Uitvallen DSG7

Olavio

Senior Member
Zojuist had ik angstige momenten door het volledig uitvallen van de DSG-versnellingsbak. Geen enkele vorm van aandrijving. :407:
Ik kon de 'versnellingspook' in alle standen zetten zonder protest of blokkeringen. In het maxi-dot venster stond niets meer vermeld (normaal staat er D1, D2 etc.), nu niets. Ik dacht: ik start de motor opnieuw en dan wordt wellicht de computer gereset, maar ik reed nog, dus dat ging nog even niet. Na stilstand op de rijstrook (woedende automobilisten achter me) in 'P' en ik kon starten: alles werkte weer. Nou de vraag: zijn er eerdere ervaringen hiermee? (Ik vond niets met de zoekfuncties, dus...).
Ik word er een beetje zenuwachtig van als dat willekeurig kan plaatsvinden, dus ook op de Duitse Autobahn bij een lekkere snelheid of een pittige inhaalmanoeuvre (het blijft toch een 1.8TSI:rockon:).
 

cvegreen

Forumguru
Dat is de eerste keer dat ik zo een verhaal lees hier denk ik . Ik hoop maar dat het een eenmalige gebeurtenis was hoor .
 

Race Eend

Forumguru
Toch even langs de dealer, even storingen uit laten lezen, ook de dsg bak heeft een storingsgeheugen nl..
 

Ronnie

Forumguru
Zelfde gehad met een DSG 6 uit een Touran van 2005, lang gezocht naar de oorzaak en tenslotte als conclusie: Mechatronic defect, kosten 1100 euro. bij DSG dokter in Aalten. In USA is dit fenomeen bekend als "False neutral", VW heeft hiervoor 52.000 VW's terug laten komen om de Mechatronic te vervangen. Echter onze Touran viel buiten de bouwjaren, aldus PON.
Je kunt eens googlen op False neutral, dan kom je wel het een en ander tegen.
Het kwam er op neer dat VW aansprakelijk werd gehouden voor enkele ongevallen op de Highways, ik kan je vertellen dat wanneer de auto bij 170+ op de autobaan plotseling in z'n vrij schiet geen prettige ervaring is.....
Dan bij zo'n 130 de auto van het contact, sleutel eruit, recht blijven rijden, starten, en opnieuw in de D, niets meer aan het handje......
 
Wel hopen dat hij niet in het stuurslot schiet...

Maar wel schrikken zeg. Ik kan mij voorstellen dat je hier een beetje zenuwachtig van wordt/bent. Ik zou idd het geheugen even laten uitlezen om te zien of er een storing is gemeld.
 

Olavio

Senior Member
@allen
Dank voor de antwoorden, zal morgen de dealer bellen of hij het storingsgeheugen kan uitlezen of ervaring heeft met het fenomeen. :ahum:
Ik zal laten weten wat het resultaat is. Het gebeurde gelukkig met een lage snelheid (net optrekken vanaf een stoplicht), maar achter mij waren ze niet blij (en ik ook niet trouwens).
 

hemi24

Forumguru
Als beide koppelingen vrij schakelen, geeft toch hetzelfde resultaat als dat men een handbak in neutraal zet: een vrij rollend en bestuurbaar voertuig?

Afgezien dat het ongetwijfeld even schrikken is en vervolgens een ernstig onhandige situatie opleverd, kun je gewoon de auto uit laten vieren en aan de kant zetten lijkt mij. (lekke band is lastiger).

Het fenomeen neigt een beetje naar een beveiligingsmaatregel van de mechatronica om beschadiging van de bak tegen te gaan.

Houd ons op de hoogte van de ontwikkelingen!
 

andrehj

Forumguru
Ik dacht: ik start de motor opnieuw en dan wordt wellicht de computer gereset, maar ik reed nog, dus dat ging nog even niet.

Van mijn huidige auto "crasht" wel eens de achteraf ingebouwde cruisecontrol. Dit gebeurt als ik em resume met nog koppeling of rem ingetrapt. Dit kan ik alleen resetten door het contact af te schakelen. Dit doe ik gewoon rijdend. Gewoon (met ingeschakelde versnelling en zonder de koppeling te bedienen) je contactsleutel een tikje terug (naar de accessoiresstand, let op dat je NIET terugdraait naar het stuurslot!). De auto rolt nu netjes afremmend op de motor uit. Daarna contact weer aan zetten en gewoon weer gas geven. De dieselinspuitcomputer van mijn huidige auto gaat hier goed mee om. Gaat als een trein. Ook met een DSG zou ik het zo proberen. Hier hoef je bij een oudere (1999) auto dus zeker niet voor stil te staan en bij een modernere waarschijnlijk ook niet.
 

Wullum

Actief lid
3 weken geleden zelfde grapje met DSG6 in O2 2.0 TDI van 2006, en collega met DSG7 in Golf VI 1.4 TSI van 2009.
Happens all the time, mechatronic defect.
DSG7 schijnt hiervoor nog gevoeliger dan de DSG6, volgens de revisiespecialist in Lunteren welke voor ING CarLease werkt.
 

Olavio

Senior Member
@Wullum,
Het probleem van de mechatronic had ik ook gelezen (dankzij de melding van Ronnie). Dat wordt nog een feest: mijn auto is nog geen 6 maanden oud en net 16.000 km gelopen :mad:, dus nog wel garantie.
Heb inmiddels dealer Zoetermeer gebeld, die hadden geen idee, maar vanmiddag ga ik er langs en dan lezen ze hem uit op 'de kast'.
 

Olavio

Senior Member
@allen,
Zojuist bij de dealer geweest, meteen aan de kast en ze vonden een systeemstoring van/in? een hydraulische drukklep. Quel service.:super:
Ze hadden geen tijd meer om het helemaal uit te zoeken en te verhelpen, maar dat gaat maandag gebeuren. Dus wordt vervolgd (als jullie dat tenminste op prijs stellen:ahum:)
 

Ronnie

Forumguru
Het "Amerikaanse" probleem wordt voornamelijk veroorzaakt door een (defecte) temperatuursensor op /in de buurt van de koppelingen welke het verbranden van de koppeling moet tegen gaan. Er zijn 2 van deze sensoren, is het verschil tussen de 2 te groot, dan gaat de bak in de storing, gaat het display knipperen.
Dit laat zich alleen resetten door de sleutel uit het contact te halen en opnieuw te starten. Ik heb het een paar keer meegemaakt en je kunt van mij aannemen dat dit niet prettig is wanneer je b.v. net op de linkerbaan rijdt!
Af en toe schakelde de bak ook zelf de versnelling er weer in; dit klonk als wanneer je een handbak zonder koppeling erin ramt!"
Mede door dit verschijnsel had de Mechatronic de geest gegeven.

Edit:
@ Olavio: Laat je niet met een kluitje in het riet sturen! De hele mechatronic bestaat uit hydraulische drukkleppen, dit is een enorm complex (en dus ook duur) onderdeel.
 

Bijlagen

  • mechatronic.jpg
    mechatronic.jpg
    17,9 KB · Weergaven: 50

Gysman

Actief lid
Eerdere opmerkingen over het al rijdend het contact uitzetten en de auto opnieuw starten ABSOLUUT NEGEREN! Buiten het risico van een activerend stuurslot betreft dit voorbeeld een niet-DSG auto. Bij DSG is het zo dat er alleen gestart kan worden als de bak in P staat. Indien dit weer gebeurt (en men rijdt met hogere snelheid) de bak in N zetten en met gevarenlichten aan uit laten rollen naar de kant van de weg. Dan pas herstarten.
 

Ronnie

Forumguru
De Touran 2005 2.0 TDI DSG6 start ook gewoon bij 130 in z'n N........
Misschien omdat de bak nergens meer op reageerde en schakelaanduiding in het display meer op een flikkerende kerstboom leek......
 

hemi24

Forumguru
Even redeneren:
- waarom besluit de electronica om beide koppelingen open te zetten:
1. koppeling oververhit / temperatuur te hoog;
2. foutieve schakelmoment;
3. (...);

Mocht er dus sprake zijn van situatie 2, zou ik het niet aanraden om rijdend een reset uit te voeren door de auto opnieuw te starten: je wilt niet weten wat er inwendig gebeurt als er twee versnellingen tegelijk geschakeld zijn... (is wel een ultieme rem).
 

Ronnie

Forumguru
Zoals al geschreven (zoals ik het heb meegemaakt tijdens een retourrit uit Frankrijk afgelopen najaar) de bak schakelt uit voorzorg in de neutraal, terwijl de hendel nog gewoon in de D staat.
Ik zal even zoeken of ik het amerikaanse stuk nog weer kan vinden.
Het is in ieder geval veroorzaakt door te grote verschillen in 2 temp. sensoren bij de koppelingen, dit omdat er een defect/niet juist gecalibreert is.

http://www.youtube.com/watch?v=_rTkBqgnd6A

Citaat: Please don't ask me how I obtained this bit of information, but VWoA is about to issue a voluntary safety recall on 16,000 DSG cars. The recall states that DSG malfunctions are the result of faulted "temperature sensors" and nothing more.

http://forums.fourtitude.com/zerothread?id=4529357

Ik heb nog een uileg gevonden v.w.b. de sensoren (zie bijlage)
Ik wil alleen maar waarschuwen voor dit serieuze (en kostbare) DSG probleem, ik heb het meegemaakt, dus bij de eerste verschijnselen meteen naar de dealer!
 

Bijlagen

  • DSG.jpg
    DSG.jpg
    10,4 KB · Weergaven: 35
Bovenaan Onderaan