eigenlijk dus ook al gelukt :banghead:)?
NB er staat ook nog ergens 2010 en 2016 bij alle codes. Kan het zijn dat dat verwijst naar de systeemsoftware of de 'basissoftware' op de SD kaart?
Heb de nieuwe kaart nog niet kunnen testen, weet zo snel geen goede testlocatie waar de weg is gewijzigd.
 

CharlesTucker

Forumguru
Tweede poging, simpelweg precies hetzelfde nog een keer proberen in de auto (dus niet eens opnieuw data op het kaartje gezet), en het is wel gelukt. Ik rij dus weer met een zo up-to-date mogelijke kaart rond. Ik heb nog niet de gelegenheid gehad om te kijken wat er veranderd is, ik ben nog niet op plekken geweest waar ik dat zou kunnen verifieren, het is allemaal vrij statisch waar ik meestal rij :)
 
Laatst bewerkt:

SuperBeeb

Forumguru
@CharlesTucker Mooi dat t bij jou gelukt is.

@Rallye Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.
Ik heb op de bestaande Volkswagen SD kaart precies volgens de handleiding een nieuwe kaart gezet. Als ik dat kaartje in de auto schuif, zie ik meteen de landkaart op t scherm. Zonder SD kaart zie ik geen landkaart. Het lijkt er dus op dat er een kaart op de SD kaart staat.
Ik dacht dat de navidata nog van de SD naar het systeem moest worden geladen, maar als ik op update in het navi set up menu klik, krijg ik een foutmelding. Werktde navi van Discover Media/Amundsen dus direct van de SD kaart?
Bij versie info zie ik dit:
23/24 suggereert dat t de nieuwe kaart is.
20230129_132541.jpg
 

EdK

Forumguru
Werktde navi van Discover Media/Amundsen dus direct van de SD kaart?
Bij mijn Amundsen in de Fab in iedergeval wel
En ook bij me Discover media in me bedrijfs caddy blijft de SD kaart er continu in om te kunnen navigeren

Maar je ziet nu kaart zeg je, dan leest hij je kaart. Maar ook al een willekeurige route ingetoetst en gekeken of hij deze berekend ?
Zo ja dan werkt het zeker !!
 

SuperBeeb

Forumguru
Hi Ed, bedankt, dan vermoed ik dat t al de 1e keer goed was gegaan :tegek:
Was nog niet zo bijdehand om een route te plannen, heb ook niet gereden dit weekend, maar zal t de eerstvolgende keer wel testen.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Rallye

Forumguru
@SuperBeeb Als je een MIB2 navi hebt wel. De Columbus heeft altijd een harde schijf gehad, de MIB1 en 2 Amundsen navigeren inderdaad van de SD-kaart. De huidige Amundsen heeft wel een harde schijf.

Ik zie nu inderdaad dan je een MIB 2 Discover Media (dus een Amundsen) in een Passat probeert te updaten. Dan is het inderdaad niet moeilijker dan de nieuwe kaart op de SD zetten (vergeet het schuifje niet) en in de lezer van de auto te stoppen. De mogelijkheid om te updaten is voor de software van de navi zelf, maar daar heb ik op mijn MIB2 Amundsen uit 2015 nooit een update voor gehad.
 

EdK

Forumguru
Nee @Rallye daarvoor moeten we bij Antera of Rainesh wezen !
Een dealer zal dit niet zo snel gaan doen, zijn veel te bang dat het fout gaat en dat ze er een nieuwe op hun kosten moeten inbouwen.... :koffie:
 

EdK

Forumguru
Wel vraag me niet waarom, maar als hij bij mij op unlock staat en doe hem in de media unit ( caddy of me Fab 3 ) dan leest hij de SD kaart niet.
Maar om de SD kaart te updaten moet hij wel op UN lock staan, anders kun je geen data erop zetten.....
 

Canon-Eye

Forumguru
Zoals al aangegeven: is nergens voor nodig, op unlock werkt het ook. In elk geval bij mijn Amundsen mib2.
Auto is vlg. kenteken van 2017, feitelijk gebouwd in 2016 (heeft een dik halfjaar in de showroom gestaan alvorens als demo te dienen).
 

EdK

Forumguru
Was die van jou niet aangepast door Rainesh ??
En zou dat de reden zijn dat het bij jou wel werkt, net als dat je elk SD kaartje kunt nemen nu !!?
 

kwillems

Donateur
"Lock" of "unlock" in de auto maakt bij mij dus ook niet uit. En aan mijn auto is verder niks aangepast. Naar aanleiding van het berichtje van @EdK heb ik hem van de week eens op "lock" gezet. "Gewoon omdat het kan" zeg maar. In beide situaties werkt de navigatie correct.
 
Bovenaan Onderaan